Wystawa „Solaris_manipulacje” w Galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS Serdecznie zapraszamy 8 listopada 2022 r. do Galerii Grafiki Uniwersytetu SWPS na wernisaż wystawy „Solaris_manipulacje”. To projekt artystyczny z zakresu tzw. powolnej fotografii (slow photography), który od momentu powstania, tj. od 2000 r., zakłada manipulację obrazem oraz podważanie umowy społecznej w zakresie tego, jak od lat definiujemy fotografię. Długie, antymigawkowe ujęcia trwające od kilku miesięcy do kilku lat w specyficzny sposób ukazują grę światłem. Kuratorami wystawy są prof. Michał Jakubowicz z Uniwersytetu SWPS (filia we Wrocławiu) oraz prof. Sławomir Decyk z Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Więcej informacji: https://swps.pl/my-uniwersytet/aktualnosci/wyklady-i-spotkania/33001-wystawa-solaris-manipulacje-w-galerii-grafiki-uniwersytetu-swps
Więcej
Alicja Rybkowska Poza płótnemCurators’Labwernisaż: 3.11.2022, g. 18.00czas trwania wystawy: 3.11-.17.11.2022 Alicja Rybkowska W 2019 roku obroniłam dyplom magisterski z malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym wPoznaniu, w pracowni prof. Andrzeja Pepłońskiego. Mieszkam i pracuję w Poznaniu. Wystawa Poza płótnem „Stopy zajmują niewielki kawałek ziemi; zostaje mnóstwo miejsca do chodzenia”Chuang Tzu Istotny jest dla mnie proces. Układam obok siebie obrazy, przedmioty, resztki i szukamznaczeń.
Więcej
Nowa Duchowość Wystawa polskich artystów Mark Rothko Center, Łotwa28 października 2022 – 19 luty 2023 Kuratorka: Eulalia DomanowskaWspółpraca: Valentin Petjko and Ajvars Baranovski Uczestnicy: Paweł Dudko, Nicolas Grospierre, Jacek Jagielski, Ida Karkoszka, Daniel Koniusz, Katarzyna Krzykawska, Ryszard Ługowski, Małgorzata Niedzielko, Paweł Nowak, Justyna Sołomianko, Iza Tarasewicz, Katarzyna Zabłocka, Wystawa nawiązuje do zjawiska nowej duchowości i trendów społeczno – kulturowych, które obserwujemy co najmniej od lat 90. Socjologowie uznają „Nową duchowość” za charakterystyczne zjawisko dla naszych czasów, które ma swe źródło w tradycjach religijnych i ezoterycznych tak wschodniego, jak i zachodniego świata. W dobie kryzysów religijnych, pojawiły się i wytworzyły nowe sposoby życia i filozoficznego myślenia o otaczającej nas rzeczywistości. „Nowa duchowość” obejmuje poszukiwania ezoteryczne (od astrologii po okultyzm), a nawet
Więcej
Więcej
Zuzanna Sokołowska Czy w kulturze nadmiaru, nadprodukcji i kultu wiecznej młodości oraz zdrowia jest miejsce na rozważania o śmierci? Można zauważyć, że współcześnie jej temat został zepchnięty na margines społecznych dyskusji, stając się zagadnieniem, o którym mówi się najczęściej z palcem na ustach, szeptem, aby w ten sposób najbardziej oddalić widmo nieuchronnego końca życia. Śmierć nie jest tematem chwytliwym, popularnym, pomimo, że nagłówki gazet czy artykułów na stronach internetowych niemal codziennie donoszą o tragicznych wydarzeniach związanych z gwałtownym i zazwyczaj nieoczekiwanym kresem ludzkiej egzystencji. Informacje te nie zdejmują odium tabu, w którym znalazło się umieranie, niemalże całkowicie zmiecione z pola widzenia we współczesnej kulturze. Jak słusznie zauważył Philippe Ariès, śmierć stała się „niewidzialna”, „zdziczała’’, szczelnie przykryta nadpobudliwą codziennością, która kompletnie nie przygotowuje
Więcej
Więcej
XXVIII Ogólnopolski Plener Rysunkowo – Malarski im. Krystyny DrążkiewiczGaleria Szewska 1624.10–30.10.2022 Jadąc po raz kolejny na plener organizowany przez Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Kościelcu i Stowarzyszenie “w Koło sztuki” na rzecz Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Kościelcu, tym razem XXVIII Ogólnopolski Plener Rysunkowo – Malarski im. Krystyny Drążkiewicz dla najzdolniejszych uczniów, najstarszych klas liceów plastycznych, Rychwał 2022, zastanawiałem się jaki on będzie? Po dwuletniej przerwie, w tym cyklicznym wydarzeniu artystycznym, związanej z pandemią Covid – 19, decyzja ze strony organizatorów nie należała do łatwych, podjęta z odpowiednim wyprzedzeniem w czasie z widmem wciąż istniejącego zagrożenia nawrotem epidemii. Tym bardziej ucieszyłem się, kiedy dotarło do mnie potwierdzenie o tegorocznej edycji pleneru w stałej formule. W
Więcej
Więcej
Wystawa prezentuje prace studentów i studentek I roku studiów licencjackich i magisterskich, które powstały w trakcie Pleneru Kierunkowego Katedry Interdyscyplinarnej Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu. Tematem przedsięwzięcia było hasło: „PAMIĘĆ I NIE-PAMIĘĆ W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ”, które stało się punktem wyjścia do zaproponowania przez uczestników/uczestniczki pleneru rozmaitych w charakterze realizacji, zamysłów koncepcyjnych, ingerencji artystycznych. Twórcze reinterpretacje stały się medium, kanałem nawiązania relacji, dialogu z przeszłością. Środkiem osadzenia historii w teraźniejszości. Pomysłodawczyni założeń merytorycznych, dr Anna Topolska zwróciła uwagę na fakt, że: „Pamięć jest wytwarzana i reprodukowana w relacjach społecznych, operuje na granicy prywatne/publiczne, osobiste/zbiorowe. Tworzy warstwy, zarówno mentalne jak i materialne oraz wizualne, które ze sobą wchodzą w interakcje. Pamięć, z natury wybiórcza, oznacza również nie-pamięć,
Więcej
Więcej
Zapraszamy serdecznie na wystawę studentek i studentów Wydziału Fotografii UAP w ramach 6. Wielkopolskiego Festiwalu Fotografii im. I. Zjeżdżałki. Wystawa „Obserwatorium” będzie czynna od 21.10 do 6.11.22. Otwarcie: 21.10.22 (piątek), 18:00. Artyści, artystki:Mikołaj KarczyńskiOliwia OleszakJulia SokołowskaAndrzej StaniekNatalia SulikowskaUrszula Urban Opieka merytoryczna: Anna Kędziora, Max Radawski Wystawa prezentowana w ramach 6. Wielkopolskiego Festiwalu Fotografii im. I. Zjeżdżałki: https://fb.me/e/2I2ZTkLpE Miejsce: Pani Domu, ul. Niegolewskich 7/7, PoznańWstęp wolnyGaleria czynna w dniach:piątek – g. 13-19sobota – g. 17-19niedziela – g. 17-19
Więcej
Myšlení a bádání je nám dáno. Ať je dáno jak se říká z hůry, nebo evolucí, či nějakou konspirační metodou, je to tak. Slavomír Kuszczak bádá. Někdy bych až řekl laboruje i spekuluje. Je to malířský výzkum viděného, vnímaného i tvořeného. Je to výzkum, který není postaven na materiálovém zkoumání malby. Naopak, jeho bádání je postaveno na vizuálním výzkumu sémantiky obrazového prostoru. Jeho obraz je konstruován jako vizuální hra,tak trochu rébus. V jeho labyrintech se objevuje postava minotaura. Je to taurus malovaný volným rukopisem. A vchod do labyrintu je vytvořen iluzí. To v případech starších prací věnujících se tomuto tématu. U novějších se objevuje labyrint postavený na hře s abstrakcí. Ta se stává nejenom ekvivalentem duální percepce reality (Slawomír pracuje s myšlenkou vnímání reality na
Więcej
Więcej
Muzeum S. Staszica w Pile zaprasza na wystawę MAREK PRZYBYŁ – MALARSTWO MIGAWKI SCENY MIJANKI STRZĘPY Otwarcie wystawy z udziałem autora – 21.10.2022 (piątek), godz. 18.00 Galeria Muzeum S. Staszica, Piła, ul Browarna 18 Na wystawie w Galerii Muzeum im Stanisława Staszica w Pile prezentuję niewielkiego formatu obrazyz wybranych cykli malarskich, które powstały w latach 2019-2022. Migawki mają charakter autoteliczny. Są prostym zapisem form, w którym domyślamy się obecności oka, bądź obiektywu aparatu, w koniunkcji z prostym imaginowanym widokiem. Obrazy te dotyczą kondycji patrzenia oraz trwałości obrazowania. Sceny ujawniają również autoteliczny charakter, ukazując bardziej sposoby rodzenia się obrazu. Nakreślają cienką granicę, za którą gest i struktura malarska przybiera formę swoistej iluzji. Natomiast seria Mijanki to skromne, nieomal abstrakcyjne zapisy miejsc,
Więcej
Więcej
Wystawa Mariusza Kruka „Są dwa rodzaje piękna piękno a) i piękno b)” w Galerii MOLSKI gallery&collection Wernisaż odbędzie się w czwartek 27 października o godz. 19:00 w MOLSKI gallery&collection przy Alei Wielkopolskiej 65A, Poznań. Wystawa czynna od 27 października do 30 listopada 2022.Otwarte od wtorku do piątku: 11:00 – 17:00 Recepcja świata przez człowieka jest zbyt jednoznaczna, dlatego często zauważamy sprzeczności. W prezentowanych, na wystawie, pracach czytelnym staje się brak normalizacji, czy hierarchizacji. Wobec czego, wrażliwość artystyczna realizuje się w możliwości kreowania wyobrażeń, które swoją materialną formę przybierają dzięki nadaniu każdemu przedmiotowi i każdej rzeczy prawa bycia materią przynależną do sztuki. Wykluczające się pojęcia, zjawiska czy zdarzenia znajdują wspólny grunt wyzwalający „symbiozę przeciwieństw”. Pozornie nic nie znaczące przedmioty zostają ukazane w mniej oczywistej konfiguracji.
Więcej
Więcej
Ilusion of Form | WOODOOW wernisaż: 20.10, godz. 18.00Galeria Curators’Lab, ul. Nowowiejskiego 12Galeria Rotunda & Du Buffetwystawę można oglądać do 27.10.2022
Więcej
Zachar Szerstobitow | Fields of Vision Kurator: Marcin Czerkasow15.10 – 31.10.2022Galeria Jak, ul. Św. Marcin 37, Poznańwstęp wolnykontakt: 697 975 439 / 693 083 144 Zapraszamy na wystawę prac Zachara Szerstobitowa „Fields of Vision”, która jest częścią większego wydarzenia – 6. Wielkopolskiego Festiwalu Fotografii im. I. Zjeżdżałki: „Krajobrazy wewnętrzne” – więcej informacji nt. festiwalu: https://www.facebook.com/events/399081569043045 Gwałtowny rozwój technologii wizualnych, z jakim mamy do czynienia od początku zeszłego stulecia, sprawił, że fotografia stała się najpowszechniejszą formą dokumentowania doświadczeń. Od roku 1900, czyli od momentu pojawienia się na rynku legendarnego aparatu Kodak Brownie, wykonanego z kartonowego pudełka, w którym umieszczono prostą soczewkę skupiającą, przyrost ilości obrazów fotograficznych postępuje w tempie geometrycznym — fotografia stała się tym samym formą poszerzenia pola ludzkiej percepcji,
Więcej
Więcej
Serdecznie zapraszamy na wystawę 21 PE-P UWOLNIJ SWOJĄ/twoją SZKOŁĘPTAK WARSAW EXPOTargi Warsaw Home & Contract 19-22.10.2022 oficjalne otwarcie odbędzie się 20.10.2022 godz.16.00 stoisko F4.14a link do bezpłatnej rejestracji: https://www.facebook.com/warsawhomeexpo
Więcej
JOANNA IMIELSKA | Pamięć semantyczna Otwarcie wystawy: 24.10.2022 o godz. 18:00Galeria AT (UAP), ul. Solna 4, Poznańwww.galeria-at.siteor.pl Wystawa czynna: do 04.11.2022 w godz. 15-18 Joanna Imielska (ur. 1962); w latach 1983-1988 studiowała w PWSSP w Poznaniu. Dyplom uzyskała w pracowni rysunku profesor Izabelli Gustowskiej. Od 1989 roku pracuje na poznańskim Uniwersytecie Artystycznym, obecnie prowadzi pracownię rysunku na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa. Jest autorką kilkudziesięciu wystaw indywidualnych oraz brała udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce, Niemczech, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Francji, Czechach, Serbii i USA. Joanna Imielska realizuje prace w obszarze malarstwa, rysunku, obiektu, sięga po techniki kolażu, prolażu, rolażu, warstważu, chiasmażu, które opisał Jiří Kolář w swojej książce Słownik metod. Skrzydlaty osioł. Do ważniejszych tematów jej twórczości należy refleksja o
Więcej
Więcej
Urszula Blachnierek | FragmentyWernisaż 15:15, 28.10.2022Galeria Magazyn, ul. Szkolna 19a, Kobylnica Dnia 28.10.22 zostanie otwarta kolejna studencka wystawa w galerii Magazyn, kuratorowana przez prof. dr hab. Wiesława Koronowskiego i dr Marcina Radziejewskiego. Urszula Blachnierek Absolwentka Liceum Plastycznego im. Piotra Potworowskiego w Poznaniu. Zajmująca się rzeźbą figuratywną, jak i abstrakcyjną. Swoje zamiłowanie do przestrzeni przekłada również na płaszczyznę malarską, tworząc niemożliwe światy. W 2020 roku rozpoczęła studia na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz Poznaniu na Wydziale Rzeźby. Laureatka nagrody The Henryk Starikiewicz Prize i Nagrody Specjalnej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Uczestniczyła w wystawach V i VI Biennale Małych Form Rzeźbiarskich im. Józefa Kopczyńskiego – Słodownia (Stary Browar), Duża Scena UAP. W 2022 roku zaprezentowała pierwszą, indywidualną wystawę malarską w Pobiedziskim
Więcej
Więcej
MEMORY Izabela Gustowska, Anna Maria Brandys, Joanna Imielska, Martyna Miller GALERIA WSPÓLNA, BYDGOSZCZ 20.10-24.11.2022 wernisaż 20.10.2022 g. 19.00 MEMORY – PAMIĘĆ, temat pojemny, zawierający w sobie różne punkty zbieżne, wiążące linie, jednakowe płaszczyzny zainteresowań i ważne konteksty, różne rozdaje zależności, powiązań i czułości. „Czułość dostrzega między nami więzi, podobieństwa i tożsamości. Jest tym trybem patrzenia, które ukazuje świat jako żywy, żyjący, powiązany ze sobą, współpracujący i od siebie współzależny. […] Czułość jest głębokim przejęciem się drugim bytem, jego kruchością, niepowtarzalnością, jego nieodpornością na cierpienie i działanie czasu”. Cztery kobiety: Izabella Gustowska, Joanna Imielska, Martyna Miller i Anna Maria Brandys odnoszą się do swojej indywidualnej pamięci, każda z nich przegląda się we własnym zwierciadle, „każde lustro ma dla nich inne wiadomości”. Joanna
Więcej
Więcej
Magdalena Parnasow | Odbicie18-23.10.2022 Galeria Design UAP Wystawa indywidualna Magdaleny ParnasowWystawa prezentująca cykl zatytułowany „Odbicie”.Prace powstały w ramach projektu badawczego realizowanego na WEAiK, wykonane zostały w technice własnej, łączącej grafikę warsztatową z obszarem malarstwa. ODBICIE Odrzucając fakty, o których „lepiej” nie wiedzieć, nie słyszeć, nie widzieć i nie czuć ich, chcę funkcjonować w kontekście wiedzy, obrazu, dźwięku i czucia. Wartości te przetworzone potrafią stworzyć poczucie pożądanego spełnienia. Czy jednak rzeczywiście tego chcę? Czy naprawdę zdobywając wiedzę uczę się, patrząc widzę, słuchając słyszę i czy czując odczuwam? A może tylko stwarzam sobie pozory realizacji tych potrzeb? Co robię z tym, co wiem, widzę, słyszę i czuję? Czy posiadane treści czynią mnie faktycznie bardziej świadomą siebie, rozwijają mnie ? Może one tylko osadzają mnie
Więcej
Więcej
Our Bio-Tech Planet: The Future of Plants and Humans Ogród Botaniczny w Rzymie, 24.10 – 30.11. 2022 Prof. Dr hab. Joanna Hoffmann – Dietrich /Pracownia Projektów i Badań Transdycyplinarnych WEAiK/ wraz z zespołem Art & Science Node ma przyjemność zaprosić na Multimedialną, międzynarodową wystawę i intensywny tydzień interdyscyplinarnych wydarzeń łączących sztukę, naukę i technologię: Our Bio-Tech Planet: The Future of Plants and Humans w majestatycznym Ogrodzie Botanicznym w sercu Rzymu. Impreza organizowana przez Art & Science Node tworzy przestrzeń komunikacji między naukowcami, artystami i szeroką publicznością, zadając pytanie o wspólną przyszłość ludzi i roślin w świetle kryzysów środowiskowych i społecznych z jednej strony, oraz postępu naukowo-technologicznego z drugiej. Wybitni naukowcy, artyści a także światowej sławy szefowie kuchni, podejmują ten temat
Więcej
Więcej
DO WYWOŁANIA Jarosław Klupś Galeria Fotografi pf Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu 14.10-11.12.2022 Wyświetlony, utajony, wywołany, utrwalony… — obraz fotograficzny w każdej z tych form fascynuje mnie od najmłodszych lat. W ciemni spędziłem podstawówkę i liceum, a studia i praca naukowa poprowadziły mnie ku prapoczątkom fotografii. Zapragnąłem doświadczać tych wszystkich, niezwykłych, XIX wiecznych form i procesów obrazowania. Przez kolejne lata przyglądałem się więc medium fotografii, tworząc prace odnoszące się do jego tożsamości, niewykorzystanych potencjałów, piękna oraz fascynacji fenomenem obrazowania. Tymczasem mój dawny, amatorski warsztat negatywowo-pozytywowy, również stał się historyczny – pozostając jednak w relacji moich własnych, przykurzonych wspomnień i doświadczeń. Głęboko w pamięci pozostały światła, dźwięki, kształty, zapachy – powidoki dawnych, dziecięcych emocji, obserwacji i dążeń, młodocianych ucieczek w samotność
Więcej
Więcej
4th Tbilisi International Biennale of Stage Design Georgia/Gruzja9-19.10.2022 National Museum of Literature, Georgia W wystawie biorą udział:- prof. dr hab. Katarzyna Podgórska-Glonti „63 kilograms”– dr Marta Wyszyńska „Longing”– studentki Pracowni Scenografii – Anna Krajewska, Rozalia Schwarz „Rifts”Na wystawie pokazywana jest także prezentacja wybranych projektów studentów Pracowni Scenografii. Profesor Katarzyna Podgorska-Glonti oraz dr Marta Wyszyńska wygłoszą wykład „Fluid Boundaries of Stage Design” w ramach sympozjum – „About Temporality Pandemic War Theatre”.
Więcej
“Pszczelim okiem”wystawa zbiorowa wernisaż:18 października, godz.13wystawa czynna od 16.10. – 18.12.2022Spichlerz na terenie Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie Hanna Ignatowicz Słowo wstępne do wystawy „Pszczelim okiem” Wystawa „Pszczelim okiem” to kolejne przedsięwzięcie, które Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie realizuje z Uniwersytetem Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Tym razem inspiracją dla twórców stała się pszczoła, jej dom i wyjątkowe relacje, które łączą te owady z człowiekiem. Nasz szacunek do pszczół – pracowitych zapylaczy, dzięki którym mamy pożywienie oraz miód i wosk, a także inne produkty pszczele, ma wielowiekową tradycję. Przytoczę w tym miejscu fragment „Historii naturalnej” Pliniusza Starszego, który już w starożytności potrafił trafnie scharakteryzować rodzinę pszczelą: „Ale między wszystkimi owadami pierwszeństwo należy się pszczołom, one jedne
Więcej
Więcej
Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie zaprasza na wystawę22 Prezentacje – Leszno 2022. Narracje różne … Artyści biorący udział w wystawie:Aleksandra Adamczak, Witold Adamczyk, Arek Akki, Wojciech Akuszewski, Dagmara Angier-Sroka, Michał Bartkowiak, Tatjana Bartków, Raul Boncut, Marta Bosowska, Wojciech Chwiałkowski, Jarosław Dzięcielewski, Andrzej P. Florkowski, Agata Gertchen, Agnieszka Giera, Jakub Gołembski, Daria Grabsztunowicz, Maja Grygier, Joanna Imielska, Joanna Jankowiak, Jacek Jarczewski, Katarzyna Jurga, Szymon Kałmuczak, Celina Kanunnikava, Paulina Kowalczyk, Sławomir Kuszczak, Włodzimierz Mazanka, Nikolay Nedev, Maciej Piotrowski, Sonia Rammer, Monika Ratajczak, Karolina Rutkiewicz, Dominik Samol, Izabela Skorzec, Zofia Skrzypczak-Czekajło, Bartłomiej Sroka, Szymon Stemplewski, Bogdan Winkiel, Mirosława Winkiel, Anna Wojciewska Kurator:Rafał Boettner-Łubowski 15 października 2022 roku /sobota/, godz. 17.00Galeria MBWA Leszno, ul. Leszczyńskich 5 orazGaleria w Ratuszu, Leszno, Rynek 1, II piętro16.30 – konferencja
Więcej
Więcej
Holos znaczy całośćGaleria Duża scena, ul. Wodna 24wernisaż 13.10.2022, godz. 18:0013.10 – 27.10.2022 (wystawa otwarta od godz. 11:00) Tytuł wystawy nawiązuje do greckiego znaczenia słowa – holos, które jest pierwszym członem nazwy techniki artystycznej, jaką jest holografia. Drugi człon – grapho oznacza piszę, umieszczając holografię pośród innych technik graficznych. To, co holografię odróżnia od innych form zapisu to przestrzeń. Dzięki niezwykle dużej ilości informacji o obiekcie utrwalonej na niewielkiej płaszczyźnie błony holograficznej, możliwe jest odtwarzanie realistycznego, trójwymiarowego obrazu. Powyższa wystawa skupia prace zrealizowane w tej właśnie wyjątkowej technice. Jest prezentacją różnych postaw artystycznych oraz odmiennych metod wykorzystania holografii.Ukazuje bogactwo jej możliwości oraz szerokie spektrum zastosowania. Pokazano tu dzieła studentów, absolwentów oraz wykładowców Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, które w większości powstały w
Więcej
Więcej
Jerzy Kałucki Wolność i otwartość11-18.10.2022Galeria Rotunda UAPAl. Marcinkowskiego 29 Jerzy Kałucki w latach 1984–1990 pełnił funkcję Kierownika KatedryMalarstwa, a przez ponad dwadzieścia lat prowadził w poznańskiej uczelniartystycznej III Pracownię Malarstwa, w której studiowało wielu wybitnychartystów (m.in: Leszek Knaflewski, Mariusz Kruk, Piotr Kurka, Wojciech Łazarczyk, Anna Tyczyńska, Joanna Przybyła, Małgorzata Dawidek-Gryglicka, Monika Sosnowska, Zbigniew Rogalski, Radek Szlaga, Małgorzata Szymankiewicz). Działalność pedagogiczna i praca na rzecz studentów stanowiły niezwykle ważny aspekt w aktywności zawodowej i w życiu profesora Kałuckiego. Jerzy Kałucki urodził się we Lwowie. W latach 1951–57 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie malarstwo i scenografię. To właśnie z teatrem związane były początki pracy twórczej artysty. Jako scenograf pracował w Teatrze Śląskim w Katowicach, Teatrze Lalki w Toruniu czy Teatrze
Więcej
Więcej
„Tetlak. Piast w ujęciu postapokaliptycznym”Scenografia w spektaklu „Piast” w reż. Roberta Czechowskiego W środę 12 października 2022 r. o godz. 19 00 w Galerii Jerzego Piotrowicza Pod Koroną ruszy wystawa scenografa i kostiumografa prof. Piotra Tetlaka na której zobaczymy artefakty, dokumentację z widowiskowego spektaklu „Piast”, którego premiera w 2019 roku zainaugurowała działalność odbudowanego Teatru im. Andreasa Gryphiusa w Głogowie. To kolejne miejsce na mapie po Galerii Sztuki w Mosinie, głogowskim teatrze ilubuskim teatrze, które odwiedzi wystawa. „Blisko 70 aktorów na scenie i zaskakująca scenografia tworzą spektakl „Piast” w reżyserii Roberta Czechowskiego (…) to legenda dynastyczna spisana przez Andreasa Gryphiusa, która wywiedziona jest z pierwszej kroniki polskiej. (…)Reżyser doszukuje się w dziele kontekstów uniwersalnych dotyczących bezwzględności władzy. Pozostawieni sami sobie pielgrzymi,
Więcej
Więcej
Adam Gillert | Kamień na kamieniu wernisaż: 14.10, godz. 18.00Galeria Biblioteki Uniwersyteckiej UAM w Poznaniuul Ratajczaka 38/40czas trwania wystawy: 14.10-25.11.2022 Tytuł wystawy oraz prezentowanego cyklu sprowadza się dometaforycznego sedna własnych predyspozycji plastycznych, metody pracy i poszukiwania formy. Wychodząc od przekładania obserwacji praw naturalnych na język ustanawiania praw świętych, język obrazowania i komunikacji wizualnej dochodzę do postaci kamienia, w której zawarty jest potencjał wszystkich tych wartości. Przyjęta rola skały, jako materiału kreacji zamyka w sobie wymiar spraw ostatecznych, co nadaje całości cyklu charakter wanitatywny. Kamień miał swoją trwałością ochraniać ducha przed rozproszeniem. Jest to jedynie jeden z aspektów odbierania przeze mnie form geologicznych. Przede wszystkim są one obrazem procesu, działania sił fizycznych, którym nieustannie są poddawane w nieprzerwanej ciągłości. Rozkładając encyklopedyczną
Więcej
Więcej
Mikołaj GarsteckiHow are you?wernisaż: 5.10.2022, godz. 18.005–23.10.22Galeria Szewska 16 How are you? Wykorzystanie przeze mnie krosien drukowanych w technologii druku 3D umożliwiło, w ramach klasycznego obrazu malarskiego złożonego z krosna i płótna, nawiązać dialog z zagadnieniem technologii cyfrowych w obszarze malarstwa. Wykorzystanie przezroczystej, prawie niedostrzegalnej – pod odpowiednim kątem spojrzenia – folii uwidoczniło krosno. Relacja pomiędzy ramą a obrazem zacierają się poprzez wykorzystanie transparentnej folii zamiast płótna. Obrazy stają się bardziej niedopowiedziane i ambiwalentne. Ich konstrukcja odwołuje się do figur dwuznacznych i wieloznacznych, przesuwając konkretne odpowiedzi w stronę pytań i wątpliwości tak znamiennych dla debaty na temat rozwoju technologicznego, którego jesteśmy świadkami. Zwyczajna rozmowa okazuje się zaskakująco interesująca, pomimo ograniczeń czatbota. Umożliwia nam poznanie zarówno Mitsuku jak i nas samych
Więcej
Więcej
Peter Valiska-Timečko | Col_lection /action graphics wernisaż: 6.10, godz. 18.0006.10-19.10 2022Galeria Curators’LABKurator: Tomasz Drewicz Aktywność Petera Valiski-Timecki poświęcona jest sztuce akcji, a w szczególności alternatywnym i eksperymentalnym formom realizowanym w dziedzinie grafiki. Twórczość autora ma charakter intermedialny,typowy dla postmedialnych manifestacji estetycznych. Płynnie przenosi się pomiędzy różnymi mediami lub łączy je, a w przypadku grafiki ożywia martwe medium poprzez jego performatywny charakter i składową akcji.Na wystawie Col_lection 2022 prezentowany jest wybór prac (2018 – 2022). Ukazuje na niej różne formy i strategie grafik autorskich w trzech cyklach graficznych. Łączy je temat, okoliczności powstania, ale także wielogatunkowa natura autora. Valiska pracuje kontekstowo – celowo zmieniając język, styl i środki wyrazu oraz użyte materiały, charakterystyczne dla obecnej epoki i społeczeństwa konsumpcyjnego. Prezentowane prace
Więcej
Więcej
II Katedra Rysunku UAP | OKO NA RYSUNEK Wystawa II Katedry Rysunku w Collegium im. Floriana Znanieckiego UAM, ul. A. Szamarzewskiego 89.Otwarcie: 03.10.2022, o godz. 12.00 W wystawie biorą udział:Natalia BrandtDiana FiedlerPaweł FliegerJerzy Hejnowicz Alicja JezioreckaKatarzyna KlichEwa KuleszaSławomir KuszczakAda ŁowkisHanna ŁuczakAdam NowaczykMikołaj PolińskiPaweł PolusMaciej PrzybylskiMarcin SalwinJarosław SzelestZbigniew SzotSebastia Trzoska Wystawa II Katedry Rysunku OKO NA RYSUNEK jest realizowana na zaproszenie Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM. W przestrzeni wystawienniczej Collegium im. Floriana Znanieckiego zostaną zaprezentowane prace 18 artystów pedagogów, odnoszące się do szeroko rozumianego języka rysunku. OKO NA RYSUNEK stanowi pierwszą wspólną prezentację katedry skupiającej 10 pracowni rysunkowych, których indywidualne programy nauczania odzwierciedlają różnorodne spojrzenia na język rysunku. Przygotowana wystawa ma stanowić pierwszą odsłonę cyklu prezentacji realizowanych w różnych miejscach wystawienniczych i odnoszących się każdorazowo do innego problemu plastycznego.Prezentacja jest również pierwszą
Więcej
Więcej
Siedemnastego września 2022 roku w Zamku Valec w Republice Czech została otwarta wystawa Figurama 22. Nasz Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu i Wydział Malarstwa i Rysunku na wystawie reprezentują prace studentów trzech pracowni: I Pracowni Rysunku kierowanej przez prof. Jacka Strzeleckiego, IX Pracowni Malarstwa kierowanej przez prof. Marka Haładudę i Pracowni Rysunku Anatomicznego kierowanej przez prof. Sławomira Kuszczaka.
Więcej
Twórczość w czasie pandemii-rysunek. Sytuacja w której obecnie żyjemy w Europie jest trudna. Pandemia, inflacja, kryzys energetyczny, wojna w Ukrainie i przeświadczenie, że coś się bezpowrotnie zmieniło. Presja rzeczywistości jest tak silna, że nie można być obojętnym. Ale czy w takich okolicznościach należy zrywać dialog z kulturą. Czy płaszczyzna żółci przekreślona błękitem ma kojarzyć się tylko z Ukrainą czy może być dialogiem z twórczością Marka Rothki. Czy odniesienie się do postaci Batmana i realiów Gwiezdnych Wojen jest tylko żartem czy wskazaniem na absurdalność współczesności, działań polityków i na realnie istniejące zło. Ktoś powinien z tym walczyć, jeśli my nie potrafimy, to może niech to zrobi Batman. A jednak sztuka, a jednak rysunek, TO DZIAŁA pomimo tego, że nic nie jest
Więcej
Więcej