Przejdź do treści

SYMULAKRY

Piotr Barłóg

Muzeum Śremskie

13.05-11.06.2023

Punkt jest najprostszym znakiem graficznym. Zbiór punktów tworzy nie tylko kompozycję, ale przede wszystkim informację zakodowaną w grafice. Z kolei grafikę jako przestrzeń dwuwymiarową, postrzegamy jako jej pełnowartościowe, trójwymiarowe rozwinięcie. 

Tę czysto fizjologiczną percepcję, potrafimy dodatkowo wzbogacić o znany nam system kulturowych znaczeń, co leży u podstaw komunikacji. Dostrzegamy narrację w abstrakcji, ale także abstrakcję w narracji. 

Wyjaśnienie pojęcia symulakrów nie jest łatwe, można jedynie do niego zachęcać, odżegnując się tym samym od udzielania powierzchownych i zapewne błędnych odpowiedzi. Ja sam dotarłem do tego terminu zupełnie nieoczekiwanie ─ poszukując znaczenia znaku w plastyce. W jakim stopniu odwzorowanie rzeczywistości staje się jej uproszczonym kodem? Czy podmiotowy jest sam znak, czy też informacja w nim zawarta? A może raczej tylko jej reprezentacja? Czy rodzi to dewaluację pojęć, czy też przeciwnie ─ stawia zupełnie nowe pytania i wyzwania?

W relacjach między grafiką a przestrzenią można dostrzec pewne analogie do tych pomiędzy rzeczywistością fizyczną i metafizyczną. Ich obecność w sztuce była i jest wyrazem oswajania z nieznanym, próbą powiązania sfery profanum z sacrum, świadomości z podświadomością ─ sposobem budowania i wyrażania archetypów. Motywy figuratywne nadal uczestniczą w tym procesie, mimo że uważamy to dziś za swego rodzaju anachronizm ─ projekcję naszych antropocentrycznych rojeń.

Jak rozumiemy dziś sens wizerunku w kontekście jego wielokrotnej reprodukcji, która na dobre zmieniła dotychczasowe pojmowanie kopii? Jaki jest faktyczny związek figury z formą? Czy byty te stają się ze sobą tożsame, czy też trwają zgoła niezależnie we wzajemnej opozycji? Czy pamięć przestrzeni i jej odczucia wiążemy w jakiś sposób z figurą, jako naturalnym punktem wszelkiego odniesienia? Czy rzeczywiście możemy wyzwolić się z tej pierwotnej perspektywy?

Tekst, plakat i fotografie: Piotr Barłóg

  • Autor: Matylda Konarska
  • Opublikowano: 28.04.2023, 13:21
  • Ostatnia edycja: 20.11.2023, 19:34