Przejdź do treści

Kierownik Katedry
dr hab. Wojciech Gorączniak, prof. UAP

II Katedra Malarstwa jest jedną z pięciu jednostek organizacyjnych znajdujących się na Wydziale Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W jej skład wchodzi siedem pracowni malarskich, prowadzonych przez doświadczonych pedagogów, którzy poza pracą dydaktyczną są również aktywnie działającymi artystami. Przejawia się to w dużej ilości organizowanych wystaw krajowych i zagranicznych, prowadzonych projektach artystycznych i publikacjach, które powstają jako ich uzupełnienie. W ramach działalności katedry prowadzone są międzynarodowe projekty badawcze a także rozwijana jest współpraca z licznymi instytucjami kultury i nauki w Polsce i za granicą.

Pracownie, które składają się na II Katedrę Malarstwa łączy pozornie paradoksalna cecha a mianowicie: różnorodność. Bierze się ona z postaw artystycznych prowadzących je pedagogów, co znajduje swój wyraz w programach poszczególnych pracowni a jej urzeczywistnieniem są prace studentów prezentowane na wystawach końcoworocznych a także liczne dyplomy licencjackie i magisterskie.

Katedra jako jednostka organizacyjna – porządkująca, jest zbiorem pracowni obdarzonych autonomią, która wyraża się w programach pracowni i pozwala studentom doświadczać różnych metod edukacji w zakresie malarstwa. Dzieje się to jednak w ramach ogólnie przyjętych założeń określonych w oczekiwanych efektach uczenia się dla poszczególnych kierunków.

Ze względu na to co napisane powyżej nie można scharakteryzować katedry w sposób zunifikowany czy syntetycznie prezentujący to co najważniejsze, ale to właśnie stanowi jej największą wartość i zaletę. Stwierdzeniem trywialny a jednocześnie najbardziej właściwym i trafnym jest to, że każda pracownia jest inna i realizuje własny program oparty o efekty uczeni się oraz indywidualne doświadczenia i przekonania artystyczne prowadzących. Najlepiej przekonać się o tym zapoznając się z dostępnymi na stronie prezentacjami poszczególnych pracowni, do czego zapraszam.

David Hockney mówiąc, że: „historia obrazów rozpoczęła się w jaskini i tymczasem kończy się na ekranie komputera” nakreślił skalę, na której sytuuje się malarstwo. Pomiędzy tym co manualne a co cyfrowe, zawiera się nieskończona ilość konfiguracji i możliwych rozwiązań, które stają się przedmiotem indywidualnych doświadczeń studentów malarstwa. Proces edukacji odbywa się wobec tych zmiennych i przeciwstawnych koncepcji obrazu a jego istotnym punktem jest odpowiedź na pytanie o istotę malarstwa i jego granice. Malarskość jako cecha coraz mniej wiąże się już ściśle z obrazem w klasycznym jego rozumieniu. Dzięki technologii stała się możliwością, cyfrowym efektem – filtrem do nałożenia, za pomocą, którego próbuje się nadać obrazom cechy „manualności”. W świecie sztuki, gdzie reguły ulegają stałej reinterpretacji, ten pozorny problem zamieniony zostaje na perspektywę rozwoju, inspirację i pożywkę dla wyobraźni, która jest niezwykle istotnym elementem procesu tworzenia.

 

PRACOWNIE

III Pracownia Malarstwa – budynek E, s. 51
dr hab. Maciej Przybylski prof. UAP
dr Ewa Kubiak, ad.

VI Pracownia Malarstwa – bud. A, III piętro, sala 311
prof. dr hab. Andrzej Leśnik
dr Sebastian Krzywak, ad.

VII Pracownia Malarstwabudynek A, s. 310
prof. dr hab. Grzegorz Ratajczyk
dr Krzysztof Mętel ad.

VIII Pracownia Malarstwa – budynek F, s. 21
dr hab. Wojciech Gorączniak, prof. UAP
dr Monika Shaded, ad.

IX Pracownia Malarstwa budynek E, s. 14
p.o. kierownika dr hab. Paweł Kaszczyński, prof. UAP

  • Autor: Aleksandra Gaj
  • Opublikowano: 01.02.2017, 08:03
  • Ostatnia edycja: 06.10.2025, 13:32