1. Nazwa pracowni
III PRACOWNIA RZEŹBY I OTOCZENIA – STUDYJNA
2. Kierownik Pracowni / imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy, kontakt służbowy
prof. dr hab. Wiesław Koronowski
wieslaw.koronowski@uap.edu.pl
3. Asystent / imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy, kontakt służbowy
mgr Konrad Smela as.
konrad.smela@uap.edu.pl / 785 297 721
4. Wydział
RZEŹBY
5. Sala
Sala 120 bud. B
ZOBACZ GALERIĘ PRAC
6. Ogólna formuła zajęć
Ćwiczenia i zadania realizowane w pracowni.
Konsultacje i korekty zadanych tematów zgodne z programem pracowni, indywidualny program studenta.
Projekty i prace terenowe – happeningi rzeźbiarskie, projekty realizowane poza UAP.
Warsztaty technologiczne z zakresu technik rzeźbiarskich.
7. Ogólne treści merytoryczne
Na pierwszym roku student zapoznaje się z podstawowym językiem rzeźby (propedeutyka).
Na podstawie studium z natury (studium aktu i portretu) świadomie komponuje dzieło (proporcje, ruch, gest, charakter) i przestrzeń z analizą zależności występujących między nimi. Ćwiczenia mają za zadanie uwrażliwić studenta na zagadnienia związane z przestrzenią i ich interpretacją w rzeźbie. Posiada umiejętności świadomego komponowania dzieła, niezależnie od tego, czy forma dzieła ma charakter figuratywny, czy abstrakcyjny.
Student zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami materiałowymi i technologicznymi.
Na kolejnych latach student pogłębia wiedzę z dziedziny studium z natury – swobodne interpretowanie przestrzeni, dobór środków potrzebnych do osiągnięcia określonego celu, oraz otwartość na różne postawy twórcze. Interpretowanie przestrzeni w sposób indywidualny i niezależny, zastosowanie określonych środków twórczych.
Student nabywa umiejętności technologicznych z różnych dziedzin i zagadnień; uwarunkowanych indywidulnymi potrzebami realizacyjnymi. W
procesie kształcenia student uczy się dyscypliny i szacunku do materii w której pracuje, oraz zostaje przygotowany do samodzielnej pracy. Podstawowym kryterium oceny i zaliczenia jest realizacja tematów programu pracowni, obecność na zajęciach, zaangażowanie, dyscyplina i aktywna praca.
8. Realizowane tematy/zadania:
A. POZNANIE JĘZYKA RZEŹBY (PROPEDEUTYKA) – AKT, PORTRET, PŁASKORZEŹBA – ĆWICZENIA RZEŹBIARSKIE WYMAGAJĄCE DYSCYPLINY W REALIZACJI [ DLA I I II ROKU – OBOWIĄZKOWE].
KIERUNEK RZEŹBA:
I rok
• akt ponadnaturalnej wielkości – studium aktu / studium szkieleta i draperii w skali Problem świadomego komponowania dzieła, proporcji i ruchu jako najważniejszych zagadnień,analiza zależności występujących między nimi
• studium naturalnej lub ponadnaturalnej wielkości – studium stopy, studium dłoni Zagadnienia: poprawność anatomiczna, kompozycja, ruch
II rok
• akt, skala dowolna
Wybór interesującego aspektu, np. Dynamika form, ważenie form, świadome odrealnienie, uwypuklenie, wprowadzenie dodatkowego elementu kompozycyjnego
Pozostałe lata
– skala i forma dowolna zależna od stawianych samodzielnie celów
• studium portretowe z modela – I i II rok obowiązkowo
Zagadnienia: charakter modela, proporcje, kompozycja
• interpretacja martwej natury – rzeźba lub płaskorzeźba
• mała forma rzeźbiarska – temat dowolny
lista sugerowanych tematów:
– Interpretacja fragmentu układu anatomicznego:
– studium – werystyczne opracowanie formy
– wyabstrachowanie – synteza i subiektywna interpretacja formy
– rzeźba kontra postument, rzeźba samoświadoma swojej ekspozycji
– Kultura “wysoka”
– Dysonans: np. pomiędzy tytułem, a przedstawieniem
– Zezwierzęcenie
– Kontrasty:
– Napięcie – rozluźnienie , Przód – tył , kąt ostry – kąt rozwarty
– Forma intymna – forma monutmentalna , świat materii – świat idei
– antropocentryzm – teocentryzm , humanizm – posthumanizm
POZOSTAŁE KIERUNKI:
• studium portretowe z modela
Zagadnienia: charakter modela, proporcje, kompozycja
• mała forma rzeźbiarska – temat dowolny
• medal okolicznościowy z liternictwem
• portret z natury
• propozycje własne
Malarstwo:
• płaskorzeźba / płaskorzeźba polichromowana – przedstawienie modela, martwej natury, pejzażu, własnej malarskiej kompozycji
Projektowanie wnętrz:
• forma będąca dopełnieniem/uzupełnieniem kompozycji w projektowanym wnętrzu • projekt rzeźby/płaskorzeźby do wnętrza:
– praca w podstawowych materiałach rzeźbiarskich tj. glina, gips, następnie wizualizacja pracy w projekcie wnętrza
– możliwość wykorzystania nowych technologii jako uzupełnienie pracy: modelowanie 3d, fotogrametria, druk 3d
Wzornictwo:
• rzeźba funkcjonalna
• projekt formy inspirowanej dynamiką ciała
analiza anatomii pod kątem mechaniki – szkice koncepcyjne i realizacja przestrzenna w dowolnej formie
B. ŚWIADOMOŚĆ ŚRODKÓW, JAKICH ARTYSTA UŻYWA DO OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONEGO CELU
I SEMESTR / II SEMESTR
1. Hasło skojarzeniowe, np. Ból – radość, czerwony – niebieski kompozycja abstrakcyjna, wywołanie świadomego działania poprzez zestawienie określonych form i mas.
2. Łączenie różnych mediów artystycznych (muzyka, malarstwo, przedmiot) 3. Użycie przedmiotu zapożyczonego jako centralnego elementu wypowiedzi. 4. Komputer jako nowe medium opisywania przestrzeni i narzędzie – animacja, video, grafika 3d, CAD i propozycje własne
C. OTWARCIE NA WSZELKIE POSTAWY TWÓRCZE
Zadanie realizowane w pracowni prezentującej inną postawę twórczą. Na I roku rzeźby zadanie realizowane w UAP, na wyższych latach możliwa realizacja na innych uczelniach.
W ramach zajęć proponuję spotkania z wybitnymi twórcami w ich prywatnych pracowniach.
Udział w wystawach i akcjach w różnych miejscach miasta niekoniecznie związanych ze sztuką.
Udział w prezentacjach i wystawach odbywających się na terenie UAP. Podstawowym kryterium zaliczenia jest realizacja tematów programu pracowni, obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywna praca.
Postawa studenta będzie istotnym wyznacznikiem oceny semestralnej i końcowej. Dla I i II roku obowiązkowa, w ramach semestru I i II, jest realizacja tematów programowych z zakresu propedeutyki [studium aktu, portret z natury] oraz dodatkowej pracy – opierającej się na zagadnieniach związanych z programem pracowni lub własnej propozycji. Prace będąwyznacznikiem do otrzymania zaliczenia wraz z oceną
Dla pozostałych lat – własne propozycje tematów lub realizacja wybranych programowych, oraz aktywność poza pracownią [wystawy, prace plenerowe], podstawą zaliczenia jest realizacja postawionych samodzielnie celów.