Przejdź do treści

https://grafikaart.pl/


Katedra Grafiki Artystycznej

Katedra Grafiki Artystycznej jest społecznością artystów, teoretyków i osób studenckich. Działania prowadzone na Katedrze powiązane są z bieżącymi zjawiskami artystycznymi, technologią graficzną i teorią sztuki. Program dydaktyczny uwzględnia kontekst społeczny, wobec którego konstruowane są główne cele działalności artystycznej i naukowej. Katedra uczestniczy w międzynarodowej dyskusji dotyczącej zmieniającego się sposobu definiowania grafiki oraz jej dynamicznych przemian technologicznych i medialnych.


Pracownie

I Pracownia Grafiki – Wypukłodruk – budynek B, s. 202
kierownik: prof. dr hab. Andrzej Bobrowski
mgr
Maja Michalska, asyst.

II Pracownia Grafiki – Druk Płaski – Grafika Cyfrowa | Serigrafia – budynek B, s. 310
kierownik: prof. dr hab. Maciej Kurak
mgr Marta Chudy, asyst.

Weronika Stefaniak, labor.

III Pracownia Grafiki – Wklęsłodruk – budynek B, s. 210
kierownik: prof. dr hab. Piotr Szurek
dr Maryna Mazur, ad.
mgr Małgorzata Gazda, labor.

IV Pracownia Grafiki – Litografia i Druk Offsetowy – budynek B, s. 402
kierownik: dr hab. Krzysztof Balcerowiak, prof. UAP
dr Dorota Jonkajtis, labor.
dr Michał Tatarkiewicz, labor.

profesor konsultujący: prof. dr hab. Grzegorz Nowicki

V Pracownia Grafiki – Introligatorstwo i Sztuka Książki budynek B, s. 403
kierownik: dr Tomasz Jurek, ad.
mgr Agnieszka C. Maćkowiak, asyst.

VI Pracownia Grafiki – Grafika Przestrzenna i Intermedialna – budynek B, s. 403
kierownik: dr Witold Modrzejewski, ad

VII Pracownia Grafiki – Komiks i Powieść Graficznabudynek B, s. 401
kierownik: dr. hab. Maksymilian Skorwider, prof. UAP


Praktyczne przedmioty kierunkowe

Grafika koncepcyjna – budynek B, s. 403
mgr Monika Pich, asyst.

Art zin – budynek B, s. 401
dr Radosław Włodarski, ad.

Kompozycja – budynek B, s. 401
dr Radosław Włodarski, ad.

Propedeutyka grafiki – budynek B, s. 202, 210, 310, 402
mgr Milena Hościłło, labor.
mgr Kornel Ofierski

Rysunek graficzny budynek B, s. 313
mgr Kuba Kapral, asyst.

Przygotowanie do druku – poligrafia budynek B, s. 313
mgr Maciej Kozłowski, asyst.

Portfolio budynek B, s. 403
mgr Maciej Kozłowski, asyst.

Warsztat multimedialny
mgr Oskar Dawicki, asyst.
mgr Kamila Lukaszczyk, asyst.

Podstawy projektowania
mgr Kamila Lukaszczyk, asyst.

Warsztaty komputerowe
mgr Piotr Kacprzak

Modelowanie 3D
dr hab. Rafał Kotwis, prof. UAP

Fotografia
dr Janusz Oleksa, ad.


Karty przedmiotów


Charakterystyka Katedry Grafiki Artystycznej

Działania Katedry nie koncentrują się jedynie na odbitce graficznej czy matrycy, wychodzą daleko poza zagadnienia technologiczne. W ramach projektów artystycznych dyskusja o współczesnej grafice jest poszerzana o perspektywę socjologiczną, polityczną, filozoficzną czy medioznawczą. Artyści wraz z teoretykami podejmują twórczy dialog na temat społecznego potencjału grafiki, tego jak jest on kształtowany przez zmieniającą się kulturę i nowe technologie.

Historia poznańskiej grafiki związana jest z m.in. z jednym z założycieli poznańskiej uczelni Janem Jerzym Wronieckim – pierwszym kierownikiem Wydziału Grafiki, wszechstronnym artystą o międzynarodowej renomie, działającym w grupie artystycznej Bunt. Odwołując się do idei grupy – aktywistycznego zaangażowania w rzeczywistość społeczną, od 2014 roku artyści związani z katedrą, tworzą projekt BUNT. Nowe Ekspresje. Wpisywał się on w obchody 100-lecia Awangardy, prezentowany był w najważniejszych centrach grafiki oraz w ramach międzynarodowych imprez, takich jak Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie czy Poznań Art Week. 

Jednym z najważniejszych wydarzeń organizowanych przez Katedrę jest założone przez prof. Stefana Ficnera w 1999 r. Biennale Grafiki. Jest to cykliczny, ogólnopolski przegląd młodej grafiki, prezentujący nowe tendencje i osobowości artystyczne. Biennale jest imprezą ciągle rozwijającą się, od 2019 roku, każda edycja posiada hasło odpowiadające istotnym zmianom społeczno-kulturalnym.

dr Witold Modrzejewski


Grafika artystyczna jest formą wypowiedzi twórczej opartą na przekazie medialnym. Używa nośników informacyjnych, które pozwalają na dotarcie z komunikatem wizualnym do szerokiego grona odbiorców. W jednorodnej przestrzeni społecznej, gdzie „wszystko, co ważne może  być tam zdobywane tylko na drodze wymiany towarowej”, grafika artystyczna umożliwia zaistnienie alternatywnych rozwiązań. Jej użyteczność polega na umiejętnym wykorzystaniu warsztatu do rozpropagowywania idei i poglądów społecznych, nawet tych, które wykraczają poza kulturowe wzorce. Dotyczy to zarówno funkcji medialnych grafiki (wydawnictw, internetu, informacji w przestrzeni miejskiej), funkcji warsztatowych (przygotowanie do druku, technologia i techniki druku, obraz cyfrowy, introligatorstwo, dźwięk), jak i walorów artystycznych (kompozycyjnych w tym rysunkowych, malarskich, przestrzennych, audio-wizualnych), które umożliwiają wprowadzanie nowych jakości estetycznych, jak i kształtowanie rzeczywistości. Grafika artystyczna jako odrębna dziedzina sztuki wywodzi się z grafiki warsztatowej. Nie ogranicza się jednak wyłącznie do poszukiwań nastawionych na estetyczną eksplorację technik druku. Polega na kreacji medialnej, która pozwala na uwzględnianie nowych funkcji sztuki, w tym działań postartystycznych. Grafika artystyczna jest bliska codzienności poprzez koncentrowanie się na przekazie informacyjnym. Przyjmuje charakter wydarzenia oraz eksponuje potencjał  procesualny stojący w opozycji do ściśle określonej podmiotowości, która odpowiedzialna jest m.in. za wpisywanie artefaktów w kulturę konsumpcyjną. Uczestniczy w procesie odprzedmiotawiania działań twórczych, eksponując kontekst – unika tym samym traktowania sztuki jako towaru.

prof. dr hab. Maciej Kurak

  • Autor: Michał Żerdzicki
  • Opublikowano: 30.12.2016, 20:18
  • Ostatnia edycja: 16.10.2024, 20:11