Dziekan
dr hab. Tomasz Kalitko prof. UAP
tomasz.kalitko@uap.edu.pl
dyżur: poniedziałki, 10:00 – 12:00
ul. Szewska 16, budynek F, pok. 8
Prodziekana
dr. hab. Katarzyna Kujawska-Murphy prof. UAP
katarzyna.kujawska-murphy@uap.edu.pl
dyżur: poniedziałek, 10:00 – 12:00 i
środa, 13:00 – 15:00
ul. Szewska 16, budynek F, pok. 8
Asystentka Dziekana
Krystyna Matuszewska
krystyna.matuszewska@uap.edu.pl
dyżur: poniedziałek, środa 8.30–15.30
i wtorek 8.30–14.30
ul. Szewska 16, budynek F, pok. 8
517 272 190
Dziekanat
https://uap.edu.pl/dla-studentow/biuro-podawcze-dziekanaty/
bud. C, pok. 402.
Plac Wielkopolski 9
dyżur: poniedziałek– piątek, 9.00–14.00
Konsultantka ds. osób neuroróżnorodnych
Magdalena Duczmal
tel. 48 736 365 703
O Wydziale Obrazu i Działań Interdyscyplinarnych
Wydział Obrazu i Działań Interdyscyplinarnych (WOiDI) powstał w 2024 roku. Od roku akademickiego 2025/2026 będzie prowadził kształcenie na kierunku obraz i działania interdyscyplinarne oraz na kierunku malarstwo. Studia na każdym z wymienionych kierunków przygotowują do pracy twórczej w wymiarze artystycznym, zawodowym i społecznym. Oferta edukacyjna WOiDI jest odpowiedzią na rosnące znaczenie interdyscyplinarności w sztuce, nauce i współczesnej kulturze. Interdyscyplinarne wykształcenie staje się atutem na rynku pracy dla absolwentów i absolwentek uczelni artystycznych.
Programy pracowni i laboratoriów na WOiDI przygotowują do zaawansowanego praktycznie łączenia tradycyjnych technik plastycznych z nowymi technologiami wizualnymi w kontekście współczesnej wiedzy naukowej o percepcji wizualnej i filozofii sztuki, a także obejmują poznanie narzędzi do tworzenia prac cyfrowych, eksperymentowanie z AI, AR i VR. Dopełnieniem przedmiotów praktycznych są przedmioty teoretyczne. Wiedza jest przekazywana w formie wykładów osób artystycznych, których twórczość ma charakter interdyscyplinarny, i osób naukowych reprezentujących m.in. neuroestetykę i nauki społeczne diagnozujące kondycję współczesnego świata i wskazujące na wyzwania, które stoją przed ludzkością na poziomie globalnym i lokalnym. Kształcenie obejmuje także propedeutykę wiedzy o takich problemach, jak m.in. wykluczenie kulturowe i społeczne, wiedzę o neuroróżnorodności i przygotowanie do pracy w zespołach osób z różnymi specjalizacjami. Program studiów ma charakter procesualny i jest na bieżąco aktualizowany. Dyscypliny artystyczne, podobnie jak dyscypliny projektowe, przenikają się i otwierają na transmedialność.
Program studiów na kierunku obraz i działania interdyscyplinarne wychodzi naprzeciw specyficznym potrzebom innych kierunków artystycznych i projektowych w UAP (animacji, intermediów, grafiki artystycznej, rzeźby, architektury, architektury wnętrz, grafiki projektowej, scenografii i wzornictwa). Dlatego jest adresowany (w formule pracowni wolnego wyboru i pracowni uzupełniających) do osób studiujących na ww. kierunkach.
Wsparciem programu uczenia się jest infrastruktura uczelni. Osoby studiujące mają do dyspozycji pracownie kierunkowe, wolnego wyboru, uzupełniające, specjalistyczne i laboratoria WOiDI. Pracownie i laboratoria są dostępne również poza godzinami zajęć. Na wydziale działa Studio Artysty Wizytującego.
Informacja o warunkach przyjęcia na studia jest opublikowana na podstronie Informator o studiach na kierunku obraz i działania interdyscyplinarne oraz na kierunku malarstwo. Wydział prowadzi także studia podyplomowe i wymianę międzynarodową.
Uczelnie zagraniczne, z którymi WOiDI ma podpisaną umowę o współpracy artystycznej i dydaktycznej w ramach programu Erazmus, to m.in. Universidad de Granada, Masaryk University Faculty of Arts i Università degli Studi di Bergamo. Artystyczne i edukacyjne relacje WOiDI obejmują również uczelnie i ośrodki badawcze w Chinach, Japonii, Chile i Urugwaju. WOiDI prowadzi także współpracę z innymi podmiotami zewnętrznymi, m.in. z Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie, Fundacją Signum, Galerią Refektarz KOK w Krotoszynie, BWA w Pile, Miejskim Ośrodkiem Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim i APA Polska (producent materiałów do twórczości plastycznej).
Informator o studiach na kierunku obraz i działania interdyscyplinarne oraz na kierunku malarstwo
Kierunek obraz i działania interdyscyplinarne
Pierwszy nabór na studia na kierunku obraz i działania interdyscyplinarne odbędzie się w 2025 roku. Studia trwają 10 semestrów (5 lat). Absolwent/ka uzyskuje tytuł magistra/magisterki sztuki. Osoby studiujące mają do wyboru 7 laboratoriów, 5 pracowni malarskich i 5 pracowni rysunkowych. Przedmioty praktyczne są dopełnione wykładami z przedmiotów teoretycznych oraz plenerami interdyscyplinarnymi i udziałem osób studiujących w projektach międzywydziałowych, międzyuczelnianych, krajowych i zagranicznych.
Studia na kierunku obraz i działania interdyscyplinarne przygotowują do łączenia tradycyjnych technologii malarskich z nowymi technologiami wizualnymi na najwyższym poziomie warsztatowym. Rozwijają umiejętność samodzielnego inicjowania procesu twórczego i podejmowania interdyscyplinarnej problematyki estetycznej, etycznej, naukowej i społecznej. Wiedza o sztuce i jej historii oraz percepcji wizualnej i filozofii obrazu, w tym także obrazu cyfrowego i narzędzi do jego tworzenia jest przekazywana w ścisłym związku z praktyką artystyczną. Studia na tym kierunku oferują wszechstronne wykształcenie humanistyczne, przygotowanie do pracy i współpracy w różnych konfiguracjach artystycznych, projektowych, naukowych i społecznych. Absolwent/ka może zajmować się animacją kultury, realizować interdyscyplinarne projekty artystyczno-społeczne i artystyczno-naukowe, być kuratorem/kuratorką wystaw, działań i wydarzeń kulturalnych. Może również podjąć pracę dydaktyczną na odpowiednim poziomie edukacji – zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji. Uzyskanie tytułu magistra/magisterki sztuki uprawnia do kontynuacji studiów na studiach doktorskich w Polsce i za granicą. Ujmując to konkretniej, osoby studiujące zdobywają następujące doświadczenia i kompetencje:
● Obrazowanie tradycyjne i transmedialne (malarstwo i rysunek).
● Sztuka cyfrowa i interaktywna, eksploracja VR, AR, 3D, 4D i innych interaktywnych form komunikacji.
● Komiks i grafika narracyjna 2D i 3D, projektowanie wizualnych opowieści, ilustracja, karykatura i storyboard.
● Podstawy tworzenia narracji filmowej.
● Projektowanie gier 2D/3D, kreowanie interaktywnych światów, łączenie sztuki z kodowaniem i animacją.
● Obrazowanie przy pomocy technologii mappingu i projekcji wideo.
● Umiejętność korzystania z technik druku tradycyjnego i cyfrowego oraz wytwarzania papierów różnych kultur (Laboratorium Papieru).
● Praktyka w ochronie dzieł sztuki i stosowaniu nowoczesnych technologii konserwatorskich (Pracownia Dokumentacji i Ochrony Konserwatorskiej Sztuki Nowoczesnej).
● Praca z różnymi materiałami w relacji do ekologii, psychologii i nowoczesnego projektowania tekstylnego (Laboratorium Tkaniny).
● Znajomość dawnych i współczesnych technik malarskich i rysunkowych (Pracownia Technik Malarskich i Rysunkowych).
● Łączenie sztuki, literatury i kontekstu przestrzeni publicznej w działaniach performatywnych i instalacyjnych (projekt Park Liter w Grębocinie).
● Autoprezentacja i wystąpienia publiczne (warsztaty ze specjalistami i specjalistkami w nauczaniu autoprezentacji).
● Zarządzanie sztuką, art management, przygotowanie do samodzielnej działalności na rynku sztuki.
● Arteterapia i sztuka inkluzywna, rozwijanie umiejętności wykorzystywania sztuki w pracy z osobami z niepełnosprawnością i neuroróżnorodnymi.
● Podejmowanie współpracy interdyscyplinarnej przez udział w projektach na styku sztuki, nauki i działań społecznych.
● Poznawanie innych uczelni artystycznych w ramach międzynarodowego programu Erasmus.
● Uczestniczenie w wystawach końcoworocznych, programach realizowanych przez galerie uczelniane i w innych przedsięwzięciach artystycznych, edukacyjnych i kulturalnych, m.in. w ramach współpracy z Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie, Wydziałem Biologii UAM w Poznaniu (Galeria „Kraska”), Galerią Refektarz KOK w Krotoszynie i Uniwersytetem Medycznym w Poznaniu.
● Udział w organizowanym przez WOiDI Ogólnopolskim Konkursie Malarskim Nowy Obraz/Nowe Spojrzeniei Festiwalu Artystycznym Młodzieży Akademickiej (FAMA) w Świnoujściu.
Od roku akad. 2029/30, czyli w roku pierwszych dyplomów WOiDI będzie monitorować rynek pracy dla absolwentów/absolwentek tego kierunku i udostępniać im informacje na temat możliwości zatrudnienia.
Ważne. Osoba studiująca może również wybrać specjalizację dodatkową (np. rysunek lub jedną ze specjalizacji oferowanych przez pracownie i laboratoria w Katedrze Działań Interdyscyplinarnych) na ostatnim roku studiów.
Warunki rekrutacji na studia na kierunku obraz i działania interdyscyplinarne. Egzamin w trybie online
Osoba kandydująca powinna przedstawić świadectwo maturalne i dowód opłaty za egzamin. Portfolio osoby kandydującej powinno zawierać do 10 reprodukcji prac malarskich i rysunkowych (w tym prace o charakterze studyjnym i z wyobraźni) oraz – opcjonalnie – prace wykonane w technikach cyfrowych.
List motywacyjny powinien zawierać następujące informacje:
– imię, nazwisko,
– data urodzenia,
– przebieg edukacji,
– wykaz osiągnięć (nagrody i wyróżnienia, udział w konkursach itp.) – jeśli dotyczy,
– zainteresowania,
– uzasadnienie wyboru kierunku studiów (do 1500 znaków).
Rozmowa kwalifikacyjna z osobą kandydującą, połączona z prezentacją nadesłanych prac, ma na celu weryfikację jej zdolności plastycznych, predyspozycji do studiów na kierunku obraz i działania interdyscyplinarne, wiedzy o sztuce i kulturze oraz poznanie zainteresowań, które mogą mieć związek ze specyfiką studiów na kierunku obraz i działania interdyscyplinarne. Pytania egzaminacyjne dotyczą podstawowej wiedzy o malarstwie i rysunku w kontekście innych dyscyplin artystycznych i projektowych, a także m.in. filmu, fotografii, obrazu cyfrowego, muzyki, literatury, teatru oraz ogólnej wiedzy o podstawowych problemach społecznych współczesnego świata.
Osoba kandydująca może otrzymać łącznie od 0 do 80 punktów, przy czym wynik ostateczny stanowi sumę punktów uzyskanych z poszczególnych części egzaminu (portfolio i rozmowa).
Maksymalna liczba punktów:
– za portfolio do 50,
– za rozmowę kwalifikacyjną do 30.
Aby uzyskać pozytywną ocenę za egzamin kandydat powinien otrzymać łącznie co najmniej 40 punktów za obie części egzaminu. Brak portfolio lub nieprzystąpienie do rozmowy kwalifikacyjnej skutkuje dyskwalifikacją. Sprawdzian kwalifikacyjny składa się z dwóch etapów.
Etap pierwszy (bez udziału osób kandydujących): komisyjny przegląd portfolio osób kandydujących, zapoznanie się z listem motywacyjnym i kwalifikacja wstępna kandydatów do etapu drugiego. Aby uzyskać pozytywny wynik w tym etapie, konieczne jest otrzymanie minimum 20 punktów.
Etap drugi: rozmowa kwalifikacyjna z kandydatem (w trybie online).
Kierunek malarstwo
Program studiów na kierunku malarstwo jest oparty na zagadnieniach i tematach rozwijających poczucie formy i wrażliwość estetyczną. Osoby studiujące na tym kierunku personalizują swoje kompetencje malarskie i uczą się używać malarstwa do wypowiedzi naznaczonych nie tylko problematyką estetyczną, ale także etyczną i społeczną. Metody prowadzenia wszystkich zajęć na WOiDI, a więc także na malarstwie są w nieustannym progresie. Program uczenia się obejmuje poznanie tradycyjnych i nowoczesnych technologii malarskich oraz przybliża transmedialny charakter współczesnego malarstwa. Studia przygotowują do samodzielnej praktyki artystycznej i pracy zespołowej. Wiedza o percepcji wizualnej, historii i teorii sztuki jest przekazywana w powiązaniu z wykładami na temat fenomenu procesu twórczego i świadomości artystycznej.
Dopełnieniem programu są zajęcia w laboratoriach i pracowniach Katedry Działań Interdyscyplinarnych WOiDI oraz przedmioty teoretyczne wykładane przez osoby naukowe i artystyczne. Absolwent/ka może pracować twórczo jako niezależny artysta/artystka (wolny zawód). Posiada umiejętność pracy i współpracy twórczej w zespole. Może zajmować się animacją kultury, inicjować i realizować projekty artystyczno-społeczne i artystyczno-naukowe, być kuratorem/kuratorką wystaw, działań i wydarzeń kulturalnych, pracować w instytucjach kultury, fundacjach i agencjach artystycznych. Może również podjąć pracę dydaktyczną na odpowiednim poziomie edukacji – zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji. Uzyskanie tytułu magistra/magistry sztuki uprawnia do kontynuacji studiów na studiach doktoranckich w Polsce i za granicą.
Od roku akad. 2029/30, czyli w roku pierwszych dyplomów WOiDI będzie monitorować rynek pracy dla absolwentów/absolwentek tego kierunku i udostępniać im informacje na temat możliwości zatrudnienia.
Ważne. Osoba studiująca może również wybrać specjalizację dodatkową (np. rysunek lub jedną ze specjalizacji oferowanych przez pracownie i laboratoria w Katedrze Działań Interdyscyplinarnych) na ostatnim roku studiów.
Warunki rekrutacji na studia na kierunku malarstwo. Egzamin stacjonarny
Osoba kandydująca powinna przedstawić świadectwo maturalne i dowód opłaty za egzamin. Portfolio osoby kandydującej powinno zawierać do 10 reprodukcji prac malarskich i 10 reprodukcji prac rysunkowych. W tym prace z wyobraźni i prace o charakterze studyjnym (postać i martwa natura).
W pierwszym etapie egzaminu (bez udziału osoby kandydującej) komisja zapoznaje się z portfolio i treścią listu motywacyjnego. List motywacyjny powinien zawierać następujące informacje:
– imię, nazwisko,
– data urodzenia,
– przebieg edukacji,
– wykaz osiągnięć (nagrody i wyróżnienia, udział w konkursach itp.) – jeśli dotyczy,
– zainteresowania,
– uzasadnienie wyboru kierunku studiów (do 1500 znaków).
II etap to sprawdzian praktyczny z malarstwa w oparciu o martwą naturę, który odbywa się na terenie uczelni i trwa 4 godziny.
III etap to rozmowa kwalifikacyjna z osobą kandydującą, połączona z prezentacją prac wykonanych w trakcie sprawdzianu praktycznego. Rozmowa ma na celu weryfikację zdolności plastycznych, predyspozycji do studiów na kierunku malarstwo, wiedzy o sztuce i kulturze oraz poznanie zainteresowań, które mogą mieć związek ze specyfiką studiów na kierunku malarstwo.
Pytania egzaminacyjne dotyczą podstawowej wiedzy o malarstwie i rysunku w kontekście innych dyscyplin artystycznych, a także szeroko rozumianej kultury i wiedzy ogólnej o podstawowych problemach społecznych współczesnego świata.
Osoba kandydująca może otrzymać łącznie od 0 do 70 punktów, przy czym wynik ostateczny stanowi sumę punktów uzyskanych z poszczególnych części egzaminu (portfolio i rozmowa).
Maksymalna liczba punktów:
– za sprawdzian praktyczny 35 punktów,
– za rozmowę kwalifikacyjną 35 punktów.Aby uzyskać pozytywną ocenę za egzamin osoba kandydująca powinna otrzymać łącznie co najmniej 40 punktów za obie części egzaminu. Brak portfolio lub nieprzystąpienie do rozmowy kwalifikacyjnej skutkuje dyskwalifikacją.
Kierownicy i Kierowniczki Katedr:
Katedra Malarstwa: dr. Agnieszka Sowisło-Przybył
Katedra Rysunku: dr hab. Vladislav Radzivillowic prof. UAP
Katedra Zakładu Działań Interdyscyplinarnych WOiDI: dr Dariusz Subocz
Katedra Inicjatyw Artystycznych i Edukacyjnych WOiDI: dr. hab. Natalia Wegner prof. UAP
Karty przedmiotów
*W trakcie przygotowania
Wystawy i działania WOiDI
W kwietniu 2025 roku, z inicjatywy prof. Joanny Marcinkowskiej, w ramach tygodniowego wolontariatu i opieki nad zwierzętami, studenci VII Pracowni Malarstwa UAP stworzyli mural „Lecę do domu”, pod którym każda nowa rodzina adopcyjna będzie mogła zrobić pamiątkowe zdjęcie z adoptowanym przyjacielem.
https://www.instagram.com/p/DIGr1nOC93x/
W maju 2025 roku odbędzie się 14. edycja tego konkursu. Będzie mu towarzyszył Festiwal Obrazu i Działań Interdyscyplinarnych.
https://starybrowar5050.com/wydarzenia/nowy-obraz-nowe-spojrzenie-2024-wystawa-w-slodowni/
http://nowyobraz.uap.edu.pl/
https://www.instagram.com/nowy.obraz/?locale=nl&hl=ar
Wystawa Japońskiej Sztuki Współczesnej w ramach polsko-japońskiej współpracy. Honorowy Patronat Instytutu Polskiego w Tokio. Miejsce: Przestrzeń Sztuki, Gdańsk; Atrium i Galeria Aula UAP. Kuratorka: dr. hab. Katarzyna Kujawska-Murphy prof. UAP.
Pierwsza edycja międzynarodowego projektu artystycznego.
Kurator: José Manuel Jiménez Muñoz
https://uap.edu.pl/2024/04/rytm-kultury/
Druga edycja odbędzie się w Granadzie. https://bellasartes.ugr.es/facultad/noticias/culture-beat-2?fbclid=IwY2xjawGxL_RleHRuA2FlbQIxMQABHXoV-49_hzlPkOkjAxKJ34A9AbhYm2iCVZpLhmb2NrlSwGU-LYzaynGTjQ_aem_VI6XcwuuppWBfQ-dfB8MJQ
Program udziału WOiDI w tym kultowym festiwalu przygotowała w ubiegłym i tym roku dr. Agnieszka Sowisło-Przybył we współpracy z innymi osobami pracującymi na WOiDI.https://fama.org.pl/o-famie/
Cykl wystaw dotyczących neuroróżnorodności zrealizowanych z osobami neuroróżnorodnymi. Wystawom towarzyszyły sympozja. Kuratorka cyklu: dr. hab. Joanna Marcinkowska prof. UAP
https://uap.edu.pl/2024/06/synonimy/
https://poznanartweek.com/wydarzenia-wystawy/synonimy/
w ramach współpracy z Wydziałem Biologii UAM. Kuratorki: mgr. Natalia Brzezińska i mgr. Magdalena Kasprzak
https://www.facebook.com/galeria.kraska/
„Hasło – dialog czerni i bieli oznacza nie tylko obecność dwóch antagonizmów, ale także ich potencjalność tworzenia wzajemnych relacji”. Osoby kuratorskie: dr. hab. Katarzyna Kujawska-Murphy prof. UAP i prof. dr hab. Grzegorz Keczmerski.
https://amu.edu.pl/wiadomosci/events/wernisaz-wystawy-bialo-czarne,-czarno-biale
Neuroróżnorodność na WOiDI
Informujemy, że w roku akademickim 2024/25 na Wydziale Obrazu i Działań Interdyscyplinarnych UAP utworzone zostało stanowisko konsultantki ds. osób neuroróżnorodnych. Inicjatorką otwarcia na neuroróżnorodność w UAP była dr. hab. Joanna Marcinkowska prof. UAP. Stworzenie tego stanowiska jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę wspierania osób neuroróżnorodnych, które studiują na UAP. Służy ono zwiększeniu dostępności edukacji artystycznej dla tych osób oraz rozwijaniu najlepszych praktyk w zakresie wzajemnej komunikacji i warunków studiowania.
Neuroróżnorodność w sztuce – działania na rzecz dostępności
W 2024 roku odbyła się wystawa „Synonimy”, której kuratorkami były dr. hab. Joanna Marcinkowska prof. UAP i Magdalena Duczmal. Wystawa prezentowała prace osób studiujących w UAP i dotyczyła problematyki neuroróżnorodności. Wyróżniała się kompleksowym podejściem do dostępności, obejmując:
● tłumaczenie wernisażu na polski język migowy
● stworzenie przedprzewodnika ułatwiającego odbiór wystawy osobom neuroróżnorodnym
● autorskie audiodeskrypcje prac dostępne poprzez kody QR
● opisy prac audiowizualnych dostosowane dla osób głuchych
● dostępność fidgetów, słuchawek wygłuszających i zatyczek do uszu, pomagających w koncentracji i wyciszeniu
● zapewnienie specjalnej „strefy ciszy” dla odwiedzających
● stworzenie broszury informacyjnej na temat potrzeb osób neuroatypowych
● wprowadzenie tyflografiki 3D, pozwalającej osobom niewidomym lepiej wyobrazić sobie wybrane prace artystyczne
Panel dyskusyjny „Sztuka Dostępna”
Wystawę „Synonimy” poprzedził panel, który służył pogłębieniu tematu dostępności sztuki dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród poruszanych zagadnień znalazły się:
● dostępność wystaw dla osób niewidomych, m.in. savoir-vivre w kontakcie z osobami niewidomymi
● alternatywne opisy dzieł sztuki oraz zastosowanie nowoczesnych technologii wspomagających odbiór sztuki
● język migowy w sztuce i sposoby jego wykorzystania w działaniach artystycznych, różnice w ekspresji migania oraz zastosowanie napisów i alternatywnych technik przekazu treści
● dostępność wystaw dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, w tym także savoir-vivre, zagadnienia architektury i aranżacji przestrzeni oraz sposoby skutecznego komunikowania o dostępności wydarzeń kulturalnych