dr Miron Regulski, ad.
Pracownia Detalu w Architekturze to unikalne miejsce nauki i praktyki, które integruje teorię z rzeczywistymi wyzwaniami projektowymi, tworząc środowisko sprzyjające pogłębianiu wiedzy i rozwijaniu umiejętności w sposób osadzony w praktyce. Podstawą działalności pracowni jest realizacja autentycznych zadań, które odzwierciedlają wyzwania, z jakimi architekci mierzą się w codziennej pracy. Uczestnicy projektują i analizują detale architektoniczne, uwzględniając materiały, technologie oraz kontekst przestrzenny, co pozwala im zrozumieć, jak te elementy wpływają na finalny efekt budowlany i estetyczny.
Pracownia promuje społeczną naturę uczenia się. Uczestnicy działają w zespołach projektowych, co umożliwia wymianę doświadczeń, dyskusję nad różnymi podejściami do rozwiązania problemów oraz budowanie wspólnoty praktyki. Dzięki temu uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę techniczną, ale również rozwijają umiejętności współpracy i komunikacji, które są kluczowe w zawodzie architekta.
Proces nauki rozpoczyna się od obserwacji i analizy istniejących przykładów detali architektonicznych, co wprowadza uczniów w rzeczywisty kontekst pracy. Dzięki koncepcji uprawnionego peryferyjnego uczestnictwa, uczniowie stopniowo przechodzą od roli obserwatorów do pełnoprawnych twórców, wykonując coraz bardziej zaawansowane zadania projektowe.
Kontekstualizacja wiedzy odgrywa kluczową rolę w Pracowni Detalu. Każde zadanie jest osadzone w rzeczywistych problemach projektowych, takich jak harmonizacja detali z funkcją budynku, kontekst historyczny czy lokalne warunki klimatyczne. Taka forma nauki pozwala uczestnikom lepiej zrozumieć znaczenie detalu w architekturze oraz przygotowuje ich do rozwiązywania podobnych problemów w przyszłej pracy zawodowej.
W dobie technologii cyfrowej, wobec łatwości i szybkości powstawania rysunków, koncentracji uwagi na zawartości merytorycznej istotna jest pamięć o zapewnieniu zgodności dokumentacji z obowiązującymi normami. Taka unifikacja ułatwia kontakty międzybranżowe oraz wyklucza ewentualne błędy wykonawcze wynikające z niejednoznaczności oznakowań. Zadaniem zajęć dotyczących rysunku technicznego jest zapoznanie przyszłych architektów z zasadami wykonywania dokumentacji budowlanej. Wykłady prowadzone są na podstawie dostępnej literatury oraz obowiązujących norm. Poparte licznymi przykładami. W części praktycznej studenci wykonują zadane przez prowadzącego ćwiczenia. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich studentów, odbywają się co tydzień.
Cotygodniowe zajęcia poświęcone są szczegółowemu omówieniu kluczowych elementów budynków pod kątem stosowanych technologii i metod realizacji. Przedstawiany na zajęciach materiał pozwala zapoznać się z wyglądem, istotnymi parametrami wyrobów budowlanych oraz kolejnością i sposobami ich montażu. Bardzo istotne dla przyszłych projektantów są również liczne przykłady rysunków technicznych pozwalające uzmysłowić sobie korelację między rzeczywistością a dokumentacją. Część praktyczna, ćwiczeniowa polega na realizacji zadań rysunkowych. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich studentów.
Zadaniem zajęć prowadzonych dla studentów kierunku Architektury Wnętrz jest przygotowanie przyszłych projektantów do współpracy z architektami inżynierami. Te dwie skądinąd pokrewne branże różnią się między sobą co w praktycznej współpracy może rodzić rozmaite trudności. Seria opartych na studium przypadku prelekcji poświęcona jest ukazaniu kryteriów jakimi kierują się inżynierowie, metodami pracy zespołów i zależnościami poszczególnych branż. Część praktyczna polega na opracowaniu przez studentów wybranego, wskazanego fragmentu budynku użyteczności publicznej.