Przejdź do treści

Kierunek Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa 

Osoby opiekuńcze:

I stopień – dr Anna Brandys, ad. / anna.brandys@uap.edu.pl
II stopień – dr Marc Tobias Winterhagen, ad. / marc.winterhagen@uap.edu.pl 
Opiekunka praktyk – dr Agata Ciesielska-Shovkun / agata.ciesielska-shovkun@uap.edu.pl 

Kierunek Kuratorstwo i Teorie Sztuki

KURATORSTWO I TEORIE SZTUKI – studia licencjackie 

Opiekunką studiów licencjackich na KiTS jest dr Karolina Rosiejka-Magierowska, ad. karolina.rosiejka@uap.edu.pl

Opiekunka praktyk jest dr Justyna Ryczek 
justyna.ryczek@uap.edu.pl

Dyżury Prodziekany do spraw studenckich dr Magdalena Kleszyńska, ad. magdalena.kleszynska@uap.edu.pl /  środy, godz. 14:30–16:00

Biuro Dziekany WEAiK, budynek C, pok. 401

Studia stacjonarne I stopnia: trwają 6 semestrów (3 lata)
Profil kształcenia: praktyczny
Forma kształcenia: studia stacjonarne
Obszar kształcenia: nauki humanistyczne
Dziedziny nauki i dyscyplina naukowa, do których odnoszą się zakładane efekty kształcenia: dziedzina – nauki humanistyczne, dyscyplina naukowa – nauki o sztuce
Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta: licencjat

Kuratorstwo i Teorie Sztuki to pierwszy teoretyczny kierunek na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W przedmiotowym programie uwzględnione zostały zarówno teoretyczne aspekty nauk humanistycznych, szczególnie dotyczących nauk o sztuce, jak i praktyczna wiedza dotycząca tworzenia wystaw, w tym pozyskiwania środków, stosowania przepisów prawnych oraz promowanie wydarzeń. W programie kładziemy nacisk na połączenie praktycznych umiejętności niezbędnych do realizowania prezentacji sztuki, z wiedzą teoretyczną, dlatego połowa przedmiotów ma formę warsztatową, a część zajęć prowadzą praktycy. 

Praktyka zawodowa
Ważnym elementem w całym cyklu edukacyjnym są praktyki, które odbywają się w wybranej przez studenta/studentkę placówce, z listy zaproponowanych miejsc. Praktyka jest obowiązkowa, jej celem jest zdobycie praktycznej wiedzy dotyczącej organizacji wystaw, funkcjonowania poszczególnych ośrodków, zdobywania funduszy. Należy starać się aktywnie wykorzystać czas praktyki, brać udział w realizowanych projektach, proponować własne aktywności, by zdobyć jak najwięcej praktycznej wiedzy i umiejętności.

Praktyka trwa sześć miesięcy (zgodnie z Ustawą o Szkolnictwie Wyższym), rozłożone na cały cykl kształcenia. Więcej informacji w regulaminie praktyk. 

Zasady dyplomowania
Warunkiem uzyskania tytułu licencjata jest przystąpienie do obrony pracy dyplomowej i uzyskanie pozytywnej oceny komisji podczas publicznej obrony.

Dyplom składa się z dwóch części: praktycznej i teoretycznej, traktowanych równorzędnie. Wytyczne dotyczące pracy teoretycznej określają „Szczegółowe zasady dotyczące przygotowania teoretycznych prac licencjackich na kierunku kuratorstwo i teorie sztuki prowadzonym na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP” ⇒ dostępne na stronie WEAiK

Część praktyczną pracy dyplomowej stanowi projekt wystawy (lub zrealizowana wystawa), wykonany indywidualnie. Szczegółowe zasady ⇒ dostępne na stronie WEAiK

Sylwetka absolwenta/absolwentki
Absolwent/absolwentka powinien/na posiadać wiedzę humanistyczną oraz umiejętności umożliwiające występowanie w roli kuratora/ki, animatora/ki kultury i teoretyka/czki sztuki współczesnej. Powinien/na być przygotowany/a do organizacji wystaw i wydarzeń kulturalnych oraz umieć wykorzystywać zdobytą wiedzę i znać złożone konteksty sztuki, z naciskiem na sztukę współczesną. Powinien/na znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.

Absolwent/absolwentka powinien/na być przygotowany/a do podjęcia studiów drugiego stopnia.

Dalsze możliwości kształcenia
Po ukończeniu kierunku Kuratorstwo i Teorie Sztuki na poziomie licencjatu można dalej kontynuować naukę na studiach magisterskich wszelkich kierunków humanistycznych i artystycznych, o ile nie ma wewnętrznych ograniczeń.

Obszary zatrudnienia
Krajowe i zagraniczne instytucje sztuki i kultury; muzea, galerie, domy kultury; praca przy organizacji i promocji wystaw oraz innych wydarzeń kulturalnych; praca w szeroko pojętym obszarze rynku sztuki (praca przy kolekcjach, targach sztuki); praca w mediach, w działach dotyczących promocji sztuki i kultury.

– Opiekunką studiów licencjackich na KiTS jest dr Justyna Ryczek justyna.ryczek@uap.edu.pl

– Opiekunka praktyk: dr Justyna Ryczek  justyna.ryczek@uap.edu.pl

– Dyżury Prodziekan do spraw studenckich dr hab. Soni Rammer, prof. UAP (sonia.rammer@uap.edu.pl) odbywać się będą w środy 9:30–10:30  w Biurze Dziekan WEAiK

Informacja na temat egzaminów wstępnych
Konkurs świadectw dojrzałości.


STUDIA II STOPNIA

KIERUNEK EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUK PLASTYCZNYCH

Opiekunem studiów magisterskich na EA jest dr Marc Tobias Winterhagen, ad. marc.winterhagen@uap.edu.pl 

Opiekunka praktyk jest dr Agata Ciesielska-Shovkun
agata.ciesielska-shovkun@uap.edu.pl 

Dyżury Prodziekany do spraw studenckich dr Magdalena Kleszyńska, ad. magdalena.kleszynska@uap.edu.pl /  środy, godz. 14:30–16:00, Biuro Dziekany WEAiK, budynek C, pok. 401

Ogólna charakterystyka kierunku studiów

Nazwa kierunku studiów:

Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych

Dziedziny nauki i dyscypliny naukowe, do których odnoszą się zakładane

efekty kształcenia: dziedzina sztuki, dyscyplina: sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki

Forma studiów:

studia stacjonarne

Poziom kształcenia:

studia magisterskie drugiego stopnia

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Czas trwania studiów: 4 semestry

Liczba punktów ECTS konieczna dla uzyskania kwalifikacji (tytułu

zawodowego): 120 punktów ECTS

Zakres:

Wybrany zakres artystyczny oraz realizacja działań twórczych i edukacyjnych

SPOSÓB KSZTAŁCENIA

Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych kładzie silny naciskna zaawansowany, indywidualny rozwój artystyczny osoby studiującej(przede wszystkim na płaszczyźnie interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych praktyk artystycznych) oraz na bardziej pogłębione (niż na studiach pierwszego stopnia)

przygotowanie osoby studiującej do realizacji działań twórczo-edukacyjnych. Oferowany jest zakres – Wybrany zakres artystyczny oraz realizacja działań twórczych i edukacyjnych. Studia drugiego stopnia w odniesieniu do zajęć praktycznych opierają się na zajęciach w pracowniach. Osoba studiująca, oprócz obowiązkowych przedmiotów praktycznych przewidzianych w programie studiów, wybiera dwie pracownie: jedną z Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa [WEAiK] oraz jedną z oferty całej Uczelni. Wybór dziedziny artystycznej realizowanej tylko w pracowni WEAiK na drugim roku determinuje wybór osoby promotorskiej dyplomu. Dopuszcza się zmianę dziedziny artystycznej po I i II semestrze, ale wraz z początkiem III semestru dokonany wybór jest zobowiązujący. Wyboru osoby opiekującej się pracą teoretyczną dokonuje się po I semestrze studiów. Dopuszcza się zmianę z początkiem III semestru. Na pierwszym roku studiów drugiego stopnia obowiązkowe są zajęcia z języka obcego oraz dwa trzydziestogodzinne fakultety (przewidziane odpowiednio w semestrze I i II, wybierane przez osobę studiującą spośród wszystkich propozycji przygotowanych przez Uczelnię dla studiów magisterskich).

Na studiach drugiego stopnia oferowane są następujące grupy przedmiotów:

– ogólnouczelniane przedmioty teoretyczne – główne,

– ogólnouczelniane przedmioty teoretyczne – uzupełniające,

– przedmioty ogólnouczelniane artystyczne – główne,

– przedmioty ogólnouczelniane artystyczne – uzupełniające,

– przedmioty kierunkowe teoretyczne – główne,

– przedmioty kierunkowe teoretyczne – uzupełniające,

– przedmioty kierunkowe artystyczne – główne,

– przedmioty kierunkowe artystyczne – uzupełniające.

Sposoby ocen i weryfikacji efektów uczenia są szczegółowo omówione w kartach poszczególnych przedmiotów, mogą to być odpowiednio: zaliczenia, zaliczenia z oceną lub egzaminy. W przypadku przedmiotów artystycznych – które oferowane są w ramach działalności określonych pracowni, w tym także pracowni wydziałowych WEAiK – istotne są również przeglądy semestralne i końcoworoczne prac osoby studiującej oraz wystawa końcoworoczna Uczelni, na której każda pracownia prezentuje najlepsze, powstałe w danym roku akademickim prace osób studiujących. Regulamin Studiów dostępny jest na stronie internetowej Uczelni.

W trakcie studiów osoba studiująca zalicza:

– plener kierunkowy (plener interdyscyplinarny, realizowany pod opieką

zespołu pedagogów WEAiK)*,

– uczestnictwo w prezentacjach pracowni Katedry Interdyscyplinarnej WEAiK

(jednorazowe uczestnictwo – na początku roku akademickiego na pierwszym roku

studiów),

– plener artystyczny**,

– praktykę*** (Regulaminy praktyk dostępne są na stronie internetowej Uczelni).

W związku z procesami kształcenia realizowanymi na studiach drugiego stopnia, na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych podejmowana jest również współpraca z wieloma podmiotami (instytucjami) zewnętrznymi, takimi jak: galerie, instytucje kultury, instytucje społeczne oraz wybrane przedszkola, szkoły podstawowe, licea, a także jednostki naukowe niektórych uczelni wyższych.

__________________________________________________________________

* Plener kierunkowy – odbywa się na I roku studiów, w semestrze I (30 godzin, jednorazowo).

** Plener artystyczny – odbywa się w dowolnej Pracowni UAP w trakcie studiów (30 godzin),

zaliczenie w semestrze IV.

*** Praktyka – realizowana w trakcie studiów, po I semestrze, zaliczenie – IV semestr.

Tytuł zawodowy uzyskany przez osobę absolwencką, sposób uzyskania dyplomu: magister

OPIS KIERUNKU

Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych stanowi interesującą alternatywę wobec czysto artystycznych kierunków, przygotowując nie tylko do osobą artystyczną, ale również do realizacji działań twórczo-edukacyjnych lub zajm owania się promocją sztuki. Wyjątkowość tego kierunku polega na łączeniu praktyki z teorią, pozwala osobom studenckim w przyszłości zajmować się zarówno indywidualną działalnością artystyczną, jak i inicjatywami twórczo-edukacyjnymi, oraz działaniami organizacyjnymi związanymi ze sztukami wizualnymi. Odpowiada to wyzwaniom współczesnego rynku pracy, stawiającego na elastyczność oraz łączenie różnych kompetencji 

Studia drugiego stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych dają osobie absolwenckiej możliwość zdobycia w pogłębionym stopniu wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących zarówno uprawiania własnej dojrzałej twórczości artystycznej, jak prowadzenia wartościowych inicjatyw z obszaru działań twórczych i edukacyjnych. Osoba absolwencka ww. studiów jest osobą wszechstronnie wykształconą artystycznie i teoretycznie. Jednocześnie posiadana wiedza z zakresu szeroko rozumianych nauk o kulturze i sztuce umożliwia jej nie tylko kreatywne rozumienie tych wszystkich zjawisk, które tworzą rzeczywistość sztuki współczesnej, lecz także ich aktywne propagowanie i upowszechnianie. Sylwetka osoby absolwenckiej (dzięki realizacji zakładanych efektów uczenia się) odpowiada obowiązującym standardom i wymaganiom na współczesnym rynku pracy w Polsce, który zakłada mobilność i szerokie kompetencje zawodowe pracownika. Osoba absolwencka jest przygotowana do bycia aktywną osobą tworzącą w zakresie sztuk plastycznych oraz do skutecznego, wartościowego i konstruktywnego zajmowania się działalnością artystyczno-edukacyjną dotyczącą sztuki i kultury współczesnej. Jednocześnie wykazuje się dużą wiedzą i umiejętnościami krytycznymi, co pozwala w przyszłości kierować jej zespołami ludzkimi. Osoba absolwencka studiów magisterskich ma potrzebę nieustannego poszerzania swej wiedzy, zarówno czysto teoretycznej, jak i tej związanej z aktywnym uprawianiem twórczości artystycznej i edukacyjnej. Umie świadomie uzasadniać i kreować własne realizacje, a przy tym jest otwarta na inne postawy artystyczne i światopoglądowe. Posiada też wiedzę ogólnokulturową, potrafi jasno formułować własne sądy i opinie, jest osobą kreatywną, która, na bazie zdobytej wiedzy, staje się w pełni samodzielna i zdolna do twórczego przetwarzania nabytych doświadczeń oraz podejmowania nowych wyzwań artystycznych i edukacyjnych. Osoba absolwencka studiów drugiego stopnia zna język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.

Zasady dyplomowania

Dyplom składa się z części teoretycznej oraz z części praktycznej, która: w przypadku projektu dyplomowego – wybrana dziedzina artystyczna – magisterska jest nową realizacją artystyczną; a w przypadku dziedziny dyplomowej (warsztaty, projekty twórcze i edukacyjne)  –  zrealizowanym  i opisanym warsztatem.

Dodatkowo dyplomant/dyplomantka zobowiązany/zobowiązana jest do przygotowania portfolio wybranych prac powstałych w czasie studiów. Warunkiem uzyskania tytułu magistra jest przystąpienie do obrony pracy dyplomowej i uzyskanie pozytywnej oceny komisji podczas publicznej, otwartej w charakterze obrony.

Możliwa jest realizacja aneksu do dyplomu, powstałego w pracowni wydziałowej lub w pracowni spoza Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa. Zob. Regulamin dotyczący magisterskiego egzaminu dyplomowego (dostępny na stronie internetowej UAP).

Sylwetka absolwenta i przewidywane efekty uczenia się 

Studia drugiego stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych dają absolwentom i absolwentkom możliwość zdobycia zaawansowanych umiejętności, wiedzy  kompetencji dotyczących zarówno uprawiania własnej dojrzałej twórczości artystycznej, jak prowadzenia wartościowych inicjatyw z obszaru działań twórczych i edukacyjnych. Absolwent/absolwentka ww. studiów jest osobą wszechstronnie wykształconą artystycznie i teoretycznie. Jednocześnie posiadana wiedza z zakresu szeroko rozumianych nauk o kulturze i sztuce umożliwia jemu/jej nie tylko kreatywne rozumienie tych wszystkich zjawisk, które tworzą rzeczywistość sztuki współczesnej, lecz także ich aktywne propagowanie i upowszechnianie. Sylwetka absolwenta/absolwentki (dzięki realizacji zakładanych efektów uczenia) odpowiada obowiązującym standardom i wymaganiom na  współczesnym rynku pracy w Polsce, który zakłada mobilność i szerokie kompetencje zawodowe pracownika.

Absolwenci i absolwentki studiów magisterskich muszą posiadać większe umiejętności artystyczne, szerszą wiedzę teoretyczną niż absolwenci studiów pierwszego stopnia. Muszą być przygotowani do bycia aktywnym twórcą w zakresie sztuk plastycznych oraz do skutecznego, wartościowego i konstruktywnego zajmowania się działalnością edukacyjną dotyczącą sztuki i kultury współczesnej. Jednocześnie muszą wykazywać się dużą wiedzą i umiejętnościami krytycznymi, co pozwoli w przyszłości kierować im zespołami ludzkimi. Absolwent/absolwentka studiów magisterskich musi wypracować potrzebę nieustannego poszerzania swej wiedzy, zarówno czysto teoretycznej, jak i tej związanej z aktywnym uprawianiem twórczości artystycznej. Musi umieć świadomie uzasadniać i kreować własne realizacje, a przy tym być otwartym/tą  na inne postawy artystyczne i światopoglądowe. Musi posiadać też wiedzą ogólnokulturową, jasno formułować własne sądy i opinie, być osobą kreatywną, która, na bazie zdobytej wiedzy, stanie się w pełni samodzielna i zdolna do twórczego przetwarzania nabytych doświadczeń oraz podejmowania nowych wyzwań edukacyjnych i artystycznych. Obszary zatrudnienia absolwentów i absolwentek studiów drugiego stopnia kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych dotyczą: działań twórczych i edukacyjnych, realizowanych  w instytucjach kultury i sztuki (np. w galeriach, w muzeach, domach i centrach kultury) oraz pracy przy organizacji festiwali i wydarzeń związanych ze sztuką i kulturą; ewentualnie także: nauki plastyki w szkołach ponadpodstawowych (pod warunkiem uzyskania uprawnień I stopnia) oraz promocji wydarzeń artystycznych poprzez, np.  możliwości współczesnych mediów (prasy, radia. telewizji, internetu, itp.). 

Dalsze możliwości kształcenia

Po skończeniu studiów magisterskich osoba absolwencka gotowa jest do ubiegania się o przyjęcie na studia doktoranckie artystyczne oraz w pokrewnych dziedzinach humanistycznych.

Obszary zatrudnienia

Osoba absolwencka kierunku w szczególności ma możliwość zatrudnienia:

– w instytucjach kultury i sztuki (galerie, muzea, centra sztuki, domy kultury, centra dziedzictwa kulturowego),

– w agencjach artystycznych (praca przy organizacji i promocji festiwali, wydarzeń artystycznych i edukacyjnych),

– w organizacjach pozarządowych i społecznych (opracowywanie i realizacja aktywizujących projektów artystycznych i edukacyjnych),

– prowadzenie samodzielnej działalności artystycznej oraz działalności propagującej sztukę, kulturę i inicjatywy artystyczne.

Informacja na temat egzaminów wstępnych

  1. Wymagania wstępne od osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia.

Warunkiem dopuszczenia do sprawdzianu kwalifikacyjnego jest:

– posiadanie przez osobę kandydującą dyplomu ukończenia studiów wyższych z tytułem zawodowym magistra, licencjata lub inżyniera;

– skompletowanie wymaganych dokumentów i złożenie ich lub nadesłanie w określonym przez Uczelnię terminie.

Osoba kandydująca:

– posiada odpowiednie zakresy doświadczeń artystycznych, wiedzy, umiejętności oraz kompetencji – uzyskanych na poprzednich etapach kształcenia, o których mowa była powyżej;

– posiada doświadczenie w zakresie wybranych artystycznych, interdyscyplinarnych praktyk twórczo-edukacyjnych;

– rozumie potrzebę pogłębiania posiadanych już i zdobywania nowych interdyscyplinarnych doświadczeń artystycznych i twórczo-edukacyjnych;

– zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji.

Osobę kandydującą cechuje:

– kreatywność, otwartość myślenia o sztuce i kulturze,

– umiejętność współpracy w ramach realizacji prac zespołowych,

– umiejętność efektywnego komunikowania się i innymi osobami,

– gotowość do odpowiedzialnego realizowania inicjatyw artystycznych i twórczo-edukacyjnych.

  1. Zasady rekrutacji

Szczegółowy przebieg rekrutacji określa ,,Regulamin organizacji i przeprowadzania sprawdzianu kwalifikacyjnego na studia stacjonarne pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie w Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu” na odpowiedni rok akademicki.

ZASADY PROCESU DYPLOMOWANIA I PRZEPROWADZANIA EGZAMINU DYPLOMOWEGO

Dyplom składa się z części teoretycznej oraz z części praktycznej, która w przypadku projektu dyplomowego – wybrana dziedzina artystyczna – magisterska jest nową realizacją artystyczną lub nową realizacją inicjatywy artystycznej bądź twórczej o potencjale edukacyjnym. Dodatkowo osoba realizująca dyplom magisterski przygotowuje portfolio wybranych prac powstałych w czasie całości studiów II stopnia. Warunkiem uzyskania tytułu magistra sztuki jest przystąpienie do obrony pracy dyplomowej i uzyskanie pozytywnej oceny komisji podczas publicznej, otwartej obrony. Możliwa jest realizacja aneksu do dyplomu, powstałego w pracowni wydziałowej lub w pracowni spoza Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa. Regulamin magisterskiego egzaminu dyplomowego dostępny jest na stronie internetowej Uczelni.


DODATKOWE OFERTY EDUKACYJNE:


  • Autor: Piotr Grzywacz
  • Opublikowano: 17.10.2018, 12:56
  • Ostatnia edycja: 17.10.2025, 12:42