Przejdź do treści

Geert Lovink | Loneliness in the Social Media Age

Wykład otwarty oraz warsztaty z Institute of Network Cultures, Amsterdam (NL)

Wykład otwarty:

9.05.2024, 18:30
Atrium UAP, bud. B (ul. 23 Lutego 20)

Przez lata Geert Lovink zmapował szereg stanów psychicznych wywołanych przez platformy mediów społecznościowych, od smutku i melancholii, przez depresję, nonsensowność, nudę, wyczerpanie, aż po Zoomową fatygę ciała i umysłu spowodowane używaniem platform wideokonferencyjnych podczas Covid-19. W tym wykładzie Geert Lovink przedstawi przegląd strategii ekstrakcji (danych) i skupi się na jednym specyficznym stanie: samotności. Obserwujemy uszczuplenie i wycieńczenie znaczeniowe terminów, językową implozję znaczenia słów takich jak „społecznych” w „mediach społecznościowych”. Sherry Turkle już w 2011 roku zauważyła, że jesteśmy samotni wszyscy razem („we are all alone together”). Choć pesymistyczne, zdanie to wydaje się być naszym techno-przeznaczeniem. Wśród samotnego tłumu jesteśmy społecznie wyizolowani, gorączkowo scrollujemy, swipe-ujemy filmy, dajemy lajki i wysyłamy wiadomości – wszystko w oczekiwaniu na odpowiedź.

Wykład w języku angielskim.

Warsztaty z Geertem Lovinkiem (*konieczne zapisy)

9.05.2024, 9:00–14:45

UAP bud. B, sala 101 (ul. 23 Lutego 20)

Zapraszamy na trzy warsztaty w tematyce zanurzonej w kulturach sieciowych: „State of the Arts in Platform Theory”, „Performative Subjectivity & Online Self”, and „Principles of Investigative Aesthetics”. Zajęcia odbędą się w języku angielskim. Wymagane jest przeczytanie trzech krótkich tekstów, które będą omawiane podczas zajęć. Aby zapisać się na zajęcia oraz indywidualne konsultacje z Geertem Lovinkiem (podczas których możecie pokazać swoje projekty) proszę skontaktować się z agnieszka.antkowiak@uap.edu.pl do 1 maja 2024. Ilość miejsc ograniczona do 20 osób dla studentów i absolwentów. 

Indywidualne konsultacje – 30 minutowe sesje z prof. Geertem Lovinkiem są dostępne, ale nieobowiązkowe dla wszystkich, którzy zapiszą się na warsztaty. Sesje odbędą się 09.05.2024 od 15:00 do 17:00 oraz 10.05.2024 9:00–17:00.

Program:
9.05.2024, 9:00–14:45

State of the Arts in Platform Theory

Na tych zajęciach przyjrzymy się początkom koncepcji platformy oraz omówimy pojawienie się tego zjawiska na przykładzie Japonii. Będziemy także dyskutować o różnicy między stosami (stack, Bratton) a platformami.

Wymagany tekst: 

Stuck on the Platform, in: Geert Lovink, Stuck on the Platform, Valiz, Amsterdam, 2022, p. 95-112. 


Performative Subjectivity & Online Self 

W środowisku platform zorientowanych na profil, ciągła reprodukcja podmiotu online „online self”jest absolutnym wymogiem. Jakie są estetyki i polityki podmiotów online? W ramach jakich kategorii możemy opisać selfie i jego (samo)-reprezentację? Czy istnieją jeszcze sposoby na ukrycie się (siebie) online?

Wymagany tekst:

Donatella Della Ratta, Geert Lovink, Teresa Numerico, Peter Sarram (eds.), The Aesthetics and Politics of the Online Self, Palgrave, Cham, 2021, Introduction, p. 1-17.


Principles of Investigative Aesthetics 

Na podstawie śledztw prowadzonych przez grupy i kolektywy badawczo-artystyczne takie jak Forensic Architecture, Bellingcat oraz prac artystów takich jak Femke Herregrave, przyjrzymy się Disruption Network, CitizenLab, WikiLeaks, Metahaven i innym. Omówimy również książkę autorstwa Fullera i Weizmana, „Investigative Aesthetics”.

Wymagany tekst:

Matthew Fuller & Eyal Weizman, Investigative Aesthetics, Verso, London, 2021, Introduction, p. 9-33. 


BIO

https://networkcultures.org/geert/biography/

Geert Lovink – holenderski teoretyk i badacz mediów, krytyk internetowy, edukator i twórcą programów interdyscyplinarnych łączących nowe technologie, sztukę i naukę. Współzałożyciel legendarnego już Institute of Network Cultures, gdzie łączy artystów, designerów, hackerów, akademików tworząc otwartą platformę do refleksji nad wpływem kultur sieciowych oraz pole do wspólnego tworzenia interdyscyplinarnych projektów. Współautor terminu „tactical media”, współtwórca projektów „nettime”, „mediamatic”, kurator programów podczas Ars Electronica czy Transmediale. Autor książek takich jak „Uncanny Networks” (2002), „Dark Fiber” (2002), „My First Recession” (2003), „Zero Comments” (2007), „Networks Without a Cause” (2012), „Social Media Abyss” (2016), „Organisation after Social Media” (wspólnie z Nedem Rossiterem, 2018), „Sad by Design” (2019) oraz „Stuck on the Platform” (2022). Prawie wszystkie te książki zostały przetłumaczone na język niemiecki, włoski i hiszpański. W 2019 roku patologia jego prac ukazała się w języku rosyjskim, a także tłumaczenia na turecki i chiński.

W grudniu 2021 roku został mianowany profesorem Art and Network Cultures na wydziale historii sztuki Uniwersytetu Amsterdamskiego (UvA). Katedra (jednego dnia w tygodniu) jest wspierana przez HvA. Pozycja (jeden dzień w tygodniu) wspierana jest przez Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Amsterdamie (HvA). 

ABOUT

https://networkcultures.org/about/

The Institute of Network Cultures (INC) – analizuje i kształtuje obszar kultur sieciowych poprzez wydarzenia, publikacje i dialog online. Projekty INC koncentrują się wokół wydawania (publishing), tworzenia alternatywnych modeli przychodów (money lab), krytycznego projektowania i tworzenia kultury cyfrowej oraz wielu innych aktywnościach w wielu różnych dziedzinach. Kluczowym założeniem instytutu jest ustanowienie zrównoważonej sieci do prowadzania badań nad współczesną kulturą. Krytyczny dyskurs identyfikowany i kształtowany jest w praktyce. INC jest instytutem, który łączy badaczy, artystów, aktywistów, programistów, projektantów oraz również studentów, edukatorów i akademików.

  • Autor: Michał Jaborski
  • Opublikowano: 16.04.2024, 10:55
  • Ostatnia edycja: 18.04.2024, 10:18