Przejdź do treści

IX Pracownia Malarstwa

Kierownik Pracowni:
dr hab. Paweł Kaszczyński prof. UAP

pawel.kaszczynki@uap.edu.pl

Lokalizacja: UAP, bud E (ul. Wolnica), sala 14 (1 piętro)

Wydział Malarstwa i Rysunku, I Katedra Malarstwa

Ogólna formuła prowadzenia zajęć:

praca w pracowni (realizacja zadań studyjnych, tematów semestralnych oraz tematów własnych), konsultacje indywidualne w godzinach zajęć, prezentacje i wykłady.

Ogólne treści merytoryczne:

Pracownia akcentuje budowanie świadomości twórczej, umożliwia poznanie obszarów wyrażeń obrazowych w polu malarstwa i stawia pytania o sens i cel obrazu malarskiego dziś i w znaczeniu ogólnym. Pozwala na formułowanie indywidualnej i autorskiej wypowiedzi obrazowej. W początkowym etapie – o charakterze propedeutycznym – zaznajamia osoby studiujace z podstawowymi środkami artykulacyjnymi: relacje pomiędzy światłem – kolorem i rysunkiem, rodzaje kompozycji, charakter plamy barwnej i inne… Umożliwia tym samym nabywanie i poszerzanie umiejętności warsztatowych – dla zawierania i wyrażania treści! Proponowane tematy i zadania służą odkrywaniu, rozpoznawaniu i określaniu możliwości i twórczo rozumianych nie-możliwości  wobec założenia, że obraz nie jest odwzorowaniem rzeczywistości, odwołuje się jednak do naszych mechanizmów percepcji i sposobu rozumienia realnego świata. Doświadczenie odbioru tej realności zasadza się na takich czynnikach jak: poczucie przestrzeni, wyodrębnianie kształtów, widzenie barw. Stanowią one jednocześnie możliwości kreacyjne w odniesieniu do każdego z proponowanych w Pracowni tematów, zadań i ćwiczeń.

Ważna w Pracowni jest praca indywidualna z osobami studiującymi; wspólna analiza proponowanych i podejmowanych tematów na etapie określania koncepcji, idei… i refleksja, prowadząca do jak najpełniejszego ujmowania sensów i kształtowania autorskiej postawy twórczej. W Pracowni osoby studiujące nabywają umiejętności warsztatowe, również takie, które wykraczają poza zbiór konwencjonalnych dla malarstwa środków wypowiedzi. Pracownia nie fetyszyzuje technologii, ale uczy jej stosowania, jeśli jest konieczna. Podkreśla wagę obserwacji procesów zachodzących wokół autora/ki/x i w nim/niej/x. Uświadamia rolę i wagę obszarów: emocjonalnych, intelektualnych, kulturowych, naturowych, duchowych… w procesie wypowiedzi obrazowej w malarstwie. Osoby studiujące rozwijają swoją wyobraźnię oraz sposób widzenia, formujący indywidualny charakter wyrażeniowy. Zajęcia są indywidualne. Dzielą się na część studyjną/pracownianą, pracę własną oraz tematy semestralne. Zajęciom towarzyszą prezentacje, rozmowy, konsultacje i korekty. Dla wszystkich grup tematycznych ujętych w karcie Pracowni prowadzący przedstawia konkretne hasła tematów – ogłaszane w Pracowni i/lub proponowane indywidualnie osobie studiującej.

Język/i wykładowy/e:
polski

35 Hooligans 2004
  • Autor: Michał Jaborski
  • Opublikowano: 01.10.2025, 13:40
  • Ostatnia edycja: 01.10.2025, 13:40