Przejdź do treści

III PRACOWNIA MALARSTWA

OSOBY PROWADZĄCE ZAJĘCIA

dr hab. Maciej Przybylski, prof. UAP
https://www.instagram.com/maciejprzybylski72/

dr Ewa Kubiak, ad.
https://www.instagram.com/sisi__lence/

Kontakt

maciej.przybylski@uap.edu.pl
ewa.kubiak@uap.edu.pl

Lokalizacja:

Bud. E, sala nr 51

Program:


Od czasów, gdy w sztuce wszystko stało się możliwe, teoretycy jak Arthur Coleman Danto uznali, że sztuka przestaje być tym, czym była i jej dotychczasowy charakter zmienia się, staje się formą filozofii. Umiejętności wypowiadania nabiera się poprzez doświadczenie – forma wypowiedzi jest przecież ściśle związana z treścią. Język powinien być właściwym do wypowiedzenia danej treści. Pojęcia warsztatu i jego rozumienie zmieniło się od czasów awangardy i cały czas ze względu na nowe możliwości ulega przeformowywaniu. Współczesne osobowości artystyczne wypowiadając się zdobywają doświadczenie. Owo doświadczenie staje się zasobem, staje się warsztatem.

Należy zaznaczyć, że proces budowania wypowiedzi powinien zawierać swobodę wyboru środków. Często decyzje takie podejmuje się intuicyjnie, szczególnie gdy doświadczenie jest nowe, ale doświadczenie jednak, jak już wspomniałem tworzy nasze zasoby, z których korzystamy w praktyce twórczej. Praca takiego rodzaju wymaga strategii, niejako szkicu, który jak wiemy, jest pierwszym niczym nieskrępowanym zapisem myśli, idei, ale również zawiera w sobie propozycję, warianty rozwoju idei, który wpływa na następujące po sobie decyzje procesu twórczego. Indywidualny charakter doświadczania, przy jednoczesnym nieskrępowaniu klasycznie usankcjonowanymi stylistykami i językami wypowiedzi, skutkuje niepowtarzalnym osobistym paradygmatem sztuki, co dziś wydaje się fundamentalnym założeniem pracy twórczej artystów i artystek współczesnych.

Międzywydziałowy charakter pracowni malarstwa, gdzie obecni są wszyscy studenci, studentki oraz osoby studiujące szerokiego wachlarza specjalizacji artystycznych, daje możliwość doświadczenia różnorodnych postaw twórczych. Tak bogata w strukturze wspólnota pracowni daje poczucie interdyscyplinarnego charakteru wypowiedzi, co często niewłaściwie jest rozumiane, ponieważ to, co najistotniejsze dzieje się pomiędzy ideą i jej wizualną reprezentacją. Tak rozumiana idea sztuki w procesie dydaktycznym kładzie nacisk na rozwijanie procesu myślowego, którego niezwykle istotnym składnikiem jest wyobraźnia. Dzięki takim założeniom pracownia malarstwa jest egalitarną przestrzenią twórczą dla osób studiujących na wszystkich kierunkach. Studenci, studentki oraz osoby studiujące dzięki takim możliwościom mają okazję rozwijania własnego języka, wypowiadania się w sposób nieskrępowany ograniczeniami natury dyscyplinarnej. Powodowany potrzebą wyzwolenia się z usankcjonowanych przez normy akademickie dyscyplin i kierowany krytyczną postawą względem takiego stanu rzeczy, chciałbym stworzyć przestrzeń przeformowywania się sztuki poprzez ideę jaką jest powodowana.

Pracownia jest przestrzenią 

dyskusji,

wymiany poglądów,

wymieniany wiedzy,

miejscem w jakim dokonuje się wymiana doświadczenia,

miejscem dzielenia się wrażliwością i refleksją dotyczącą oglądu świata.

Malarstwo – wybrane zagadnienia:

1. Studium widzenia w odniesieniu do rzeczywistości widzialnej

2. Studium relacji walorowych

3. Studium koloru

4. Studium materii

5. Studium światłocienia

6. Studium relacji przestrzennych

7. Studium kompozycji

8. Zagadnienia technologii malarstwa

9. Malarstwo analityczne, dotyczące analizy.

10. Malarstwo emocjonalne, dotyczący sfery uczuciowej psychiki człowieka.

11. Malarstwo Intuicyjne, odnoszące się do poznania bezpośredniego, nie poprzedzonego rozumowaniem, odnoszące się do narzucającego się przekonania, którego nie można w pełni uzasadnić.

12. Zagadnienia dotyczące budowy języka.

13. Czym jest malarstwo? Gdzie przebiegają granice tego zagadnienia?

14. Malarstwo jako kompozycja przestrzenna. Instalacja. Obiekt.

15. Tematy z wyobraźni (wypowiedź inspirowana tematem do wyboru spośród czterech proponowanych w ciągu roku) 

16. Szkicownik jako zbiór eksperymentów rysunkowych i malarskich prowadzących do kształtowania się projektów twórczych.

Języki wykładowe:
Polski, angielski

Wystawa Końcoworoczna


eng.

III PAINTING STUDIO

dr hab. Maciej Przybylski, prof. UAP

dr Ewa Kubiak

Contact

dr hab. Maciej Przybylski, prof. UAP

https://www.instagram.com/maciejprzybylski72/

dr Ewa Kubiak, ad.

https://www.instagram.com/sisi__lence/

Location

Building E, room 51

Programme

Since the time when everything became possible in art, theorists such as Arthur Coleman Danto have recognised that art is no longer what it used to be and that its character is changing, becoming a form of philosophy. The ability to express oneself is acquired through experience – after all, the form of expression is closely related to the content. The language should be appropriate for expressing the content. The concept of craft and its understanding has changed since the avant-garde era and is constantly being reshaped due to new possibilities. Contemporary artistic personalities gain experience by expressing themselves. This experience becomes a resource, it becomes craft.

It should be noted that the process of constructing a statement should include freedom of choice of means. Such decisions are often made intuitively, especially when the experience is new, but experience, as I have already mentioned, creates our resources, which we use in creative practice. Work of this kind requires a strategy, a kind of sketch, which, as we know, is the first unrestricted record of thoughts and ideas, but also contains a proposal, variants of the development of ideas, which influences the successive decisions of the creative process. The individual nature of experience, combined with freedom from classically sanctioned styles and languages of expression, results in a unique personal paradigm of art, which today seems to be a fundamental assumption of the creative work of contemporary artists.

The interdisciplinary nature of the painting studio, where all students and individuals studying a wide range of artistic specialisations are present, provides an opportunity to experience a variety of creative approaches. Such a richly structured studio community gives a sense of the interdisciplinary nature of expression, which is often misunderstood, because what is most important happens between the idea and its visual representation. This understanding of the idea of art in the teaching process emphasises the development of the thought process, of which imagination is an extremely important component. Thanks to these assumptions, the painting studio is an egalitarian creative space for students of all disciplines. Thanks to these opportunities, students have the chance to develop their own language and express themselves without the constraints of disciplinary limitations. Driven by the need to break free from the disciplines sanctioned by academic norms and guided by a critical attitude towards this state of affairs, I would like to create a space for the transformation of art through the idea that drives it.

The studio is a space for

discussion,

exchange of views,

exchange of knowledge,

a place where experiences are exchanged,

a place for sharing sensitivity and reflection on the view of the world.

Painting – selected topics:

1. Study of vision in relation to visible reality

2. Study of tonal relationships

3. Study of colour

4. Study of matter

5. Study of chiaroscuro

6. Study of spatial relationships

7. Study of composition

8. Issues of painting technology

9. Analytical painting, concerning analysis.

10. Emotional painting, concerning the emotional sphere of the human psyche.

11. Intuitive painting, relating to direct cognition, not preceded by reasoning, relating to an imposing conviction that cannot be fully justified.

12. Issues concerning the structure of language.

13. What is painting? Where are the boundaries of this issue?

14. Painting as a spatial composition. Installation. Object.

15. Topics from the imagination (a statement inspired by a topic chosen from among four proposed during the year)

16. The sketchbook as a collection of drawing and painting experiments leading to the formation of creative projects.

Languages of instruction

Polish, English

Final year exhibition

  • Autor: Michał Jaborski
  • Opublikowano: 23.09.2025, 14:22
  • Ostatnia edycja: 23.09.2025, 14:22