Pracownia Wydawnictw
kierownik
prof. dr hab. Krzysztof Molenda
mgr Piotr Marzol, asyst.
miejsce:
Budynek B, sala 303
kontakt:
uap.print@gmail.com
Ogólna formuła przedmiotu
- Zajęcia pracowniane grupowe i indywidualne
- Prezentacje
- Wykłady
- Pokazy
- Realizacja zadanych ćwiczeń, Ćwiczenia techniczne
- Korekty
- Konsultacje
Typ przedmiotu
- Do wyboru dla studentów
- Studia I i II stopnia
- Pracownia wolnego wyboru
- Kierunek: Grafika; Specjalność: Projektowanie Graficzne
Efekty kształcenia – Program Kierunkowy
WIEDZA
- Formułuje cele działań przy tworzeniu publikacji promocyjnych i projektowaniu graficznym.
- Posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu przygotowania do druku publikacji.
- Dobiera odpowiednie środki i metody z zakresu projektowania graficznego dla osiągnięcia celu w szerokim wachlarzu umiejętności.
- Proponuje samodzielnie i odpowiedzialnie różne rozwiązania graficzne przy tworzeniu projektów.
- Rozpoznaje i analizuje zaawansowane techniki projektowania komputerowego,
- Wykorzystuje zaawansowane metody, techniki projektowania komputerowego, rodzaje druku i oprawy introligatorskiej.
- Definiuje w sposób rozbudowany grupę docelową projektu co pozwala precyzyjnie określić zakres działań projektowych i środki wyrazu.
- Posiada wiedzę z zakresu psychofizjologii patrzenia, teorii koloru, typografii, druku i poligrafii.
- Posiada wiedzę z zakresu historii sztuk graficznych i projektowania graficznego.
- Potrafi przeanalizować projekt graficzny publikacji.
- Posiada poszerzoną, praktyczną wiedzę z zakresu obsługi programów graficznych w zakresie projektowania 2D – pakietu Adobe CS (Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat).
UMIEJĘTNOŚCI
- posiada zaawansowaną, praktyczną umiejętność obsługi programów graficznych w zakresie projektowania 2D – pakietu Adobe CS (Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat)
- opracowuje projekty graficzne do druku i do Internetu.
- wykonuje projekty graficzne (logo, ulotka, skład tekstu, układ typograficzny plakat itp.)
- wykorzystuje programy graficzne i łączy ich możliwości.
- stosuje odpowiednie techniki projektowe i komputerowe do realizacji zadania
- prowadzi samodzielnie projekt graficzny od zamysłu do realizacji technicznej
- analizuje projekty pod kątem czytelności przekazu i estetyki
- posiada umiejętność pełnego i samodzielnego rozwiązywania zadania projektowego w zakresie konstruowania idei, doboru środków, opracowania technicznego do druku
POSTAWY
- kreatywność, tworzenie nowych idei
- samodzielność
- odpowiedzialność
- doświadczenie
- mobilizujący wpływ na innych studentów
- współpraca z innymi, praca w grupie, w zespole projektowo-redakcyjnym
- podejmowanie wyzwań o charakterze nowatorskim
- duża świadomość działań projektowych, czytelności przekazu i ich oddziaływania społecznego
- umiejętność czasowej i technicznej organizacji pracy nad projektem
Efekty kształcenia – Program Uzupełniający
WIEDZA
- formułuje podstawowe cele działań przy tworzeniu publikacji i projektowaniu graficznym
- dobiera odpowiednie środki i metody z zakresu projektowania graficznego dla osiągnięcia celu
- proponuje różne rozwiązania graficzne przy tworzeniu projektów
- rozpoznaje podstawowe techniki projektowania komputerowego, metody i rodzaje druku
- posiada podstawową wiedzę z zakresu psychofizjologii patrzenia, teorii koloru, typografii, druku i poligrafii
- posiada ogólną wiedzę z zakresu historii sztuk graficznych i projektowania graficznego
UMIEJĘTNOŚCI
- posiada podstawową umiejętność obsługi programów graficznych z pakietu Adobe CS (Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat)
- opracowuje projekty graficzne do druku i do Internetu
- wykonuje projekty graficzne (logo, ulotka, skład tekstu, układ typograficzny plakat itp.)
- wykorzystuje programy graficzne w podstawowym zakresie
- stosuje odpowiednie techniki projektowe i komputerowe do realizacji zadania
- analizuje projekty pod kątem czytelności przekazu i estetyki
- posiada podstawową umiejętność rozwiązywania zadania projektowego w zakresie konstruowania idei, doboru środków, opracowania technicznego
POSTAWY
- kreatywność
- doświadczenie
- współpraca z innymi, praca w grupie.
- odpowiedzialność za podejmowane decyzje
- podejmowanie różnych zadań projektowych
- świadomość działań projektowych, czytelności przekazu i ich oddziaływania społecznego
- umiejętność czasowej i technicznej organizacji pracy nad projektem
Wymagania wstępne
- podstawowa wiedza z zakresu projektowania graficznego, rodzajów i zasad druku
- ogólna, podstawowa znajomość obsługi komputera i programów graficznych
- chęć zdobywania wiedzy, uczenia się
Treści merytoryczne przedmiotu. Cel
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy w zakresie projektowania wydawnictw i publikacji.
(Zagadnienia typograficzne, kompozycja tekstu i obrazu, wordprocessing, wydawnictwa wielostronicowe, techniczne zagadnienia przygotowania wydawnictw do druku, itp.).
- Celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu praktycznego wykorzystania komputera dla projektowania i przygotowywania prac graficznych do druku i poligrafii.
- Przygotowanie do współpracy ze studiami graficznymi i poligrafią.
- Przekazanie poszerzonej wiedzy z zakresu obsługi i wykorzystania programów graficznych (Photoshop, InDesign, Illustrator, Acrobat).
- Program przedmiotu zakłada wykształcenie i pobudzenie zainteresowania studentów do nowych koncepcji intelektualnych i formalnych w grafice i projektowaniu graficznym.
- Wykształcenie umiejętności pełnego i samodzielnego rozwiązywania zadania projektowego w zakresie konstruowania idei, doboru środków, opracowania technicznego.
Spis zalecanych lektur
Literatura podstawowa:
- „Poligrafia – praktyczny przewodnik”, David Bann, wyd. ABE Dom Wydawniczy
- „Photoshop – korekcja i separacja”, Dan Margulis, wyd. Helion
- „Kompendium DTP – Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce”, Paweł Zakrzewski, wyd. Helion
Literatura uzupełniająca:
- Książki, katalogi, podręczniki programów komputerowych, wydawnictwa i czasopisma z zakresu projektowania graficznego oraz poligrafii i profesjonalnego przygotowania prac do druku, m.in.: czasopismo „2D+3D”, „Visual Communication”, „Press” i inne.
- Internet (zasoby internetowe o tematyce projektowania graficznego, tworzenia kampanii promocyjnych, obsługi programów komputerowych i DTP).
Metody oceny
- kontrola obecności na zajęciach
- ocena wykonanego zadania semestralnego
- aktywność na zajęciach
- zaangażowanie
- zakres, stopień zdobytych umiejętności
Język wykładowy
- polski
- możliwość prowadzenia zajęć w języku angielskim
Program_PRAC_WYDAWNICTW_I_2016
Program_WYDAWNICTW_II_2016