kierownik:
dr hab. Tomasz Ryszczyński prof. UAP
kontakt:
zajęcia w ramach pracowni:
Zakres obligatoryjny (I rok Scenografii) obejmuje podstawy scenografii, których głównym celem jest zapoznanie studentów z procesem projektowym – od jego analitycznych etapów po sposoby prezentacji finalnej wizji. Zajęcia koncentrują się na fundamentalnych zagadnieniach determinujących charakter przestrzeni scenograficznej, takich jak znakowość, geometria oraz ruch. Uczestnicy uczą się interpretować zjawiska oraz świadomie posługiwać się środkami wyrazu, odpowiednimi do charakteru plastycznej narracji. Poszukujemy uzasadnień dla istnienia celowo ukształtowanej formy przestrzennej i rozwijamy kompetencje projektowe, które umożliwią realizację bardziej złożonych zadań w kolejnych etapach kształcenia. W pierwszym semestrze realizowane ćwiczenia mają charakter abstrakcyjny, natomiast w drugim semestrze wprowadzamy zagadnienia scenografii teatralnej.W trybie otwartym dominującym obszarem eksploracji plastycznej jest scenografia cyfrowa, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni i kostiumów tworzonych na potrzeby gier, filmów oraz animacji. Grafika koncepcyjna (ang. concept art) przyjmuje formę ilustracji, której głównym celem jest wyrażenie autorskiej wizji projektu, idei oraz nastroju. Podczas zajęć skupiamy się na elementach składających się na wyimaginowane uniwersum – przestrzeniach, postaciach, kostiumach i pojazdach. Praktyczne działania projektowe uzupełniają wykłady oraz warsztaty poświęcone technikom cyfrowym wykorzystywanym w obszarze concept artu.