mail: agata.ciesielska-shovkun@uap.edu.pl
Asystentka: Magdalena Polakowska
mail: magdalena.polakowska@uap.edu.pl
wykłady, seminaria, konsultacje, ćwiczenia, korekty zadanych tematów, warsztaty, projekty i prace terenowe
W pracowni głównymi obszarami zainteresowań są: Działania artystyczno-warsztatowe obejmujące zagadnienia związane z przemianami społecznymi w polsce i na świecie. Czym są interakcje artystyczne? Są to wszystkie podejmowane wysiłki kreatywne między osobami twórczymi a ich odbiorcami/odbiorczyniami. Narzędziem komunikacji w pracowni głównie są działania warsztatowe, akcje artystyczne wykorzystując różne środki przekazu– intermedialne, tradycyjne, innowacyjne i interaktywna. W studiu będziecie mogli zmierzyć się z zagadnieniami związanymi z metodyką prowadzenia działań warsztatowych i artystycznych, nauczycie się planowania przestrzeni edukacyjnej oraz przygotowywania kompleksowych projektów twórcz-dydaktycznych. Główne tematy, które będziemy rozpatrywać w tym roku akademickim to: stereotypy, wykluczania, przekraczanie granic, nowe pokolenie gender friendly. Dobór środków artystyczno-warsztatowych będzie zależał od koncepcji projektu. Ważnym elementem pracy w studiu jest współpraca pomiędzy osobami studiującymi. Wszystkie przygotowane warsztaty zostaną zrealizowane z wybranymi grupami docelowymi.
DLA ROKU I EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ:
1. KONSTRUKCJA-DEKONSTRUKCJA
Dekonstrukcja nie ma jednoznacznej definicji, jedna z nich opisuje zjawisko jako niszczenie dotychczasowego systemu, poza który nie udało się wyjść (K. Kłosiński 1998, s. 120). Jest to częsty motyw zarówno rozważań filozoficznych jak i artystycznych. Podczas zadanie poszukamy wspólnie definicji, która będzie podstawą do zrealizowania waszych starań twórczych. Projekt artystyczny będzie w głównej mierze skupiał się na interakcji z widownią. Działania będzie można zrealizować w przestrzeni publicznej, uczelnianej, na platformach internetowych lub w innej interaktywnej formie, która umożliwia kontakt z osobami obserwującymi. Praca będzie odbywać się w zespołach 2-3 osobowych. Ćwiczenie zostanie uzupełnione warsztatami, poznacie na nich przydatne narzędzia pracy, które będziecie mogli wykorzystać w waszych projektach.
2. (NIE)WIDOCZNI– O niepełnosprawności mówimy często w kontekście fizycznych cech wrodzonych lub nabytych, które przywodzą nam na myśl ograniczenia fizyczne. Zapominamy o różnych formach niepełnosprawności, którą nie dostrzegamy gołym okiem. Każda dysfunkcja zarówno fizyczna jak i psychiczna, stanowi utrudnienie. Podczas tego ćwiczenia zastanowimy się nad kluczową sprawą. Dlaczego osoby z niepełnosprawnością są niewidoczne dla systemu? Dlaczego nie mają równego dostępu do życia społecznego, komunikacji czy kultury. Przygotowane przez was warsztaty edukacyjno-artystyczne mają za zadanie uświadomić ważność problemu. Wasz komentarz w tej sprawie jest dla nas bardzo istotny. Celem projektu jest przygotowanie autorskich warsztatów, które przeprowadzicie w zespołach 2-3 osobowych dla wybranej grupy docelowej.Podczas pracy nad warsztatami nauczycie się metodyki pracy, planowania przestrzeni edukacyjnej czy podstawy psychologii twórczości.
PROGRAM ZAAWANSOWANY DLA POZOSTAŁYCH STUDENTÓW:
1. SZTUCZNOŚĆ Co to jest sztuczność? Czy wszystko co sztuczne jest z założenia złe? Sztuczność w kontrze do naturalności – wartościowanie i podział na sztuczne i naturalne. Sztuczność w kontekście sztuki. Jesteśmy pokoleniem tonącym w plastiku, w dobie fast fashion zalewającym świat poliestrem, akrylem, ale i korzystającym z dobrodziejstw medycyny i nauki, komputera, sztucznej inteligencji. Sztuczność obecnie jest nieodłącznym elementem każdego aspektu życia, warto jej się pochylić w sferze warsztatowej. Sztuczność jako wypadkowa do zorganizowania działań społeczno – edukacyjnych dla grupy odbiorczej. Można posłużyć się cytatem:
Jeśli zbudujemy coś nowego, to ze śmieci,
z odłamów plastiku, bo na tym zostaliśmy wyhodowani.
Pokolenie stracone, wychowane na mało żyznym podłożu
z tworzyw sztucznych, wypuści kwiaty ostentacyjnie plastikowe.
Dorota Masłowska dla Wysokich Obcasów
2. FEMALE – Gender, genderyzm, ideologia gender – co to właściwie znaczy? Takie pytania w swoim artykule dla Kultury Liberalnej zadaje Emilia Kaczmarek. Praca przybliża czytelnikowi zjawisko gender m.in: w kontekście socjologicznym, politologiczny, mainstreamowym czy gender w teorii queer. Tekst napisano w formie słownika, a raczej przewodnika, który ma na celu zrozumienie owego zagadnienia i zamanifestowania postulatów młodego znacznie bardziej otwartego pokolenia. Punktem wyjścia do pracy warsztatowej lub działań artystycznych ma być wybrany jednym z aspektów tego zjawiska. Praca może być przeprowadzona samodzielnie lub w zespołach 2-3 osobowych w zależności od koncepcji.
3.RÓŻOWY PODATEK Pojęcie „różowego podatku”, czyli „pink tax” wprowadziła francuska grupa aktywistek, walczących o prawa kobiet. Zwróciły one uwagę, że ten sam towar, jedynie marketingowo „opakowany” pod daną płeć, różni się ceną. Szampon „dla kobiet” potrafi być droższy o 48% od tego „dla mężczyzn”, letnie spodenki dla dziewczynek krótsze o 4 cm, niż te dla chłopców są droższe o 7%. Żyjemy w społeczeństwie które z góry przepisuje nam role do płci, poprzez produkty codziennego użytku, ubrania czy zabawki dla dzieci. Przyglądając się współczesnym trendom, warto zatrzymać się i zastanowić się jakie wartości przekazujemy kolejnym pokoleniom. Niech temat ten będzie pretekstem do refleksji i do działań artystycznych w formie: Instalacji interaktywnej/ Obiekt artystyczny /Grafiki/Fotografii/Filmu/Instalacji filmowej.
4. ŻYCZLIWY SEKSIZM – Przepuszczanie kobiety w drzwiach? Całowanie w dłoń? Odsuwanie krzesła w restauracji? Czy takie gest świadczą o dobrych manierach? Czy może jest to seksizm w białych rękawiczkach? W literaturze czy w prasie zdania są mocno podzielone.
Konsekwencją założenia, że kobiety są z natury etycznie, duchowo, moralnie lepsze od mężczyzn, jest przekonanie, że mężczyźni są w tych obszarach gorsi. A ponieważ miałoby to być czymś wrodzonym, zależnym od płci, oznacza to również rodzaj rozgrzeszenia, zwolnienia z odpowiedzialności za swoje niemoralne czy agresywne zachowania- tłumaczy Zofia Lisiecka, prezeska Fundacji Edukacyjnej ODiTK.
Temat ten jest motywem do zorganizowania warsztatów / działań społeczno-edukacyjnych dla wybranej grupy społecznej.
Program zaawansowany jest przeznaczony dla studentek i studentów drugiego roku i wyżej. Każda osoba uczestnicząca w warsztatach wybierze zagadnienie, nad którym będzie pracować w danym semestrze.
a. podstawowe: ——————————————————-
b. uzupełniające:
Język wykładowy (język, w jakim prowadzony może być przedmiot): POLSKI