1) Nazwa pracowni:
PRACOWNIA PROJEKTÓW I DZIAŁAŃ TWÓRCZYCH
* Pracownia Projektów i Działań Twórczych może być wybierana jako pracownia artystyczna wolnego wyboru przez studentów i studentki kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych (np. I i II roku studiów II stopnia).
W pracowni mogą być realizowane dyplomy licencjackie i magisterskie na ww. kierunku. Pracownia jest również otwarta dla studentów i studentek z innych Wydziałów UAP jako artystyczna pracownia wolnego wyboru, a także jako fakultet.
Obowiązkowe przedmioty realizowane przez pracownię dla studentów i studentek Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa, kierunku: Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych to: Projekty i Działania Twórcze (st. I stopnia, III rok) oraz Warsztaty Edukacyjne (st. II stopnia, I rok) – patrz: karty ww. przedmiotów.
2) Kierownik pracowni:
DR MAGDALENA PARNASOW-KUJAWA, AD. / magdalena.parnasow-kujawa@uap.edu.pl
3) Asystent:
DR MARC TOBIAS WINTERHAGEN, AD. / marc.winterhagen@uap.edu.pl
4) Wydział:
EDUKACJA ARTYSTYCZNA I KURATORSTWO
5) Sala:
63, bud. „E” Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu
6) Dni i godziny otwarcia:
środy: 9.00-14.00
czwartki: 9.00-14.00
7) Ogólna formuła zajęć:
ZAJĘCIA MAJĄ CHARAKTER SEMINARIUM, WYKŁADÓW, ĆWICZEŃ, PREZENTACJI I WARSZTATÓW. SĄ KONSULTACJAMI I KOREKTAMI OPRACOWANYCH PRZEZ STUDENTÓW PROJEKTÓW ORAZ KONCEPCJI DZIAŁAŃ (BEZPOŚREDNICH I ON-LINE). ZAJĘCIA PROWADZONE SĄ TAKŻE W FORMIE KONWERSATORYJNEJ, CO UMOŻLIWIA DYSKUSJĘ I UŁATWIA STUDENTOM WYMIANĘ POGLĄDÓW ORAZ WŁASNYCH PRZEMYŚLEŃ. SPOTKANIA MOGĄ ODBYWAĆ SIĘ ZARÓWNO W TRYBIE BEZPOŚREDNIM JAK I ON-LINE.
8) Ogólne treści merytoryczne (odpowiadające zapisom z kart przedmiotów realizowanych w pracowni):
Omawiane obszary:
– edukacja sztuki,
– edukacja poprzez sztukę,
– edukacja sztuką (koncepcja Eugeniusza Józefowskiego),
– aktualna kondycja edukacji w szkołach instytucjonalnych jak i szkołach o alternatywnym procesie
nauczania,
– pojęcie integracji w sztuce i edukacji,
– idea warsztatu twórczego,
– idea aktywności/ działalności twórczej,
– inspiracja i kreacja w edukacji i twórczości,
– stereotypy w działaniu i zachowaniu,
– obserwacja i abstrahowanie,
– interdyscyplinarność,
– edukacja poprzez myślenie obrazem i umiejętnością montażu materiału filmowego,
– edukacja on-line- nowe konteksty aktywności twórczej,
– opracowanie warstwy wizualnej- identyfikacji wizualnej projektowanych działań.
9) Realizowane tematy/zadania:
– przygotowanie koncepcji projektu, działania, badania lub warsztatu oraz realizacja opracowanych założeń
w trybie bezpośrednim lub on-line,
– opracowanie warstwy wizualnej przygotowanych koncepcji zajęć (plakat, identyfikacja wizualna),
– indywidualne lub grupowe opracowanie i przeprowadzenie (w trybie bezpośrednim lub on-line) jednej kon-
cepcji działań z proponowanymi przez pracownię partnerami, (proponowani partnerzy : Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Wydział Historii UAM, Areszt Śledczy w Poznaniu, Przedszkole nr 3 „Promyczek” w Poznaniu, Przedszkole nr 70 im. „Słoneczna Chatka” w Poznaniu, Szkoła Podstawowa nr 66 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Poznaniu, Szkoła Podstawowa nr 89 im. K.K. Baczyńskiego w Poznaniu, Szkoła Podstawowa im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Kobylnicy, Liceum Ogólnokształcące nr XX w Poznaniu, Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 w Poznaniu, Rada Starego Miasta w Poznaniu, Fundacja Aktywny Senior „Bunia”, UATW Uniwersytet Artystyczny im. M. Abakanowicz w Poznaniu),
– prezentacja dokumentacji zrealizowanych projektów oraz wysnuwanie wniosków na ich temat.
10) Wymagania wstępne (odpowiadające zapisom z kart przedmiotów realizowanych w pracowni i inne
jeśli są):
ZAINTERESOWANIE PROGRAMEM ZAJĘĆ. CHĘĆ REALIZOWANIA DZIAŁAŃ W SYSTEMIE PROJEKTÓW, WARSZTATÓW TWÓRCZYCH LUB BADAŃ TEGO RODZAJU (W TRYBIE BEZPOŚREDNIM LUB ON-LINE).
11) Spis zalecanych lektur (odpowiadające zapisom z kart przedmiotów realizowanych w pracowni i inne
jeśli są)
a. podstawowe: —————————————
b. uzupełniające:
Brogowski L., „Sztuka w obliczu przemian”;
Brzezińska A., „Psychologiczne podstawy człowieka”;
Caldini R. B., „Wywieranie wpływu na ludzi”;
Leary M., „Wywieranie wrażenia na innych”;
Lowenfeld V., „Twórczość a rozwój umysłowy dziecka”;
Łukaszewicz R.M., „Studia nad alternatywami w edukacji”;
Marcela Mikołaj, „Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku”;
May R., „Odwaga tworzenia”;
Necka E., „Psychologia twórczości”;
Szmidt K. J., „Pedagogika twórczości”;
Szmidt K. J,. „Trening kreatywności”;
Vopel K. W., „Warsztaty-skuteczna forma nauki”;
Jesper Juul, „Nastolatki. Kiedy kończy się wychowanie?”;
Małgorzata Minchberg „Interdyscyplinarna edukacja przez sztukę. Budowanie środowiska estetycznego wychowania”;
krajowe i zagraniczne czasopisma i publikacje poświęcone sztuce;
katalogi i opracowania krajowych i zagranicznych wystaw.
12) Język wykładowy:
POLSKI/ANGIELSKI
Program Pracowni Projektów i Działań Twórczych 2021/22
Prezentacja Pracowni Projektów i Działań Twórczych 2021/22