PRACOWNIA PROJEKTÓW I BADAŃ TRANSDYSCYPLINARNYCH
* Pracownia Projektów i Badań Transdyscyplinarnych może być wybierana jako pracownia artystyczna wolnego wyboru przez studentów i studentki kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych (np. I i II roku studiów II stopnia). W Pracowni mogą być realizowane dyplomy licencjackie i magisterskie na ww. kierunku.
Pracownia jest również otwarta dla studentów i studentek z innych Wydziałów UAP jako artystyczna pracownia wolnego wyboru.
KIEROWNIK / ASYSTENT:
Kierownik Pracowni:
JOANNA HOFFMANN, PROF. DR HAB.
www.johoffmann.com
Asystent
PIOTR SŁOMCZEWSKI, MGR,
MIEJSCE:
Sala 103, bud. C UAP
GODZINY I DNI OTWARCIA PRACOWNI:
Poniedziałki, 11-16
KONTAKT:
LINKI:
OGÓLNA FORMUŁA ZAJĘĆ:
konsultacje, ćwiczenia, korekty zadanych tematów, warsztaty i prace terenowe – plenery.
PROGRAM 2021/2022
Ogólne treści merytoryczne:
Program PRACOWNI PROJEKTÓW I BADAŃ TRANSDYSCYPLINARNYCH jest odpowiedzią na zmiany zachodzące we współczesnej kulturze i wpisaniem się w awangardowe i coraz intensywniej rozwijające się trendy oparte na wzajemnych relacjach sztuki, nauki i technologii. Jest przejawem strategii szkolnictwa wyższego dążących do wzajemnego otwarcia się środowisk akademickich, badawczych i twórczych.
Pracownia współpracuje m.in. z Wydziałem Biologii UAM, dając studentom dostęp do specjalistycznych laboratoriów badawczych i rozwijanej w niej wiedzy. Przy Pracowni działa Klub Nauki i Sztuki oraz Galeria KNS w Collegium Biologicum UAM promująca osiągnięcia studentów i absolwentów Pracowni.
W ramach Klubu odbywają się rónież regularnie interdysycplianrane spotkania dyskusyjne: Komunikatorium
Pracownia wspiera rozwój artystycznych poszukiwań i wiedzy akademickiej w obszarach przenikania się sztuki, nauki i technologii, tworząc forum dla komunikacji i współpracy między środowiskami artystycznymi i naukowymi oraz stymulując kreatywny potencjał studentów w oparciu o różnorodność doświadczeń i praktyk twórczych. Poprzez interdyscyplinarne działania, Pracownia kształtuje środowisko artystyczno-badawcze oraz podejmuje refleksje nad rolą sztuki w kształtującym się społeczeństwie wiedzy, nad wzajemnymi odniesieniami trzech wskazanych obszarów ludzkiej kreatywności i wynikającymi z nich konsekwencjami dla współczesnej kultury.
W ramach programu Pracowni, studenci realizują projekty indywidualne oraz projekty pracowniane.
Realizowane tematy/zadania:
W roku akademickim 2021/2020 tematem przewodnim jest „Obszary Brzegowe”.
Temat ten proponowany jest w ramach międzyuczelnianego projektu: „Ryzosfera: Wielkie Sieci Małych Światów”, który zainspirowany badaniami nad sieciowymi strategiami roślin Wood Wide Web, oraz wpływem tych badań na zmianę kulturowych paradygmatów, rozwój naszych społecznych ekosystemów oraz relacji między bio i techno-sferą. Temat realizowany jest we współpracy z Wydziałem Biologii UAM Realizacja tematu oparta jest na eksploracji i twórczym eksperymencie. Obejmuje warsztaty, konsultacje, wykłady, dyskusje, prace terenowe, pracę w laboratoriach, publiczne prezentacje w postaci wystaw i sympozjów.
Projekt wspierany jest na arenie międyznarodowej przez Fundacje Art & Science Synergy Foundataion / Art & Science Node: https://artscience-node.com/rhizosphere-network/
Temat przewodni nie jest obligatoryjny. Pracownia wspiera studentów również w rozwijaniu indywidualnych tematów i twórczych pasji nie związanych z profilem pracowni
WYMAGANIA WSTĘPNE:
Studenci powinni posiadać wiedzę i umiejętności związane z ogólnym programem studiów, wykazywać wewnętrzną motywację, otwartość i kreatywność myślenia, interesować się nowymi zjawiskami w sztuce i kulturze.
SPIS ZALECANYCH LEKTUR:
– Stephen Wilson, „ Art & Science”;
– Ryszard Kluszczyński, „W Stronę Trzeciej Kultury”, „Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka Multimediów.”, „Sztuka Interaktywna. Od dzieła – Instrumentu do interaktywnego spektaklu”,
– Post-Technological Experiences. Art-Science-Culture, Red. Michał Krawczak,
– Lev Manovich, „Język nowych mediów”;
– Ewa Wójtowicz, „ NetArt”;
– Monika Bakke, „Bio-transfiguracja. Sztuka i estetyka posthumanizmu”;
– Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu
Red. Magdalena Budziszewska, Aleksandra Kardaś, Zbigniew Bohdanowicz
– John Freeslow, „Fizyka życia”;
– Yuval Harrari: „ Homo Deus”, „21 lekcji na XXI wiek”
– Max Tegmark : „Życie 3.0 Człowiek w Erze Sztucznej Inteligencji”
– Zmysłowe życie roślin, Daniel Chamowitz
– Peter Wohlleben „Sekretne Życie Drzew”; „Duchowe Życie Zwierząt”;
– Robert Hofrichter „Tajemnicze Życie Grzybów”; Hofrichter,
Historia pszczół, Maia Lunde
c. strony internetowe:
Leonardo ISAST, Ars Electronica, Science Galleries, The Arts Catalyst, ISEA International Symposium for Electronic Arts, ZKM Centre for Art & Media, WRO Centrum Sztuki Mediów, Centrum Nauki Kopernik
JĘZYK WYKŁADOWY: j.polski, j.angielski