bud. A, III piętro, sala 303
Kierowniczka: dr Magdalena Kleszyńska, ad. / magdalena.kleszynska@uap.edu.pl
Konsultant: prof. Mariusz Kruk / mariusz.kruk@uap.edu.pl
Studiowanie przedmiotu MALARSTWO jest ciągłym pogłębianiem wiedzy teoretycznej z obszary malarstwa, a także poszerzaniem kompetencji warsztatowych i praktyk artystycznych. Osoba studencka, we współpracy z pedagogiem / wykładowcą powinna chcieć i dążyć do rozwoju swojej świadomości i umiejętności oglądu rzeczywistości w myśl podstawowych treści i haseł związanych z: kolo- rem i barwą, przestrzenią, perspektywą, kompozycją, światłem, materią. Ponadto, osoba studencka w trakcie studiowania przedmiotu MALARSTWO powinna zostać otwartą na podejmowanie prób tworzenia własnych wizji artystycznych, korzystając z różnych technik malarskich oraz starać się świadomie wykorzystywać nabywana wiedzę teoretyczną. W II Pracowni Malarstwa proponowane są ćwiczenia prowadzące do szerszego malarskiego postępowania i postrzegania rzeczywistości. W konsekwencji proponujemy większe bogactwo sposobów budowy dzieła, poprzez możliwość wykorzystania różnorodnych materii. Obraz „klasyczny” jest „przewidywalny”, wszystkie na nim postawione formy i znaki, z konieczności są wykonane farbą. Natomiast obiekt malarski przestawszy być obrazem, ma mniejszy stopień „fałszu” (rozumianego pozytywnie). Przedstawiona w ten sposób sytuacja bądź jakiś problem, jest bardziej dotykalnym konkretem. Mimo, że zasady tworzenia są podobne, lecz stopień trudności poprzez mniejszą iluzoryczność zbudowania dzieła, jest większy. W konkluzji chodzi o wypracowanie innego rodzaju myślenia, widzenia i przedstawiania widzenia, niż to, które towarzyszyło pracy przy obrazie „klasycznym”. Dzieła wychodzące od obiektów malarskich, a nawet je przekraczające, są w większości przypadków bardziej wyraziste i dobitne. Jednakże pamiętajmy, że nie wszystkie podejmowane tematy ww. rozstrzygnięciami da się przedstawić. Stąd istotność również malarstwa sztalugowego. Pewne „wrażenia” należy przedstawiać klasycznie, inne zaś innymi środkami.