Książka Artystyczna (wcześniej Pracownia Książki Artystycznej)
*Przedmiot Książka Artystyczna może być wybierana, jako pracownia artystyczna wolnego wyboru, przez studentów i studentki kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych (np. I i II roku studiów II stopnia). Z Przedmiotu mogą być realizowane dyplomy licencjackie i magisterskie na ww. kierunku. Przedmiot jest również otwarty dla studentów i studentek z innych Wydziałów UAP jako przedmiot artystyczny wolnego wyboru. Obowiązkowy przedmiot realizowany jest dla studentów i studentek Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa, kierunku: Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych na I roku studiów I stopnia to – Książka Artystyczna – wprowadzenie (patrz: karta przedmiotu).
Prowadzący Przedmiot:
TOMASZ WILMAŃSKI, dr hab., prof. UAP / tomasz.wilmanski@uap.edu.pl
Wydział:
Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa
Sala:
Ogólna formuła zajęć:
Konsultacje, korekty zadanych tematów, wykłady multimedialne, dyskusje
Ogólne treści merytoryczne (odpowiadające zapisom z kart przedmiotów realizowanych z przedmiotu):
Program Przedmiotu Książka Artystyczna zakłada wypracowanie kreatywnego stosunku studentów do problematyki związanej z zagadnieniami związanymi z książką artystyczną i szeroko rozumianą poezją wizualną jako autonomicznych dzieł sztuki. Studenci w ramach przedmiotu mogą nabyć wiedzę związaną z zagadnieniami kreującymi te zjawiska w sztuce światowej; poczynając od pierwszych eksperymentów z zapisem tekstu przez futurystów („Słowa na wolności”) i dadaistów (poematy symultaniczne, poezja opto-fonetyczna), poprzez doświadczenia twórcze poezji konkretnej, wizualnej, książki artystycznej, czy prac artystów czerpiących inspiracje z tej spuścizny sztuki tj. poezja cybernetyczna, hiperteksty, książka literacka, oraz sztuki związanej z poezją dźwiękową artykułowaną na zasadzie voice performance. W procesie edukacyjnym studentów prowadzonym w ramach przedmiotu jest istotna świadomość, że książka artystyczna, jako jedno z wielu mediów w sztuce współczesnej, jest wypowiedzią twórczą, która może potencjalnie łączyć zarówno doświadczenia wywodzące się z praktyk malarskich, fotografii, grafiki, czy pracy z tekstem wizualnym etc. W generalnych założeniach programowych Przedmiotu Książka Artystyczna jest uzmysłowienie studentom przede wszystkim szerokiego pola kreacji twórczej, jakie niesie w sobie rozumienie książki, tekstu czy litery jako autonomicznego obiektu/obrazu i tym samym ich istotnej roli w kształtowaniu się współczesnej sztuki. Zajęcia z Przedmiotu Książka Artystyczna przebiegają w dwóch podstawowych trybach postępowania: wykłady teoretyczne, oraz realizacja przez studentów prac artystycznych na zadane tematy semestralne.
Tematy semestralne prac artystycznych, praktycznych dla studentów I roku WEAiK, realizowane w ramach przedmiotu KSIĄŻKA ARTYSTYCZNA – WPROWADZENIE, (patrz: karta przedmiotu).
(semestr zimowy)
ABECADŁO – obrazy liternicze
Ćwiczenie liternicze, w którym należy wykorzystać 35 liter polskiego alfabetu.
Zrealizować wzajemnie dopełniające się 4 obrazy wizualne zbudowane z liter, w których użyte rodzaje czcionek / fontów będą adekwatne i spójne z wybraną ikonografią i z ogólną ideą obrazowania.
(spójny ikonograficznie z trzema pozostałymi obrazami)
Pokazać w formie zapisu wizualno-graficznego układ wzajemnych relacji zachodzących
między literami – biorąc pod uwagę np. ich dopełnianie się, przenikanie, relacje przestrzenne,
przy zastosowaniu różnych kolorów, wielkości i rodzajów czcionki.
Każdy obraz należy wykonać na zasadzie kolażu, łącząc w nim trzy techniki wykonawcze:
Na obrazach połączyć litery z wybraną ikonografią plastyczną tj. malarską, graficzną, rysunkową.
Nadać całej pracy (4 obrazy) własny tytuł adekwatny do założonej idei.
Obrazy wykonać w formacie kwadratu, minimum – 40×40 cm
Wszystkie prace/obrazy przygotować na sztywnym podłożu (wydruki naklejone na tekturę, piankę).
(semestr letni)
ŻYWIOŁY
Biorąc pod uwagę ważne problemy nurtujące współczesny świat zrealizować unikatową książkę artystyczną. W książce można wykorzystać różne media artystyczne tj. rysunek, fotografia, grafika, kolaż itd., oraz może ona zawierać także tekst, wykorzystując w tym wypadku doświadczenia nabyte przy realizacji ćwiczenia z 1 semestru. Książka powinna posiadać spójną logikę intelektualną i realizacyjną wynikającą, z jednej strony, z wybranej idei, z drugiej np. z ilości stron, doboru gramatury i koloru papieru oraz wybranych środków plastycznych i materiałowych. Używając w książce słowa, tekst należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego walory typograficzno-wizualne, oraz powinien on być własnego autorstwa, a nie pochodzić z istniejącej już literatury, poezji itp. Książka powinna mieć swój autorski tytuł, zgodny z przyjętą ideą problemową. Minimalny format książki 20 x 30 cm, minimalna ilość stron 26
Tematy semestralne prac artystycznych, praktycznych dla studentów wolnego wyboru UAP
(semestr zimowy)
ABECADŁO – obrazy liternicze
Ćwiczenie liternicze, w którym należy wykorzystać 35 liter polskiego alfabetu.
Zrealizować wzajemnie dopełniające się 4 obrazy wizualne zbudowane z liter, w których użyte rodzaje czcionek / fontów będą adekwatne i spójne z wybraną ikonografią i z ogólną ideą obrazowania.
(spójny ikonograficznie z trzema pozostałymi obrazami)
Pokazać w formie zapisu wizualno-graficznego układ wzajemnych relacji zachodzących
między literami – biorąc pod uwagę np. ich dopełnianie się, przenikanie, relacje przestrzenne,
przy zastosowaniu różnych kolorów, wielkości i rodzajów czcionki.
Każdy obraz należy wykonać na zasadzie kolażu, łącząc w nim trzy techniki wykonawcze:
Na obrazach połączyć litery z wybraną ikonografią plastyczną tj. malarską, graficzną, rysunkową.
Nadać całej pracy (4 obrazy) własny tytuł adekwatny do założonej idei.
Obrazy wykonać w formacie kwadratu, minimum – 40×40 cm
Wszystkie prace/obrazy przygotować na sztywnym podłożu (wydruki naklejone na tekturę, piankę).
KSIĄŻKA – OBIEKT ARTYSTYCZNY
Bazując bezpośrednio na doświadczeniach wyniesionych z pierwszego ćwiczenia semestralnego (użytej typografii literniczej etc.) należy zrealizować unikatową książkę artystyczną. Przy realizacji książki powinny być wykorzystane różne media artystyczne tj. rysunek, fotografia, grafika, kolaż (do wyboru), oraz elementy liternicze. Książkę zrealizować w spójnej logice intelektualnej i realizacyjnej wynikającej, np. z ilości stron, doboru gramatury i koloru papieru oraz użytych ww. środków plastycznych, jak i rodzaju oprawy. Umieszczając w książce litery, słowa, teksty należy przede wszystkim zwrócić uwagę na ich walory typograficzno-wizualne i ich “korespondencję” wizualną z całą ikonografią plastyczną poszczególnych stron książki, oraz powinny one być własnego autorstwa, a nie pochodzić z istniejącej już literatury, poezji itp.
Książka powinna mieć swój autorski tytuł, zgodny z przyjętą ideą problemową.
Minimalny format książki: 20 x 30 cm, minimalna ilość stron: 26
(semestr letni)
KONTRASTY
Biorąc pod uwagę zasadę występowania kontrastów w naturze, etyce oraz co istotne, w sztukach wizualnych,
W wypadku ewentualnego użycia w książce / pracy słowa, tekst należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego walory typograficzno-wizualne, oraz powinien on być własnego autorstwa, a nie pochodzić z istniejącej już literatury, poezji itp.
Nadać pracy własny, autorski tytuł adekwatny do założonej idei.
Minimalny format książki – 20×30 cm, minimalna ilość stron 26
CZAS
Zrealizować pracę plastyczną opierającą się na symbolicznym postrzeganiu czasu określającego nasz byt jednostkowy – przeszły, obecny, przyszły. Punktem wyjścia w realizacji pracy powinna być szeroko rozumiana książka jako forma / obiekt. Należy wybrać odpowiednie medium artystyczne tj. np. książka artystyczna, animacja liternicza (film), voice performance, poezja wizualna etc. wykorzystując w nich np. zapis literniczy, rysunek, grafikę, malarstwo, fotografię itd., zgodnie z założoną ideą merytoryczną i autorskim tytułem pracy.
Studenci powinni posiadać podstawową wiedzę i umiejętności związane z ogólnym programem studiów, wykazywać wewnętrzną motywację, otwartość i kreatywność myślenia, interesować się nowymi zjawiskami w sztuce i kulturze oraz aktywnie w nich uczestniczyć.
podstawowe:
Polski