Przejdź do treści

Serdecznie zapraszamy na wystawę w Galerii AT:

ANDRZEJ PEPŁOŃSKI | ULURU

Otwarcie wystawy 25.04.2022 g. 15-20

Wystawa czynna do 06.05.2022 w g. 15:00-18:00

Galeria AT (UAP), ul. Solna 4, Poznań
Website: https://galeria-at.siteor.pl/ 


Andrzej Pepłoński (ur. 1954 r. w Bydgoszczy); w latach 1974 – 1979 studiował malarstwo w PWSSP w Poznaniu. Obecnie jest profesorem w UAP w Poznaniu, prowadzi Pracownię Malarstwa. W sztuce zajmuje się malarstwem, instalacją, rysunkiem, akustyczno-kinetycznymi obiektami. Prace artystyczne prezentował na licznych wystawach indywidualnych m.in. w Galerie Kornbrennerei, Hannover, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, Galerii Potocka, Kraków, Galerii Arsenał, Białystok, Galerii Stara BWA, Lublin, Galerii BWA, Słupsk, Galerii Miejskiej Arsenał, Poznań oraz brał udział w wystawach zbiorowych w Polsce, Niemczech, Anglii, Holandii, Kanadzie, Hiszpanii, Danii, Austrii. Mieszka i pracuje w Kaźmierzu / koło Poznania.

Sztuka Andrzeja Pepłońskiego nigdy nie poddawała się jednoznacznej ocenie. Prawie każdy jego pokaz publiczny zaskakiwał nową koncepcją artystyczną; jak i trudno było precyzyjnie zwerbalizować używane przez niego media artystyczne. Pierwsze wypowiedzi artystyczne Andrzeja Pepłońskiego, z lat 80-tych, można było w jakimś sensie odnosić do idei pop-artu. Malował wówczas, najczęściej wielkoformatowe obrazy przesycone przekorną ironią; w klimatach i motywach ikonograficznych wywodziły się one bardzo często z „pocztówkowych pejzaży” tj. np. tropikalne plaże, zachody słońca, palmy na tle błękitnego nieba etc., czy nawiązywały do bohaterów z kultowych filmów (np. Dustin Hoffman). Pepłoński prowadził w tych pracach wyrafinowany i prowokacyjny dyskurs         z odbiorcą, obalając zakorzenione mity i przyzwyczajenia myślowe. Z czasem artysta odchodzi od malowania obrazów i koncentruje się nad „odzieraniem wyobraźni ze stereotypów„, jak sam to przekornie określał. Ikonografia przedstawień artystycznych Pepłońskiego zmierza w tym okresie jego twórczości (lata 90-te) do powściągliwego oraz minimalistycznego obrazowania rzeczywistości, w założeniu unieważniającego w jakimś sensie pewną wizualną sferę postrzegania świata. Hiperrealistyczne obrazowania malarskie umieszczał na tle geometrycznych rysunków – „pajęczyny” kresek, wykonanych ołówkiem bezpośrednio na ścianie. Niejednokrotnie eksponuje w swoich realizacjach „przypadkowo znalezione” fotografie, stanowiące w nich integralne dopełnienie do budowania sytuacyjnych instalacji/anektacji przestrzeni galerii. Intelektualnie i duchowo były one często związane z bliską artyście filozofią Zen. Obecna wystawa w Galerii AT    pt. „ULURU” jest kolejną, w tym przypadku drugą, wersją z cyklu realizacji inspirowanych       i dedykowanych miejscom szczególnym. Jak pisze autor: „jednym z symboli Australii jest znajdująca się w centralnej części Wielkiego Pustkowia (Terytorium Północne) Święta Góra Aborygenów z plemienia Anangu – ULURU. Wierzą oni, że to tutaj, w Czasie Snu rozpoczął się akt stworzenia świata. Po latach brutalnej kolonizacji, profanowania              i zadeptywania przez turystów sanktuarium Góry Uluru, w roku 2019 rząd Australii nadał jej status rezerwatu z zakazem wchodzenia i komercyjnej eksploracji.  

Wystawa pt. „Uluru” jest piątym indywidualnym pokazem twórczości Andrzeja Pepłońskiego w Galerii AT (1995, 1998, 2002, 2010).


  • Autor: Agata Tratwal
  • Opublikowano: 13.04.2022, 09:38
  • Ostatnia edycja: 13.04.2022, 09:38