Przemysław Jasielski | ORACLE

9-20.03.2020

Otwarcie wystawy 09.03.2020 godz. 18.00
Galeria AT (UAP)
ul. Solna 4, Poznań
Website: www.galeria-at.siteor.pl


Przemysław Jasielski (ur. 1970); studiował w latach 1989 – 1994 w PWSSP  Poznań, w Pracowni Rysunku prof. Jarosława Kozłowskiego i Pracowni Rzeźby prof. Jana Berdyszaka. Swoje prace prezentował na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w Galerii Potocka, Kraków, Galerii Laboratorium CSW, Warszawa, Galerii Awangarda BWA, Wrocław, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko, Galerii BWA, Katowice, Edith-Russ-Haus für Medienkunst, Oldenburg, Niemcy, Galerii Arsenał, Białystok, Gallery Optica, Montreal, Kanada, Bunkier Sztuki, Kraków, Lucas Artists Residency in Montalvo, Kalifornia, USA, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, Tokyo Wonder Site, Tokio, Japonia, CSU Galleries, Cleveland OH, USA, oraz brał udział w Apparat. Retrogression Through Technological Progress w The Sculpture Center, Cleveland OH, USA, L’arte differente: MOCAK al MAXXI, MAXXI, Rzym, Włochy, Draft Systems na Międzynarodowym Biennale Sztuki Mediów WRO, Wrocław, Nonsensowne Technologie, MOCAK, Kraków, ISEA Special Exhibition, Gwangju, Korea Południowa. Mieszka i pracuje w Poznaniu.

Przemysław Jasielski zajmuje się w sztuce przede wszystkim instalacją multimedialną, rysunkiem, fotografią, budowaniem obiektów, w których np. zestawiał tzw. „przedmioty gotowe” z urządzeniami elektronicznymi tj. starymi telewizorami, komputerami etc. oraz tworzy wielkogabarytowe obiekty z kartonu. Twórczość Jasielskiego rozgrywa się na przecięciu praktyki inżynieryjnej, artystycznej i naukowej. Wiele jego projektów oscyluje wokół współczesnego paradygmatu art&science, traktującego sztukę jako eksperymentalną działalność naukową, a samą naukę jako teorię współczesnej sztuki. Do procesu kreacji artysta podchodzi z pozycji inżyniera, stosując precyzyjne planowanie i badania naukowe, jednakże kładąc przy tym główny nacisk na aspekt konceptualny. Większość z prac eksploruje rytuały codziennej rzeczywistości, podejmując specyficzną grę z wyobraźnią i świadomością widza, z jego nawykami ukształtowanymi przez współczesny świat, a także samą obecność w tym świecie. Pozostają one w ścisłej relacji z przestrzenią, w której są prezentowane. Zwykle interaktywne instalacje, zapraszają widza do zabawy, a nawet wpływania na ich kształt. Ich idee opierają się na konfrontacji zastanej rzeczywistości z jej transformacją, która pozwala spoglądać na świat świeżym okiem. Tematem prac są też często działania powszechnie uważane za niemożliwe, niepotrzebne lub nieefektywne. Jego realizacje zawierają  sporą dawkę specyficznego, krytycznego poczucia humoru.


O projekcie wystawy prezentowanej w Galerii AT autor pisze: Oracle w przewrotny sposób umożliwia doświadczenie mitu wyroczni, która w enigmatyczny sposób może przewidzieć naszą przyszłość. Praca wprost odwołuje się do podświadomych już tradycji kulturowych, takich jak chiromancja              i wyrocznia starogrecka, których wróżba jest trudna do zweryfikowania. Po zeskanowaniu linii papilarnych widza, maszyna przekazuje los. Cała instalacja to zaprogramowana maszyna, która losowo ujawnia swoją osobowość – czasami proroctwa drażnią bezpośrednio widza (od czasu do czasu pokazując komunikaty typu: „może dzisiaj randka?” lub „masz takie piękne oczy”). Praca współgra z koncepcją sztucznej inteligencji i ma na celu tworzenie maszyn o cechach ludzkich, z ironicznym przyjęciem zaufania, jakie pokładamy w nowoczesnej technologii.

Wystawa pt. „Oracle” jest trzecim indywidualnym pokazem twórczości Przemysława Jasielskiego w Galerii AT („Usłyszeć szum anielskich skrzydeł – zaproszenie na kolację” 1998, Hi-Fi” 2002, „White noise” 2006)