Przejdź do treści

I Pracownia Rysunku

bud. A, III piętro, sala 303

kierowniczka: prof. dr hab. Joanna Imielska / joanna.imielska@uap.edu.pl

asystentka: dr Anna Brandys, ad. / anna.brandys@uap.edu.pl


Dobór treści merytorycznych w I Pracowni Rysunku na pierwszych etapach studiowania inicjuje proces i doświadczenia przejścia „od aktów widzenia do poznania”, jak również doskonalenie warsztatu oraz rozszerzanie środków przekazu, jakimi dysponuje szeroko pojmowane medium rysunku. Podczas spotkań w pracowni dominują zagadnienia dotyczące „Człowieka i przedmiotu”. Ćwiczenia realizowane w Pracowni to przede wszystkim obserwacja i „dotykanie” materii. Rysowanie modela i przedmiotów w różnych układach, uwzględnienie proporcji i anatomii oraz podstawowych elementów kompozycji. Wykorzystywane i doświadczane są takie środki wizualne, jak: punkt, linia, płaszczyzna, plama, kontur, faktura, kolor, walor, światłocień i światło, symetria i a- symetria, detal i powiększenie. Niezwykle ważne jest ciągłe doskonalenie warsztatu oraz rozszerzanie środków przekazu w sposób zarówno „tradycyjny”, jak i w kontekście niekonwencjonalnego potraktowania „języka”, jakim jest rysunek. Treści merytoryczne eksplorowane w Pracowni służą również budowaniu autonomicznego „ja”, jak również ujawnianiu indywidualnych zainteresowań, predyspozycji i wrażliwości każdej z osób studiujących oraz zdefiniowaniu przez nie własnych postaw twórczych i wyboru adekwatnej konwencji artystycznej podczas realizacji podejmowanych zadań z obszaru szeroko pojmowanego rysunku. Istotna w programie Pracowni jest także praca w zespole, tworzenie „wspólnoty” (zbudowanej na zasadzie podobieństw i różnic), jak również „wyjście poza pracownię”, wyjazdy na plenery, organizacja wspólnych wystaw, które są uwieńczeniem całego procesu dydaktycznego.

Realizowane zadania – między innymi ćwiczenia rysunkowe „z żywego modela/modelki” – eksplorują zarówno realistyczny, w tym anatomiczny, jak i kreatywny wymiar medium rysunku. Jednym z ważniejszych założeń I Pracowni Rysunku, jak wspomniano wcześniej jest „przejście od aktów widzenia do poznawania”, dlatego w każdym roku akademickim proponowane są hasła / tematy przewodnie dotyczące aktualnych problemów współczesnego świata, związanych między innymi z: naturą, kulturą, ekologią, pamięcią, tożsamością i szeroko pojmowaną różnorodnością, co prowadzi do rozwijania gotowości osób studiujących do wnikliwej, także krytycznej, obserwacji rzeczywistości, podejmowania z nią dialogu – niepozostawanie wobec tych zjawisk obojętnym / obojętną. Wszystkie wymienione powyżej elementy przekładają się (w zależności od poziomu studiów) na średniozaawansowany, zaawansowany, pogłębiony, indywidualny rozwój własnych poszukiwań artystycznych przez osoby studiujące oraz nieustanny rozwój ich umiejętności, wiedzy i świadomości twórczej, niezbędnych do ich konstruktywnego, wartościowego i adekwatnego działania w obszarze medium rysunku, także w kontekście interdyscyplinarnym.


Karta Pracowni


Wybrane prace osób studiujących

  • Autor: Michał Żerdzicki
  • Opublikowano: 12.12.2016, 15:49
  • Ostatnia edycja: 02.10.2024, 15:41