PROGRAM PRACOWNI – na rok akademicki 2022/2023
Nazwa Pracowni:
PRACOWNIA DESIGNU INSPIRUJĄCEGO
Kierownik Pracowni:
prof. dr hab. Bogumiła Jung
bogumila.jung@uap.edu.pl
Asystent:
mgr Agnieszka Mazurek, asyst.
agnieszka.mazurek@uap.edu.pl
Wydział:
Architektury i Wzornictwa
Sala:
Sala 27, Bud. E
Ogólna formuła zajęć:
Wykłady, konsultacje, korekty zadanych tematów, warsztaty, ćwiczenia, seminaria, plener.
Ogólne treści merytoryczne:
W projektowaniu ważna jest dla nas tradycja europejska, którą niekiedy wzbogacamy o inspiracje, płynące z bogactwa innych kultur, odległych w czasie i przestrzeni. Na podstawie pogłębionej analizy potrzeb użytkownika i dobrze zdefiniowanej jego sylwetki tworzymy punkt wyjścia do projektowej odpowiedzi na znaleziony problem. Współpracując z przedsiębiorstwami organizujemy konkursy projektowe dla studentów. Podstawą dla kreacji formy produktu jest praca intelektualna, prowadzona równolegle z manualnym doświadczaniem różnych materiałów i eksperymentowaniem.
Realizowane przedmioty:
Studia pierwszego stopnia:
PROJEKTOWANIE – MODUŁ 1
Projektowanie STRUKTURY
W pierwszym module studenci poznają podstawowe zagadnienia i pojęcia dotyczące procesu projektowego, użytkownika, funkcji. Zapoznają się z prawidłowym procesem analizy – jako pierwszym elementem projektowania. Na podstawie zadanego tematu wykonują własną analizę wskazanej problematyki, na podstawie której rozpoczynają tworzenie koncepcji projektowej. Praca kończy się zapisaniem w formie graficznej wykonanych zadań i publiczną prezentacją – przed studentami z roku i kadrą Katedry Designu.
PROJEKTOWANIE – MODUŁ 2
Projektowanie STRUKTURY
W drugim module studenci wykonują analizę wybranej problematyki i na tej podstawie tworzą koncepcję projektową – ideę, w której ważnym elementem jest uwzględnienie różnorodnych kontekstów: kulturowych, społecznych, użytkowych, związanych ze środowiskiem itp. Praca kończy się zapisaniem w formie graficznej wykonanych zadań oraz makietą/modelem koncepcji i publiczną prezentacją – przed studentami z roku i kadrą Katedry Designu.
PROJEKTOWANIE – MODUŁ 3
Projektowanie STRUKTURY
W trzecim module studenci wykonują analizę wskazanej problematyki, tworzą koncepcję projektową, którą następnie rozwijają w konkretny projekt, adresowany do użytkowników, z uwzględnieniem m.in. określonych potrzeb, wymagań, kontekstów. Praca kończy się zapisaniem w formie graficznej wykonanych zadań oraz makietą/modelem projektu w konkretnej skali i publiczną prezentacją – przed studentami z roku i kadrą Katedry Designu.
PROJEKTOWANIE – MODUŁ 4
Projektowanie STRUKTURY
W czwartym module studenci po analizie zadanego tematu projektowego i stworzeniu koncepcji projektowej, realizują całościowy projekt, który wykonują w modelu lub prototypie. Praca kończy się graficzną dokumentacją projektu oraz wykonaniem pełnego modelu/prototypu i jego publiczną prezentacją – przed studentami z roku i kadrą Katedry Designu.
LICENCJACKA PRACOWNIA DYPLOMOWA
Dyplomanci samodzielnie opracowują temat licencjackiej pracy dyplomowej. Następnie prezentują swoje propozycje przed kadrą Katedry Designu, która zatwierdza temat i wskazuje recenzenta. Licencjackie prace dyplomowe zrealizowane w pracowni to między innymi:
– Projekt stanowiska pracy w tradycyjnych technikach modelarskich;
– Świadomy relaks – projekt zestawu wspierającego różne techniki odpoczynku;
– Projekt obiektu świetlnego inspirowanego pozorną wędrówką słońca;
– Rytuał finału zabawy – projekt zestawu wspierającego naukę utrzymania porządku;
– Projektowanie sprzętu sportowego dla dzieci – projekt łyżew;
– Rytuały i oświetlenie wieczorne we wnętrzu – zgodne z cyklem okołodobowym człowieka;
– Dynamiczne siedzenie jako element profilaktyki kręgosłupa;
– Ułatwienia dla osób opiekujących się bliskimi po udarze.
LICENCJACKIE SEMINARIUM DYPLOMOWE
Dyplomanci opracowują licencjacką pracę teoretyczną, której temat bezpośrednio związany jest z pracą praktyczną realizowaną w licencjackiej pracowni dyplomowej.
PROJEKTOWANIE – PROGRAM UZUPEŁNIAJĄCY / WYBRANA PRACOWNIA ARTYSTYCZNA LUB PROJEKTOWA
Studenci studiów pierwszego stopnia pozostałych kierunków realizują tematy z zakresu podstaw projektowania wzornictwa, dotyczące głównych etapów procesu projektowego, formułowania koncepcji i tworzenia projektu całościowego wskazanego zagadnienia.
Studia drugiego stopnia:
PROJEKTOWANIE – TEMAT BADAWCZY
Tematy badawcze realizowane są w zespołach projektowych, składających się z dydaktyków Katedry Designu i studentów pierwszego roku studiów magisterskich kierunku Wzornictwo. Dotychczas zrealizowane tematy to między innymi:
– MOBILNOŚĆ FUNKCJONALNA WYPOSAŻENIA PLACÓWEK MEDYCZNYCH. System elementów funkcjonalnych wspierających proces rehabilitacji ruchowej – we współpracy z firmą TENTE i Ortopedyczno-Rehabilitacyjnym Szpitalem Klinicznym im. W. Degi w Poznaniu;
– SMART-OFFICE / HOME-OFFICE. Otwarta, zmienna, minimalistyczna struktura „para-meblowa”, niosąca złożone funkcje, związane z pracą, nauką i rozrywką – we współpracy z firmą KOMPUTRONIK;
– INFO-POINT. Praca zespołowa i komunikowanie się w firmie, przedsiębiorstwie czy organizacji – we współpracy z firmą KOMPUTRONIK.
MAGISTERSKA PRACOWNIA DYPLOMOWA
Dyplomanci samodzielnie opracowują temat magisterskiej pracy dyplomowej. Następnie prezentują swoje propozycje przed kadrą Katedry Designu, która zatwierdza temat i wskazuje recenzenta. Magisterskie prace dyplomowe zrealizowane w pracowni to między innymi:
– Erotyka i tabu w XXI wieku. Powrót do zmysłowości;
– Oddychanie człowieka w XXI wieku w kontekście zaburzonego wzorca oddechowego
oraz mikroklimatu wnętrz;
– Współczesna kuchnia – przechowywanie warzyw i owoców przedłużające ich świeżość;
– Jedzenie na wynos – dezynfekcja naczyń wielorazowych w lokalach gastronomicznych;
– Obiekty do terapii multisensorycznej w chorobie Alzheimera. Narzędzie terapeutyczne jako łącznik w komunikacji pomiędzy chorym a terapeutą.
MAGISTERSKIE SEMINARIUM DYPLOMOWE
Dyplomanci opracowują magisterską pracę teoretyczną, której temat bezpośrednio związany jest z pracą praktyczną realizowaną w magisterskiej pracowni dyplomowej.
PROJEKTOWANIE – PROGRAM WSPOMAGAJĄCY / WYBRANA PRACOWNIA ARTYSTYCZNA LUB PROJEKTOWA
Studenci studiów drugiego stopnia pozostałych kierunków przedstawiają własne propozycje tematów prac semestralnych lub uzgadniają je na podstawie wskazanej przez prowadzącego propozycji.
Wymagania wstępne:
Odpowiadające zapisom z kart przedmiotów realizowanych w pracowni.
Spis zalecanych lektur:
Brown T., Zmiana poprzez Design, Wydawnictwo Libron, 2013
Miodownik M., W rzeczy samej, Karakter, Kraków 2016
Norman D., Wzornictwo i emocje. Dlaczego kochamy lub nienawidzimy rzeczy powszednie, Arkady, 2008
Slack L., Czym jest wzornictwo? Podręcznik projektowania, Dom Wydawniczy ABE, 2007
Sudjic D., Język rzeczy, Karakter, Kraków 2013
Alexander Ch., Język wzorców, GWP, 2008
Hall E., Bezgłośny język, Warszawa 1987
Hall E., Ukryty wymiar, Warszawa 1976
Język wykładowy:
POLSKI, ANGIELSKI
STUDIO’S PROGRAMME FOR ACADEMIC YEAR 2022-23_INSPIRING DESIGN STUDIO