PROGRAM PRACOWNI – na rok akademicki 2022/2023
Nazwa Pracowni:
II PRACOWNIA PROJEKTOWANIA PRODUKTU
Kierownik Pracowni:
prof. dr hab. Marzena Wolińska
marzena.wolinska@uap.edu.pl
Asystent:
mgr Małgorzata Paruch-Piotrowska, asyst.
malgorzata.paruch-piotrowska@uap.edu.pl
Wydział:
Architektury i Wzornictwa
Sala:
Sala 24, Bud. E
Ogólna formuła zajęć:
Wykłady, konsultacje, korekty zadanych tematów, warsztaty, ćwiczenia, seminaria, plener.
Ogólne treści merytoryczne:
Projektowanie podlega wpływom wielu obszarów życia, ale i silnie oddziałuje na wszystkie aspekty życia człowieka. Rozbudzamy w studentach świadomość roli projektanta, jego znaczenia i odpowiedzialności społecznej. Projektant powinien mieć świadomość złożoności problematyki rozwiązywanych zagadnień projektowych. W realizowanych w pracowni ćwiczeniach kładziemy nacisk na wiele aspektów projektowania: użytkowość, funkcjonalność, ergonomię, estetykę, ekonomię czy ekologię. W oparciu o współpracę z firmami i instytucjami zewnętrznymi realizujemy projekty, w których doskonalimy kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i komunikacji interdyscyplinarnej.
Realizowane przedmioty:
Studia pierwszego stopnia:
PROJEKTOWANIE – MODUŁ 1
Projektowanie SPOŁECZNE
W pierwszym module studenci poznają podstawowe zagadnienia i pojęcia dotyczące procesu projektowego, użytkownika, funkcji. Zapoznają się z prawidłowym procesem analizy – jako pierwszym elementem projektowania. Na podstawie zadanego tematu wykonują własną analizę wskazanej problematyki, na podstawie której rozpoczynają tworzenie koncepcji projektowej. Praca kończy się zapisaniem w formie graficznej wykonanych zadań i publiczną prezentacją – przed studentami z roku i kadrą Katedry Designu.
PROJEKTOWANIE – MODUŁ 2
Projektowanie SPOŁECZNE
W drugim module studenci wykonują analizę wybranej problematyki i na tej podstawie tworzą koncepcję projektową – ideę, w której ważnym elementem jest uwzględnienie różnorodnych kontekstów: kulturowych, społecznych, użytkowych, związanych ze środowiskiem itp. Praca kończy się zapisaniem w formie graficznej wykonanych zadań oraz makietą/modelem koncepcji i publiczną prezentacją – przed studentami z roku i kadrą Katedry Designu.
PROJEKTOWANIE – MODUŁ 3
Projektowanie SPOŁECZNE
W trzecim module studenci wykonują analizę wskazanej problematyki, tworzą koncepcję projektową, którą następnie rozwijają w konkretny projekt, adresowany do użytkowników, z uwzględnieniem m.in. określonych potrzeb, wymagań, kontekstów. Praca kończy się zapisaniem w formie graficznej wykonanych zadań oraz makietą/modelem projektu w konkretnej skali i publiczną prezentacją – przed studentami z roku i kadrą Katedry Designu.
PROJEKTOWANIE – MODUŁ 4
Projektowanie SPOŁECZNE
W czwartym module studenci po analizie zadanego tematu projektowego i stworzeniu koncepcji projektowej, realizują całościowy projekt, który wykonują w modelu lub prototypie. Praca kończy się graficzną dokumentacją projektu oraz wykonaniem pełnego modelu/prototypu i jego publiczną prezentacją – przed studentami z roku i kadrą Katedry Designu.
LICENCJACKA PRACOWNIA DYPLOMOWA
Dyplomanci samodzielnie opracowują temat licencjackiej pracy dyplomowej. Następnie prezentują swoje propozycje przed kadrą Katedry Designu, która zatwierdza temat i wskazuje recenzenta. Licencjackie prace dyplomowe zrealizowane w pracowni to między innymi:
– CALMED – biżuteria medyczna z funkcją informacyjną i sensoryczną;
– MOTUM – krzesło mobilne. Poprawa funkcjonowania osób z tymczasową niepełnosprawnością w przestrzeni domowej;
– Akcesorium rowerowe zwiększające funkcjonalność roweru społecznego;
– Wyodrębnienie przestrzeni indywidualnej w pomieszczeniach sublokatorskich;
– Pozaestetyczne funkcje biżuterii;
– Modułowe akcesorium dla kota;
– SOL. Obiekt łączący prozdrowotne właściwości światła i roślin;
– Givebox CARE – rozwijanie postawy proekologicznej;
– Tradycyjny wyrób chleba i sera jako poprawa jakości życia w aspekcie fizycznym i psychicznym;
– Rytuał parzenia kawy metodami alternatywnymi;
– Przeciw samotności. Regulowanie emocji w kontekście poczucia osamotnienia w społeczeństwach rozwiniętych XXI wieku;
– Wykorzystanie skóry rybiej jako materiału zrównoważonego. Podnoszenie świadomości ekologicznej.
LICENCJACKIE SEMINARIUM DYPLOMOWE
Dyplomanci opracowują licencjacką pracę teoretyczną, której temat bezpośrednio związany jest z pracą praktyczną realizowaną w licencjackiej pracowni dyplomowej.
PROJEKTOWANIE – PROGRAM UZUPEŁNIAJĄCY / WYBRANA PRACOWNIA ARTYSTYCZNA LUB PROJEKTOWA
Studenci studiów pierwszego stopnia pozostałych kierunków realizują tematy z zakresu podstaw projektowania wzornictwa, dotyczące głównych etapów procesu projektowego, formułowania koncepcji i tworzenia projektu całościowego wskazanego zagadnienia.
Studia drugiego stopnia:
PROJEKTOWANIE – TEMAT BADAWCZY
Tematy badawcze realizowane są w zespołach projektowych, składających się z dydaktyków Katedry Designu i studentów pierwszego roku studiów magisterskich kierunku Wzornictwo. Dotychczas zrealizowane tematy to między innymi:
– BIŻUTERIA. KONTEKSTY – we współpracy z firmą YES;
– MOBILNOŚĆ FUNKCJONALNA WYPOSAŻENIA PLACÓWEK MEDYCZNYCH. Elementy towarzyszące w przestrzeniach placówek medycznych – we współpracy z firmą TENTE i Ortopedyczno-Rehabilitacyjnym Szpitalem Klinicznym im. W. Degi w Poznaniu;
– BEZPIECZEŃSTWO W DOMU – GAŚNICA – we współpracy z firmą OGNIOCHRON i PAŃSTWOWĄ STRAŻĄ POŻARNĄ;
– MODA W PANDEMII – we współpracy z firmą LPP;
– EKSPOZYTOR A*B*C*. Projekt struktury umożliwiającej wystawianie, przechowywanie, gromadzenie, zestawianie czy konfigurowanie elementów z zakresu współcześnie produkowanego osprzętu/urządzeń z dziedziny tzw. „smart home experience” – we współpracy z firmą KOMPUTRONIK;
– MASZYNY ROLNICZE. Z cyklu: dizajner potrzebny od zaraz! – we współpracy z firmą UNIA.
MAGISTERSKA PRACOWNIA DYPLOMOWA
Dyplomanci samodzielnie opracowują temat magisterskiej pracy dyplomowej. Następnie prezentują swoje propozycje przed kadrą Katedry Designu, która zatwierdza temat i wskazuje recenzenta. Magisterskie prace dyplomowe zrealizowane w pracowni to między innymi:
– Projekt form użytkowych, wspomagających poprawę relacji międzypokoleniowych w oparciu o interakcję;
– Prostota rytuału. Projekt modułowego zestawu naczyń ceramicznych, uwzględniający współczesne zmiany stylu życia;
– Przestrzeń przechowywania. Projekt wyposażenia szatni szkolnej dla dzieci w nauczaniu początkowym;
– Akcesoria poprawiające wspólne użytkowanie łazienki;
– Obiekty prozdrowotne. Zastosowanie materiałów i form, wpływających na dobrostan człowieka;
– FEYOMI – praktykowanie uważności w kuchni minimalistycznej.
MAGISTERSKIE SEMINARIUM DYPLOMOWE
Dyplomanci opracowują magisterską pracę teoretyczną, której temat bezpośrednio związany jest z pracą praktyczną realizowaną w magisterskiej pracowni dyplomowej.
PROJEKTOWANIE – PROGRAM WSPOMAGAJĄCY / WYBRANA PRACOWNIA ARTYSTYCZNA LUB PROJEKTOWA
Studenci studiów drugiego stopnia pozostałych kierunków przedstawiają własne propozycje tematów prac semestralnych lub uzgadniają je na podstawie wskazanej przez prowadzącego propozycji.
Wymagania wstępne:
Odpowiadające zapisom z kart przedmiotów realizowanych w pracowni.
Spis zalecanych lektur:
Penny Sparke: Design. Historia wzornictwa. Arkady, 2012
Brown Tim: Zmiana porzez design, Libron,2013
Sudjic Deyan: Język rzeczy. Karakter, 2013
Norman Donald A.: Wzornictwo i emocje. Dlaczego kochamy lub nienawidzimy rzeczy powszednie. Arkady, 2015
Roth Bernard: Nawyk osiągania, Galaktyka, 2016
Miodownik M: W rzeczy samej. Karakter, 2016
Bernheimer Lily: Potęga przestrzeni wokół nas. Amber, 2016
Rosińska Monika: Przemyśleć u/życie. Fundacja Bęc Zmiana, 2010
Bauman Zygmunt: Konsumowanie życia. Wydawnictwo uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009
Borcuch Artur: Ekonomia designu. CeDeWu.PL, 2014
Krajewski Marek (red.): Hand-made. Praca rąk w postindustrialnej rzeczywistości. Fundacja Bęc Zmiana, 2010
Język wykładowy:
POLSKI, ANGIELSKI
STUDIO’S PROGRAMME FOR ACADEMIC YEAR 2022-23_PRODUCT DESIGN STUDIO II