PRACOWNIA SZTUKI W PERSPEKTYWIE MIĘDZYKULTUROWEJ
PRACOWNIA SZTUKI W PERSPEKTYWIE MIĘDZYKULTUROWEJ
SZTUKA – TEORIA – PRAKTYKA
Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa
Miejsce:
sala 04 (II piętro), budynek A/nowa kamienica; Al. Marcinkowskiego 28
godziny i dni otwarcia pracowni:
czwartki w godzinach:
12.00–18.00
Uwaga: od 12.00–13.30 odbywają się zajęcia obowiązkowe dla I roku studiów magisterskich EA, które mają postać seminariów, warsztatów, mini wykładów.
Możliwe są również dodatkowe konsultacje, po uprzednim ustaleniu terminu.
For english speaking students and Erasmus
Room 04, Al. Marcinkowskiego 28, II floor
Thursday:
3.30–5.00 p.m.
kontakt / contact
ZAPISY:
– 12.10.2023, godz.12.00 – 13.30, sala 04 (II piętro), nowa kamienica przy Al. Marcinkowskiego – UWAGA spotkanie dla I roku EA, mgr
– 12.10.2023, godz.13.30 – 15.00, sala 04 (II piętro), nowa kamienica przy Al. Marcinkowskiego – spotkanie dla pozostałych osób studiujących (wszystkie kierunki i lata studiów)
Więcej na / more on
crosscultural.pl
https://www.facebook.com/PSWPM/
https://www.instagram.com/crosscultural.art/
KOREKTY ZADANYCH TEMATÓW, KONSULTACJE, SEMINARIA, WYKŁADY, PRACE TERENOWE – WARSZTATY I PLENERY
Pracownia Sztuki w Perspektywie Międzykulturowej ma charakter praktyczny i równocześnie osadzona jest w teorii, szczególnie w psychologii. Tematy poddawane dyskusji i opracowywane przez studentów wywodzą się z obszarów badawczych będących w polu zainteresowania psychologii międzykulturowej. Ten paradygmat wydaje się szczególnie pomocny w rozumieniu problemów współczesnego świata. Szybkość przemieszczania się i nieustające migracje prowadzą do powstania wielokulturowych społeczeństw. Świat przypomina „patchwork”, a jego mieszkańcy ciągle wydają się być niegotowi na przyjęcie całości stworzonej z fragmentów. Nie powinno to dziwić. Strach przed nieznanym pełni przecież funkcje adaptacyjne, a brak określonej struktury i przewidywalnej perspektywy wywołuje niepokój. W czasie podróży możliwa jest zmiana horyzontu widzenia problemów, konfrontuje ona również z osobistymi nastawieniami, pozbawia bezpiecznej, wygodnej pozycji. Inaczej postrzega się własną tożsamość w Polsce, Afryce czy przebywając w obozie dla uchodźców. Inaczej widzi się problemy Nepalu z perspektywy poznańskiego fotela, inaczej poruszając się po zanieczyszczonych ulicach Katmandu. Wyprowadzanie psa na smyczy w Europie stanowi normę dopóki nie zobaczy się watahy biegającej luzem w Azji. Ostatecznie podróżując i tak jesteśmy przybyszami i z tej pozycji nadajemy znaczenie temu, co przeżywamy w „nie swoim” świecie.
Celem procesu edukacyjnego zachodzącego w pracowni jest nie tylko realizacja ciekawych prac plastycznych, ale także wzbudzenie twórczego fermentu, który być może przełoży się na: umiejętność stawiania nie zawsze wygodnych pytań, gotowość obrony własnego stanowiska z poszanowaniem odmienności interlokutora, zwiększenie wrażliwości wobec problemów społecznych.
W ramach pracowni studenci/studentki mają swobodę korzystania z różnorodnych środków wyrazu, w zależności od wybranego tematu i potrzeb. Punktem wyjścia realizacji jest problem, którego rozumienie jest pogłębione przez adekwatne „badania” (np. czytanie tekstów, oglądanie filmów, wykłady, spotkania z gośćmi, wyjścia do galerii).
W roku akademickim 2023/2024 obowiązują trzy zakresy problemowe:
Każdy z nich zostanie omówiony w trakcie zajęć i poddany analizie. Zakresy zostaną również uszczegółowione przez wspólnie wypracowane tematy. Zadaniem osób studiujących będzie zindywidualizowane ustosunkowanie się do tematu poprzez przygotowanie mini researchu oraz wykonanie pracy artystycznej. Na jeden semestr obowiązuje jeden zakres problemowy. W przypadku rozbudowanej realizacji możliwe będzie zajęcie się jednym zakresem w obu semestrach.
INDYWIDUALNE DOŚWIADCZENIA ARTYSTYCZNE WYNIKAJĄCE Z REALIZACJI PRAC/PROJEKTÓW PLASTYCZNYCH, ZNAJOMOŚĆ ZAGADNIEŃ SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ, ZAINTERESOWANIE PROBLEMAMI STAWIANYMI W OBSZARZE NAUK HUMANISTYCZNYCH I SPOŁECZNYCH.
Język wykładowy (język, w jakim prowadzony może być przedmiot):
POLSKI, ANGIELSKI