Przejdź do treści

Pracownia Kostiumu Teatralnego

kierownik:
dr Ewa Mróz – Pacholczyk, ad.

asystent:
mgr Karolina Grzeszczuk, as.

kontakt: 
ewa.mroz-pacholczyk@uap.edu.pl

karolina.grzeszczuk@uap.edu.pl

miejsce:
Budynek C (Pl. Wielkopolski 9) sala 107

strona internetowa:
https://www.facebook.com/Pracownia-Kostiumu-Teatralnego-UAP-Poznań-1637323103197602/?ref=aymt_homepage_panel

godziny i dni otwarcia pracowni:
środy od 9.30 – 14.00
czwartki od 9.30 – 16.00

PROGRAM PRACOWNI studia I stopnia

PROGRAM PRACOWNI studia II stopnia


Program Pracowni Kostiumu Teatralnego ma na celu uruchomienie wyobraźni w procesie projektowania kostiumu dla  sceny, wyzwolenie kreatywności i odwagi koncepcyjnej w poszukiwaniu finalnej i tej najlepszej wersji projektu, na którą złożą się: pomysł, rozwiązanie technologiczne i wybór materii tak, aby uzyskać zamierzony efekt formalny kostiumu, rys charakteru postaci, ekspresji, funkcji, emocji. Proces projektowania, rozpoznanie kierunku linii projektowej, umiejętność czytania tekstu, rozpoznanie charakterów postaci, określanie struktur i jakości materiałów. Kostium  jest wizytówką wnętrza postaci, jest przekazem plastycznym. Kostium dopełnia aktora, jest symbolem, skrótem idei. Jest ważnym komponentem, bo współtworzy obraz sceniczny.

lista lektur :

  • „Historia ubiorów” – Maria Gutkowska-Rychlewska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1968,
  • „Historia stroju” – Maugelonne Toussaint-Samat, Wydawnictwo W.A.B Warszawa 2011,  ISBN 978-83-7747-532-4 „Historia teatru” – redakcja John Russel Brown, Wydawnictwo Diogenes, Warszawa 1999, ISBN 83-7227-169-0
  • „Kolor i Kultura” – John Gage, Wydawnictwo TAiWPN Universitas, Kraków 2008,   ISBN 97883-242-0734-3
  • „Kolor i znaczenie” – John Cage, Wydawnictwo TAiWPN Universitas, Kraków 2010,  ISBN 97883-242-0927-9
  • „Moda- projektowanie” – Sue Jenkyn Jones, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2007, ISBN 978-83-213-4487-4
  • „A History of Costume in the West” – Francois Boucher, Thames and Hudson Ltd. London and  Harry N Abrams, New, York, 1987, ISBN 0-50-27910-1
  • “Opera. Kompozytorzy, dzieła, wykonawcy” – Andras Batta, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków, ISBN 3-8290-6930-8
  • „Dzieje teatru” – Allardyce Nicoll, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977
  • „Rewolucje sceniczne XX wieku” – Denis Bablet, Wydawnictwo – Państwowy Instytut  Wydawniczy, ISBN 83-06-00524-4
  • „Teatr przedmiotu. Kulisy warsztatu. Arkana rzemiosła” – Adam Walny, Warszawa 2007, Staromiejski Dom Kultury 83-39492-28-8
  • „Z życia scenografa” – Kazimierz Wiśniak, wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1998, ISBN 83-85109-71-4
  • „Maska na japońskiej scenie” – Estera Żeromska, Wydawnictwo TRIO, Biblioteka Fundacji  im.Takashimy, Warszawa 2003, ISBN  83-88542-48-6
  • „Sekretne życie lalek”- Victoria Nelson, Wydawnictwo TaiPWN Universitas, Kraków 2009,  ISBN 97883-242-0998-9
  • „Scenografia. Projektowanie wstępne.” – Zenobiusz Strzelecki, Centralny Ośrodek Upowszechniania Kultury, Warszawa 1975
  • Autor: Aleksandra Gaj
  • Opublikowano: 18.01.2019, 22:19
  • Ostatnia edycja: 18.12.2024, 11:27