Narracje wizualne – I r. studiów I stopnia (prof. dr hab. Sławomir Sobczak)
Kino rozszerzone – studia I stopnia i II stopnia (prof. dr hab. Sławomir Sobczak)
Film Autorski – II-III r. studiów I stopnia i I-II r. studiów II stopnia (mgr Maria Ornaf)
Dokument kreacyjny II-III r. studiów I stopnia
Warsztaty: idei, preprodukcji, produkcji i postprodukcji Ir. studiów II stopnia
Wykładowcy pracowni biorą udział także w cyklicznych modułach warsztatowych dla studentów studiów magisterskich.
Opis:
Program prowadzonych w pracowni przedmiotów sprzyja swobodnej i pogłębionej wymianie poglądów i doświadczeń związanych z prowadzeniem praktycznych działań studentów wykorzystujących różne metody interdyscyplinarnych, artystycznych interwencji w strukturę przestrzeni i czasu, szczególnie tych z bazowym użyciem składnika filmowego.
Przedmioty, mimo iż programowo traktowane są rozłącznie stanowią całościową propozycję dla wszystkich, którzy chcą pogłębić wiedzę i umiejętności na temat współczesnych zjawisk dziejących się na pograniczu dyscyplin sztuk wizualnych i filmu.
Program pracowni jak i poszczególnych przedmiotów odnosi się do zjawisk zapoczątkowanych w latach 60 XX w. w obrębie sztuk wizualnych, jak i pojęcia kultura konwergencji, tj. zjawiska z pogranicza nauk społecznych i nowych technologii. W tym kontekście, to co dotąd powstało stanowi jedynie wycinek potencjału twórczego, mocno uzależnionego od dynamicznie zmieniających się technologii, bowiem one w zasadniczy sposób wpływają na możliwości realizacyjne, a także poszerzają bazę dla nowych eksperymentów w obrębie szeroko pojętej twórczości w tym audiowizualnej i filmowej.
Dynamicznie rozwijająca się technologia w zasadniczy sposób wpływa także na możliwości kreacyjne, które już nie tylko generują zjawiska filmowe o charakterze proscenicznym. Istotną rolę w kształtowaniu i odbiorze tego typu komunikatów odgrywa partycypacyjność, gdzie widz/uczestnik może stać się w pełni odczuwającym.
Treści programowe przedmiotów:
Narracje wizualne (I rok, studia I stopnia filmu eksperymentalnego oraz inni studenci pracowni chcący poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności warsztatowe w obrębie kreacji filmowej)
ROZWIN
Program przedmiotu dla studentów I roku filmu eksperymentalnego skupia się na poznawaniu podstawowych zasad tworzenia narracji za pośrednictwem składnika wizualnego naszej percepcji W trakcie zajęć studenci doświadczą możliwości kształtowania się obrazu filmowego w drodze od koncepcji po pokaz. Doświadczą podstawowych aspektów tworzenia filmów w praktyce. Poznają poszczególne rolę jaką odgrywają osoby w zespole realizacyjnym. Wspólnie zrealizują film posiłkując się wynegocjowanym wspólnie hasłem i wizualnymi pretekstami.
Wszystkie ćwiczenia etapowe realizowane będą w odniesieniu do zagadnień propedeutycznych niezbędnych do tworzenia złożonych struktur filmowych.
W semestrze zimowym przeprowadzana będzie analiza poszczególnych ról i etapów realizacyjnych odnosząca się do postawionego przez osoby studenckie tematu.
Ponadto, studenci I roku studiów licencjackich będą mogli się włączyć (na zasadzie dobrowolności) do realizacji prac studentów lat starszych, w tym studiów magisterskich, tym samym nabiorą kompetencji koniecznych do tworzenia w przyszłości własnych zespołów realizacyjnych.
Realizacja projektów sfinalizowana będzie publiczna prezentacją w ramach problemowej wystawy zbiorowej lub innej adekwatnej formy prezentacji.
Kino rozszerzone (II i III rok studiów I stopnia oraz II stopnia filmu eksperymentalnego oraz jako Pracownia wolnego wyboru)
ROZWIN
Program przedmiotu skupia się na odkrywaniu nowych zjawisk w obrębie redefiniowanych pojęć sztuki. Nakierowany jest na odkrywanie i generowanie nowych zjawisk w obrębie działań kinowych (nie tylko filmowych), w tym na działania w obrębie filmu interaktywnego, instalacji filmowej i wirtualnej rzeczywistości, i innych form hybrydowych używających komponentu filmowego.
Film jako wewnętrznie skomplikowane medium może stać się częścią nasyconej o rzeczywistą przestrzeń, interdyscyplinarnej wypowiedzi twórczej, zdefiniowanej pojęciem kina rozszerzonego lub instalacji multimedialnej.
W trakcie zajęć studenci doświadczą możliwości technologicznych tworzenia w praktyce przestrzeni transmedialnych. Zaznajomią się z teoretycznymi uwarunkowaniami budowania złożonych prac artystycznych – instalacji filmowych. Nabiorą umiejętności kreowania zarówno prostych jak i formalnie skomplikowanych komunikatów audiowizualnych, oraz wzbogacą się o unikatowe doświadczenia.
Wszystkie prace realizowane będą w odniesieniu do problematyzowania własnych lub zbiorowych koncepcji i/lub istotnych zjawisk współczesnego świata.
Ponadto, studenci studiów licencjackich będą mogli się włączyć (na zasadzie dobrowolności) do realizacji prac studentów studiów magisterskich, powstających na zaproponowany temat, tym samym nabiorą kompetencji koniecznych do tworzenia w przyszłości własnych zespołów realizacyjnych.
Studenci roku III lic. i II roku mgr będą mogli realizować własny (zatwierdzony) program, związany z powstawaniem projektu dyplomowego.
Realizacja najlepszych projektów sfinalizowana będzie publicznym pokazem w ramach problemowej wystawy zbiorowej lub innej adekwatnej formy prezentacji.
Studenci, którzy zdecydują się wybrać ten przedmiot, będą mieli do wyboru dwie alternatywne ścieżki działań lub ich hybrydy:
realizacja własnego (wynegocjowanego z prowadzącym) tematu uwzględniającego specyfikę programu pracowni, odnoszącego się do dowolnego doświadczenia własnego lub obcego, albo autorskiej kreacji potencjalnego zjawiska (więcej na spotkaniu informacyjnym);
realizacja prac własnych realizowanych w kooperatywie z kilkoma konsultantami w obszarze programowym przedmiotu.
realizacja projektów zbiorowych w ramach wynegocjowanych wspólnie tematów i form realizacyjnych.
Blanka Kestowicz „Awaryjne lądowanie”Blanka Kestowicz „Awaryjne lądowanie”Blanka Kestowicz „Awaryjne lądowanie”
Film Autorski (studia I i II stopnia filmu eksperymentalnego oraz jako Pracownia wolnego wyboru)
ROZWIN
Make visible what, without you, might perhaps never been seen.
Robert Bresson
Pracownia kładzie nacisk na indywidualny rozwój projektów filmowych. Będziemy skupiać się na znalezieniu swojego głównego tematu twórczości i poszukiwaniem swojego filmowego charakteru pisma. Poprzez analizy fragmentów filmów przyjrzymy się alchemii tworzenia kina arthousowego i filozofii kina wybranych reżyserów filmów autorskich. Co sprawia, że film zostaje z nami na długo po jego obejrzeniu? Dlaczego pewne obrazy zapadają w nas na zawsze? Jak tożsamość reżysera odzwierciedla się w jego filmach? Co buduje głębię, niejednoznaczność, wielopoziomowość, styl i klimat takiego dzieła filmowego? Będziemy tropić sekwencje metafizyczne, metaforyczne, transowe i poetyckie. Będziemy się przyglądać: różnym postawom artystycznym, narracjom nielinearnym, potędze narracji wizualnej, mocy sound designu, łamaniu konwencji i wykraczaniu poza utarte szlaki filmowe. Interesować nas będą filmy odWAŻNE i takie, w których udało się uchwycić, to co niewidzialne i niewypowiedziane.
Dokument kreacyjny (II i III rok studiów I stopnia filmu eksperymentalnego oraz jako Pracownia wolnego wyboru
ROZWIN
Film dokumentalny określany jest jako twórcze przekształcenie rzeczywistości. Często zawiera elementy inscenizacji. Dokument charakteryzuje się m.in. autorską interpretacją faktów, kreacją rzeczywistości z której czerpiemy. W ramach programu przedmiotu tworzymy i szukamy nowych form filmowych oraz wystawienniczych. Dążymy do filmu, który oddziaływuje z ekranu sali kinowej, ale również funkcjonuje w wieloobrazowej immersyjnej przestrzeni instalacyjnej, gdzie widz może decydować o czasie i miejscu percepcji.
Forma zajęć jest zmienna: wykłady, wspólne poszukiwania pomysłów na filmy, prace praktyczne z kamerą, światłem i dźwiękiem, montaż i postprodukcja filmów, projektowanie i przygotowanie wystaw. W trakcie roku akademickiego studenci pracują nad dwoma krótkimi formami filmowymi z zadanych tematów lub jedną większą autorską pracą roczną.
Blanka Kęstowicz „(NIE)FOREMNI”Blanka Kęstowicz „(NIE)FOREMNI”Krzysztof Badowiec „Welcome home Marlboro man”Krzysztof Badowiec „Welcome home Marlboro man”Miłosz Latosi „Crucified”Miłosz Latosi „Crucified”Miłosz Latosi „Crucified”Roch Adamczak „Perspective”Krzysztof Badowiec „Ostatni stroiciel”Krzysztof Badowiec „Ostatni stroiciel”