Przejdź do treści

Pracownia Projektów i Działań Twórczych

bud. H, II piętro, sala 4

kierowniczka: dr Magdalena Parnasow-Kujawa, ad. / magdalena.parnasow-kujawa@uap.edu.pl

asystent: dr Marc Tobias Winterhagen, ad. / marc.winterhagen@uap.edu.pl

Pracownia Projektów i Działań Twórczych łączy praktykę z teorią. Zajmuje się kształceniem w obszarze projektów, działań twórczych i warsztatów edukacyjnych, kreacyjnych kierowanych do osób w różnym wieku, pochodzących z różnych grup społecznych. Osadza tę aktywność w aktualnych realiach współczesnego świata. W pracowni odbywają się wykłady oraz spotkania z zaproszonymi gośćmi (ekspertami różnych dyscyplin, artystami, animatorami, nauczycielami). Te formy zajęć umożliwiają w stopniu zaawansowanym lub pogłębionym (w kolejnym etapie kształcenia) zdobycie wiedzy z obszaru edukacji sztuki, edukacji poprzez sztukę i edukacji sztuką; a także budowanie świadomości, czym jest: integracja w sztuce i edukacji, idea warsztatu twórczego, idea działania koncepcją projektu, stereotyp w działaniu i zachowaniu oraz interdyscyplinarność. W pracowni odbywają się również dyskusje, co ułatwia dzielenie się różnorodnymi przemyśleniami, spostrzeżeniami oraz wnioskami. 

Osoby studiujące w pracowni, przed podjęciem realizacji własnych projektów i działań twórczych, najpierw uczestniczą w warsztatach opracowanych i realizowanych przez prowadzących pracownię (każde działanie jest merytorycznie dostosowane do danej grupy osób studiujących i uwzględnia ich rok i kierunek studiów), a także mają możliwość asystowania w projektach, które są specjalnie inicjowane na potrzeby programu pracowni. Po zdobyciu tych doświadczeń osoby studiujące opracowują własne, problemowo ujęte (indywidualne lub grupowe) koncepcje, które są konsultowane i poddawane korektom. 

Osoby studiujące mają możliwość pracy w dowolnej technice, z wykorzystaniem dowolnych środków wyrazu artystycznego. Ich pomysły mogą jako formę wypowiedzi twórczej wykorzystywać różne dyscypliny sztuk wizualnych (przykładowo: rysunek, malarstwo, grafikę, rzeźbę itp.). Osoby studiujące proponują wybrane przez siebie grupy docelowe lub korzystają z listy (oferowanej przez pracownię) placówek, ośrodków, podmiotów zdeklarowanych i chętnych do współpracy. Ta lista ulega w każdym kolejnym roku akademickim modyfikacji i uwzględnia aktualne potrzeby kształcenia oraz zachodzące zmiany na rynku pracy, w obszarze edukacji i szeroko pojmowanej sztuki. Przykładowo, pracownia współpracuje ze szkołami wszystkich szczebli nauczania, licznymi placówkami i ośrodkami kultury oraz oświaty, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Aresztem Śledczym w Poznaniu, Muzeum Narodowym w Poznaniu, Uniwersytetem im. A. Mickiewicza w Poznaniu (Wydziałem Biologii, Wydziałem Historii). Po opracowaniu koncepcji projektu osoby studiujące realizują powstałą inicjatywę (indywidualnie lub zbiorowo, przy wsparciu osób prowadzących pracownię). Przygotowują dokumentację zrealizowanych działań. Prezentują i omawiają wykonaną pracę. Wyciągają wnioski, robią ewaluację w celu weryfikacji jakości, adekwatności efektów działań do zakładanych celów i zbadania efektywności zrealizowanych projektów, działań twórczych i warsztatów. W pracowni realizowane są również koncepcje, które korespondują z wybranymi zagadnieniami istotnymi dla innych kierunków niż Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, w przypadku, kiedy pojawiają się w pracowni osoby studiujące na tych właśnie kierunkach. Pracownia objęta jest patronatem Polskiego Komitetu Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę.


Karta Pracowni


Wybrane prace osób studiujących

  • Autor: Michał Żerdzicki
  • Opublikowano: 12.12.2016, 16:18
  • Ostatnia edycja: 02.10.2024, 12:33