Przejdź do treści

dr Piotr Mastalerz, ad.

Asystent w:
Pracownia Ceramiki w Architekturze / A, s. 09

Kontakt:
piotr.mastalerz@uap.edu.pl

Życiorys:
Dr Piotr Mastalerz jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Ukończył studia  na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych. uzyskując dyplom w pracowni prof. Jacka Jagielskiego. W latach 1994 -1999 uczył się w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Zduńskiej Woli, gdzie zdobył dyplom w zakresie Technik plastyk o specjalności ceramika artystyczna. Następnie od roku 1999 do 2000 uczęszczał do Studium Technik Teatralno-Filmowych w Łodzi. W latach 2000-2002 studiował w Kaliszu na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2006 – 2008 r. – prowadził warsztat ceramiczny na Wydziale Rzeźby. Od 2014 r. był asystentem w Pracowni Ceramiki w Architekturze UAP pod kierunkiem prof. Ewy Twarowskiej–Siody. Od 2022 r. p.o kierownika w Pracowni Ceramiki w Architekturze. W 2013 r. obronił tytuł doktora na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych. Poszukiwania nowych miejsc dla swoich obiektów rzeźbiarskich doprowadziły go na deski teatru. Tylko teatr zawiesza dosłowność, gdzie tworząc wirtualny katastrofizm jesteśmy w stanie go przezwyciężyć. Oprócz poszukiwania nowych form wyrazu w ceramice zajmuje się także alternatywnymi wypałami.

Wybrane działania:
Zestaw dwóch instalacji ceramicznych, z których jedna jest grą z wieloznacznością tytułowego pojęcia: instrument muzyczny i ludzkie ciało; druga smukła, gładka biskwitowa forma ceramiczna z efektami malarskimi o kształcie wrzeciona; odwołanie do kobiecości-męskości. Prace powstały podczas pleneru „LAB ORO” w 2017 r. w Orońsku i były pokazane na wystawie w Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu;

https://poznaj.um.walbrzych.pl/pl/news/wernisaz-wystawy-lab-oro

  • Instalacja ceramiczna pt: „ORGAN” to połączenie stalowych rur z wypaloną gliną szamotową. Połączenie tego co trwałe, mocne, z tym co nietrwałe, kruche. Tytuł jest metaforą odwołującą się zarówno do instrumentu muzycznego, jak i ludzkiego ciała. Ta niejednoznaczność jest „grą”, która buduje obszary znaczeń. Materiały, forma i sam tytuł odwołują się w sposób symboliczny do człowieka oraz jego relacji z otaczającym go światem.
  • Instalacja ceramiczna pt: „TROCINIAK” to połączenie stalowej rury z gliną szamotową wypalaną w piecu plenerowym. Wypał w takiej technice daje naturalne efekty barwne bez użycia szkliw. Smukła ceramiczna forma w kształcie wrzeciona osadzona jest na stalowej rurze. Wykorzystanie metalowej rury jako podstawy nasuwa skojarzenia z zimnym, twardym, niezniszczalnym. Z kolei ceramiczne wrzeciono kojarzymy z kruchością, nietrwałością. W sposób metaforyczny nawiązujemy do pierwiastka męskiego i żeńskiego.
  • Autor: Piotr Grzywacz
  • Opublikowano: 01.10.2022, 12:57
  • Ostatnia edycja: 06.03.2023, 15:23