Przejdź do treści

mgr Viktoriya Grabowska, asystentka 
kontakt: viktoriya.grabowska@uap.edu.pl

 

Projektantka krojów pisma, angażuje się w projekty z obszaru działań projektowych i badawczych. Tworzy, współtworzy i konsultuje kroje pisma. Współpracuje z międzynarodowym gronem projektantów i wytwórni krojów pisma, takich jak Cornel Windlin Studio, NORM, Rosetta, Studio Aurèle Sack, Sorkin Type, Nova Type, Saja Type. Od 2015 współpracuje ze szwajcarską wytwórnią Lineto. W 2017 roku dołączyła do zespołu Darden Studio, niezależnej nowojorskiej wytwórni krojów pisma. Fonty Viktoriyi można znaleźć w tych domach typograficznych oraz w bibliotekach Adobe Fonts i Google Fonts. Od 2016 prowadzi badania i rozwija edukacyjny krój pisma dla osób niewidomych o nazwie Maria Theresia.

Viktoriya jest związana z Pracownią Projektowania Litery od czasu studiów. Po dyplomie w 2010 roku zaczęła pracę asystentki w pracowni. Przez kilka lat uczyła projektowania krojów pisma również w School of Form. Okazjonalnie prowadzi warsztaty w kraju i za granicą.

ROZWIN

Nagrody

2022 // 12th GRANSHAN Type Design Competition, konkurs niełaćińskich krojów pisma / dwie nagrody Special Mention dla krojów pisma z cyrylicą opracowaną przez V. Grabowską / krój LL Grey Cyrillic (z Aurèle Sack) i krój Cascadia Code (z Aaron Bell, Mohamad Dakak) // Niemcy, Monachium

2020 // Type Directors Club 66 Competition,  New York / Jedna z najbardziej prestiżowych międzynarodowych nagród w dziedzinie typografii Certificate of Typographic Excellence z dodatkowym wyróżnieniem Jury’s Choice dla kroju Birra Saison // Nowy Jork, USA

ROZWIN

Wystawy 

2022 // Give the Voice to Type, wystawa pokonkursowa zwycięskich krojów z 12th GRANSHAN Type Design Competition, Literaturhaus, Monachium 

2022 // Wykwity kultury sitodruku, Galeria Studio BWA Wrocław

2020 // TDC 66 Exhibition, międzynarodowa objazdowa wystawa zwycięskich projektów Type Directors Club Competition 

2019 // Słowa nieulotne – pismo w kulturach świata, Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie. (W ramach międzynarodowego sympozjum Future Text. Organizatorzy: PJTK w Warszawie, Hochschule Für Gestaltung Mainz oraz Hochschule Für Gestaltung Schwaebisch Gmund. Partnerzy: University of Reading, British Library, Uniwersytet Warszawski, Institut Francais)

2016 // Wystawa indywidualna w Blue Shed Studio, prezentacja dorobku w ramach rezydencji w Museum od Art and Crafts w Ditchling. Rezydencja w ramach stypendium British Council przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza

ROZWIN

Realizacje

2018–2022 // LL Prismaset Cyrillic. Cyrylica autorstwa V. Grabowskiej. Krój inspirowany kultowym dekoracyjnym nagłówkowym pismem Prisma autorstwa Rudolfa Kocha (1930). Rodzina w obszernym opracowaniu 23 odmian zostanie wydana  w 2023 przez wytwórnie Lineto, Zurych, Szwajcaria

2021 // Projekt cyrylicy do krojów LL Grey, LL Grey Mono we współautorstwie z Aurèlem Sackiem. Wydawca: Lineto, Zurych, Szwajcaria

2019–2021 // Projekt cyrylicy do kroju pisma Cascadia Code Italic, oraz konsultacje do Cascadia Code, krój pisma o stałej szerokości znaków (monospace) przeznaczony do użycia w Terminal w systemie operacyjnym Windows. Przy współpracy z Saja Typeworks, Seattle, USA. Wydawca: Microsoft

2020 // Birra Saison, eksperymentalny krój pisma. Wydawca: Darden Studio, Nowy jork, USA. Krój dostępny również na Adobe Fonts

2018–2019 // Omnes Narrow, Omnes Semicondesed, Omnes Condensed, nowe odmiany zaprojektowane do poszerzenia rodziny krojów pisma Omnes Joshua Dardena / Wydawca: Darden Studio // Nowy Jork, USA. Krój dostępny również na Adobe Fonts

Od 2016 // Maria Theresia – dotykowy system krojów pisma do edukacji stworzony dla czytelników z niepełnosprawnością wzroku (punkt wyjścia – pismo Kleina z 1810 roku). Pismo nie jest konkurencją dla brajla, lecz przeznaczone jest do wspierania procesu nauki kształtów liter alfabetu łacińskiego. Realizacji towarzyszą badania mające na celu dostosowanie systemu krojów do potrzeb i preferencji czytelników oraz możliwości technik reprodukcji. Maria Theresia została entuzjastycznie przyjęta w środowisku osób niewidomych, była konsultowana przez czytelników i ekspertów, jest używana w materiałach edukacyjnych i materiałach do orientacji w przestrzeni Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych w Owińskach

2015 // LL Alpha Headline Cyrillic, cyrylica do kroju Cornela Windlina na zamówienie Cornel Windlin Studio i Lineto jako część nowej identyfikacji wizualnej kanału Eurosport (projekt identyfikacji: Pentagram i Dixon Baxi)

2012—2019 // W ramach współprac z międzynarodowymi studiami projektowymi i domami typograficznymi Viktoriya pracowała przy poszerzaniu zakresu wielu krojów pisma. Między innymi był to redesign wsparcia języków łacińskich legendarnego kroju LL Unica77 oraz LL Unica77 Mono autorstwa Team77 dla Lineto (2019). Poszerzanie zakresu krojów pisma Jubilat i Halyard dla Darden Studio (2015—2017). Doprojektowanie odmiany Black Italic do kultowego kroju Replica dla szwajcarskiego studia NORM (2012) 

2010—2012 // Po ukończeniu studiów Viktoriya opublikowała swoje pierwsze kroje pisma Armata, Capriola, Fjord One, Kavoon, Fruktur i Passero dzięki współpracy z amerykańską wytwórnią Sorkin Type. Kroje zostały udostępnione za pośrednictwem Google Fonts i nadal można je znaleźć w katalogu

ROZWIN

Projekty

Jurorka w konkursach branżowych:

2021 // Polish Graphic Design Awards

2019 // Ukrainian Design the Very Best Of

2019 // Art of Packaging 

2018 // Polish Graphic Design Awards

2016 // Polish Graphic Signs

W ramach Pracowni Projektowania Litery współorganizatorka wielu warsztatów oraz wykładów dla studentów UAP. Warsztaty z prowadzącymi David Březina, Łukasz Dziedzic, Luc(as) de Groot, Krzysztof Lenk, Victoria and Vitalina Lopukhiny, Robert Oleś and Henryk Sakwerda, Oleksiy Chekal, Kyrylo Tkachov.

Konsultacje i asysta techniczna do kroju pisma Goplanka autorstwa studentki Marii Kuzioły, wyłonionego w konkursie studenckim na krój dla Manufaktury Goplana. Projekt wdrożony. 

ROZWIN

Publikacje z lat 2010-2020

  • Communication Arts
  • The World’s Best Typography, the 41st Annual of the Type Directors Club
  • 365typo 
  • 2+3D
  • Typo Magazine
  • Page 
  • Polish Types 
  • Slanted
  • Print Control
  • Digital Arts
  • Print Control #6
  • Grafmag

ROZWIN

Prace w zbiorach

Type Directors Club w Nowym Jorku; Poster Museum w Nowym Jorku; Muzeum Plakatu w Wilanowie.

ROZWIN

Konferencje

Wystąpienia na konferencjach krajowych i międzynarodowych:

  • 2022 // Touch Me, What Inclusive Design Can Do, Institut Designlabor Gutenberg, Moguncja
  • 2021 // Lem International Variable Fonts Workshop
  • 2020 // Typorozmowy, Rondo Sztuki, BWA Wrocław, ASP Wrocław
  • 2019 // Encontro de Tipografia warm-up, ESAD Porto 
  • 2019 // Kroje Conference, Warsaw
  • 2018 // ATypI Antwerp
  • 2018 // Polish Graphic Design Week, Bratislava 
  • 2018 // Wrocław Type Forum 
  • 2017 // TypoBerlin
  • 2017 // TypeKyiv 
  • 2016 // Typostammtisch Berlin
  • 2016 // ATypI Warsaw 
  • 2015 // Kyiv Arsenal+

ROZWIN

Warsztaty (organizacja)

Prowadzenie warsztatów:

  • 2021 // PJATK Warszawa
  • 2019 // ESAD Porto 
  • 2018 // Academy od Fine Arts in Bratislava 
  • 2018 // Vilnus Academy od Fine Arts in Klaipeda 
  • 2016 // Ditchling Museum of Art and Crafts
  • 2016 // Warsaw Types 
  • 2016, 2015 // Kopublikacja, Dizajn BWA Wrocław 

Projekt czcionki.
Projekt czcionki.
Viktoriya Grabowska, Birra Saison, 
displayowy krój pisma w jednej odmianie. Krój opublikowany przez Darden Studio jako część rodziny Birra.
Projekt cyrylicy do kroju pisma Alpha Headline Cornela Windlina. Projekt powstał na zamówienie Cornel Windlin Studio i szwajcarskiego domu typograficznego Lineto jako część nowej identyfikacji wizualnej kanału sportowego Eurosport.
Viktoriya Grabowska, cyrylica do kroju pisma Alpha Headline Cornela Windlina. Projekt powstał na zamówienie Cornel Windlin Studio i szwajcarskiego domu typograficznego Lineto jako część nowej identyfikacji wizualnej kanału sportowego Eurosport.
Projekt czcionki.
Projekt cyrylicy do kroju LL Grey, Viktoriya Grabowska, Aurèle Sack. Wytwórnia: Lineto, Szwajcaria.
Projekt cyrylicy do kroju LL Grey, Viktoriya Grabowska, Aurèle Sack. Wytwórnia: Lineto, Szwajcaria.
Projekt czcionki.
Projekt cyrylicy do kroju LL Prisma, Viktoriya Grabowska na zlecenie Lineto, Szwajcaria.
Projekt cyrylicy do kroju LL Prisma, Viktoriya Grabowska na zlecenie Lineto, Szwajcaria.
Projekt czcionki.
Dotykowy krój pisma dla niewidomych. Krój bazuje na piśmie Kleina z 1810 i nie jest substytutem  lub konkurencją dla brajla, jego celem jest wsparcie procesu nauki kształtów liter u osób niewidomych.
Viktoriya Grabowska, Maria Theresia 
Edukacyjny dotykowy krój pisma dla niewidomych. Krój bazuje na piśmie Kleina z 1810 i nie jest substytutem  lub konkurencją dla brajla, jego celem jest wsparcie procesu nauki kształtów liter u osób niewidomych.

Odmiany Marii Theresii do różnych rozmiarów: mniejsze rozmiary do czytania i większy do nauki liter umożliwiający dokładne obejrzenie dotykiem konstrukcji liter. Warianty konstrukcji liter w mniejszych rozmiarach wykonane w celu znalezienia najbardziej rozpoznawalnych, a zarazem konwencjonalnych form. Reprodukcja w technice termoformowania.
Viktoriya Grabowska, odmiany szerokości pisma Omnes (Semi Condensed, Condensed and Narrow) 
zaprojektowane jako towarzyszące do kroju Omnes Joshua Dardena, z art dyrekcją Ebena Sorkina. Cyrylica do odmian o pełnej szerokości została zaprojektowana przez Johna Hudsona, a w nowych odmianach szerokości przez Viktoriyę Grabowską. Arabski stworzony przez Titusa Nemetha. Wytwórnia: Darden Studio, Nowy Jork. 
  • Autor: Aleksandra Gaj
  • Opublikowano: 23.03.2017, 13:37
  • Ostatnia edycja: 21.02.2023, 13:07