Wernisaż: 19.11.2025 r. godz. 17:30
Czas trwania wystawy: 19.11 – 22.12.2025
Galeria Sztuki Kraska (Wydział Biologii UAM)
ul. Uniwersytetu Poznańskiego 6, Poznań
Wstęp wolny
Anna Bochenek
Ewa Bińczyk
Natalia Brzezińska
Adam Gillert
Magdalena Kasprzak
Maciej Kwietnicki
Joanna Marcinkowska
Piotr Owczarek
Katarzyna Rumińska
Agnieszka Sowisło-Przybył
Marian Stępak
Jacek Strzelecki
Tomasz Wlaźlak
Natalia Brzezińska
Adam Gillert
Magdalena Kasprzak
Instytut Biologii zdaje się być sprzyjającym miejscem do namysłu nad fizycznością i cechami ziemskiej powłoki. Galeria Kraska przyjmuje w tym kontekście rolę miejsca spotkania sfery naukowej z tą metaforyczną – odwołującą się do tkanki kulturowej.
Ekspresja skóry i powierzchowności w naturalny sposób staje się jednym z narzędzi napędowych dla tworzenia mitologii. Świat przyrodniczy wykorzystał to nadając niektórym organizmom wygląd, który sprawia, że zdają się być czymś innym, niż są w istocie. Wygląd żywych stworzeń może kształtować się zależnie od celu w kierunku mimikry, zwiększenia atrakcyjności, czy możliwości zastraszania, budulce nie są jednak trwałe i ulegają zużyciu. Z punktu widzenia biologii interesujący zwłaszcza jest moment przełomu – zrzucenia zużytej powłoki i wytworzenia nowej, albo zaprzestania rozwoju, gdy brakuje nowych warstw, gotowych do przejęcia roli tych już wykorzystanych. Obrazuje to klarowny dualizm – postęp funkcji życiowych i ich zaprzestanie. Nauki biologiczne wskazują, że w ciągu swojego życia człowiek pozostaje w nieustającej wymianie naskórka. Nasza powierzchowność jest niszą w ogromnym stopniu eksploatowaną przez rozmaite branże, zajmujące się upiększaniem lub wytwarzaniem środków i przedmiotów mających temu posłużyć. Obok piękna przejawy jego przeciwieństwa – odstępstwa od doskonałości nieodmiennie fascynują, będąc adaptowane dla nadania ekspresji postaciom charakterystycznym, pojawiającym się w przejawach twórczości właściwie każdego rodzaju. Brzydota czy starość napawać mają lękiem lub sugerować doświadczenie i mądrość. Strach często wiąże się z fascynacją, a przezwyciężenie obawy stanowi o pogłębieniu poznania, czemu świadectwo wystawia Musée des Moulages w Hôpital Saint-Louis w Paryżu. Na zbiory tej wpisanej w rejestr zabytków placówki muzealnej składa się z ponad 4900 odlewów woskowych przykładów chorób dermatologicznych z XIX i XX wieku. W pomieszczeniach muzeum odnajdziemy zatem realistycznie oddane odlewy skóry dotkniętej kiłą, brodawkami, owrzodzeniami, trądem, opryszczką, czy słoniowacizną i to wszystko ułożone w kolejności alfabetycznej. Za historyczką sztuki Marią Poprzęcką przytoczyć można, iż sztuka powstaje „w nieustającym napięciu między zgodą, a niezgodą na przemijanie”. Bardzo sugestywnie podsumowuje ona naturę pracy Rafała Rychtera „Instant Christ” pisząc o „szumie chłodniczego agregatu, którego zamilknięcie oznaczało kres”, odnosząc się do wytwarzanego przez znajdujący się we wnętrzu rzeźby mechanizm szronu,który tworząc narastającą powłokę powiększał i zniekształcał naturalnej wielkości figurę zaczerpniętą z „Dobrego Pasterza”.
Dobór artystek i artystów ujętych w wystawie „Druga Skóra” zderzyć miał różne postawy wobec powierzchowności jako formy biologicznej, kulturowej, swoistego odcisku bytu i jego transcendencji.
Adam Gillert
