otwarcie: 21.10.2025 godz.17.00 | godz.17.30 performance pt. „Między Nami” – hol I piętro
wystawa: 21.10.2025 – 16.11.2025 w godzinach 8.00 – 21.00
miejsce: Hol Collegium Maius, ul Fredry 10
Kuratorzy:
prof. dr. hab. Sławomira Chorążyczewska | Pracownia Ubioru Unikatowego, koordynacja organizacyjna Maria Próchnicka | Katedra Ubioru | Wydział AWiS | Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz
dr hab. prof. UAM Ewa Szkudlarek | Zakład Estetyki Literackiej | Instytut Filologii Polskiej Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Uczestnicy wystawy:
Performance pt. „Między Nami”
Autorzy: Maria Próchnicka, Mateusz Domasik
Marcelina Durdyn, Nikoletta Kołakowska, Anna Wardęska
W różnorodnie rozumianych „przeplotach” tkanin i artystycznego działania powstaje nowa jakość: pole napięcia między tym, co materialne, a tym, co wyobrażone. Utworzona w ten sposób przestrzeń pozwala na aktywację wyobraźni, zdolnej do łączenia tego co realne, dotykalne z tym, co wymyślone i nieuchwytne. Wystawa Przeplot imaginacji skupia się na dialogu między – materią a myślą, splotem wrażeń a obrazami w umyśle a zarazem pozwala na zbudowanie nowych form widzenia.
Artyści uczestniczący w wydarzeniu podejmują niełatwą próbę wizualnego uchwycenia procesów myślowych, szczególnie tych zanikających w doświadczeniu codzienności. Ich prace to kłębowisko nici – delikatnych i wytrzymałych, przenikających się i łączących różne porządki: fantazję i pamięć, ciało i technologię, oniryczne wizje i świadome działanie. Wspólnym mianownikiem jest akt „przeplatania” rozumiany jako gest tworzenia relacji nie tylko międzyludzkich, a także budowanie nowych znaczeń z kawałków, ścinek, fragmentów, przeszyć i łączeń. We wszystkich pracach widoczny jest proces przenikania koloru i światła, kontrastu i cienia. Oczywiście w ten sposób otwiera się pole interpretacji kostiumu jako dynamicznej tkaniny, w której poszczególne formy tworzą wielowymiarową całość.
Wystawa Przeplot imaginacji stanowi refleksję nad relacją między procesem twórczym a doświadczeniem wyobraźni, rozumianej nie jako sfera iluzji, lecz jako mechanizm poznawczy i konstrukcyjny. Gilles Deleuze w książce Tysiąc plateau doszedł do wniosku, że świat nie rozwija się liniowo, lecz rozrasta rizomatycznie – niczym korzeń o wielu odnogach bez wyraźnego centrum i bez widzialnego końca. Tak też dzieje się z ludzką wyobraźnią, która podlega procesom splątania i rozplątania w niekończącym się ruchu myśli.
Przeplot imaginacji zaprasza odbiorcę do wejścia w ten ruch i widzenia sztuki jako nieustannego wysiłku podtrzymania twórczej nici, która łączy ludzką istotę z tym, co niewidzialne, ale wciąż odczuwalne. Każdy z nas może odnaleźć na pozór niewidzialną nić Ariadny, by nie zagubić się w labiryncie współczesności.
Dr hab. prof. UAM Ewa Szkudlarek
Zakład Estetyki Literackiej IFP UAM