Przejdź do treści

Natalia Brandt | Przypadki Linii

Otwarcie wystawy 20.10.2025 o godz. 18:00
Galeria AT, ul. Solna 4, Poznań
website: www.galeria-at.siteor.pl
Wystawa czynna do 31.10.2025 w godz. 15:00 – 18:00

Kurator wystawy: Tomasz Wilmański

Natalia Brandt (ur. 1983); studiowała malarstwo i rysunek na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2003-2009). Dyplom realizowała z rysunku i malarstwa w pracowniach prof. Jarosława Kozłowskiego i prof. Dominika Lejmana (2009). Od 2011 roku zajmuje się pracą dydaktyczną w zakresie rysunku na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Prowadzi X Pracownię Rysunku. Prace artystyczne prezentowała na wystawach indywidualnych m.in. w Centro di Arte Contemporanea Café Europe, Rzym, Włochy, Galerii Naprzeciw, Poznań, Fundacji Profile, Warszawa, Galerii Oko/Ucho, Poznań, Galerii Esta, Gliwice oraz brała udział w wystawach zbiorowych m.in.: „Teraz rysunek. Punkty zbieżne” CK Zamek, Poznań, „Bez uzasadnienia” Galeria Aneks, Poznań, „bez tytułu” Fundacja Profile, Warszawa, „=” (Równa się)” Galerie Nord, Berlin, Niemcy, „Reversed seeing” Contemporary Art Museum Ise, Japonia, „Sztuka dla puszczy” Galeria Miejska Arsenał, Poznań, “Solaris” Kortrijk, Belgia, “Alternative views” Haus am Lützowplatz, Berlin, Niemcy, „Rozmowy” MOS, Gorzów Wielkopolski, „Vom Teilen. Kunst an der (polnisch-deutschen) Grenze” Zentrum fur Actuelle Kunst Zitadelle Spandau, Berlin, Niemcy. Mieszka i pracuje w Poznaniu.

W swoich pracach artystycznych Natalia Brandt wykorzystuje różne media tj. rysunek, fotografia, malarstwo, wideo, dźwięk, książka art. Tworzy instalacje przestrzenne, kolaże, w których wykorzystuje/zestawia ze sobą m.in. tzw. „przedmioty gotowe”. Twórcze doświadczenia artystki nawiązują często do historii np. do dorobku modernistów, co wyraźnie było czytelne na wystawie p.t. „Spóźnione rozmowy z Kurtem Schwittersem” (2013) – cyklu kolaży malarskich i rysunków, czy w instalacji malarskiej, w której w ironiczny sposób odnosi się do antycznej zasady „złotego podziału” stosowanej w różnych tradycjach artystycznych.

Na wystawie „Przypadki linii” prezentowanej obecnie w Galerii AT pojawią się prace z serii pt. Nieuchwytność linii, w której spotkają się dwa motywy od dawna obecne w poszukiwaniach twórczych artystki: dłonie i linie. Jak twierdzi Natalia Brandt: Materiałem do realizacji planowanego projektu były kolekcjonowane rysunki, które wykonałam bezpośrednio na dłoniach różnych osób. Dokumentowałam zapisane na ich dłoniach rysunki. Kolejną czynnością było „zdjęcie linii” i przeniesienie ich z pierwotnego kontekstu. Przez dłonie przemawia ciekawość świata, poszerzają one nasze możliwości komunikacyjne, wpływają na myślenie i doznania rzeczywistości. Linie na dłoniach same w sobie nic nie znaczą, natomiast jeśli uświadomimy sobie jakimi i iloma gestami zostały zapisane, czego były świadkami i jaki czas je utrwalił, zaczynają nabierać wagi i znaczenia. Linia jako podstawowy wyraz rysunku. Na ile linia – sama w sobie – może być nośnikiem treści uniwersalnych, treści dotyczących tożsamości, zagadnień natury egzystencjalnej, społecznej. Możliwości linii w penetracji obszarów przed ukonstytuowaniem znaczenia, nie mających jeszcze egzemplifikacji w języku, trudno dostępnych. Zdolność linii do pisania nowych, nierozpoznanych treści.

Wystawa pt. „Przypadki linii” jest trzecią indywidualną prezentacją twórczości Natalii Brandt w Galerii AT („Obrazy kontrolowane” 2014, „Ukryte związki rzeczy” 2018).

  • Autor: Michał Jaborski
  • Opublikowano: 10.10.2025, 12:18
  • Ostatnia edycja: 10.10.2025, 12:18