Przejdź do treści

Francisco Javier Galán Pérez | Ocuppied on interfering

Galeria Rotunda, budynek A, Al. Marcinkowskiego 29
9 – 26.08.2025

Wideomapping w ostatniej dekadzie przeszedł istotną ewolucję jako potężna forma estetyczna, która zamienia budynki, pomniki i fasady miejskie w płótna pokryte światłem, zdolne do opowiadania historii, przekształcania przestrzeni, a nawet przywracania uśpionej pamięci. Zbyt często jednak popada w techniczną i symboliczną dwuznaczność, otwierając pole napięć szczególnie istotnych dla sztuki: dekoracyjność kontra interwencja polityczna lub aktywistyczna. Nie jest to jedyny problem wynikający z rozwoju technologicznego, ale to właśnie ten aspekt mnie interesuje w tej wystawie. To upiększanie bez zadawania pytań to właśnie mapping ornamentalny, gdzie tak rażące terminy jak „branding miejski” są powszechne na wydarzeniach oficjalnych, uroczystościach upamiętniających czy pokazach turystycznych. Kolorowe projekcje na zabytkowych budynkach celebrują przeszłość lub wzmacniają tożsamości narodowe czy korporacyjne — bez stawiania pytań, bez autorefleksji. To narracja komercyjna, część strategii sprzedaży, która sprawia, że moje miasto przypomina lotnisko — pełne bodźców wizualnych bez przemiany, faworyzujące widowiskowość i immersję bez pobudzania refleksji krytycznej czy działania zbiorowego. To wizualna anestezja w powolnym (choć rozrywkowym) biegu. Ale istnieje sprzeciw — mapping polityczny, który próbuje w tej samej przestrzeni miejskiej połączyć pamięć, aktywizm partycypacyjny i wymiar społeczny. Mógłbym opowiedzieć o wielu znanych mi przykładach, ale chciałem zaproponować coś innego — coś, co dąży do opracowania skutecznych metod działania, które biorąc pod uwagę symboliczny potencjał tej formy, będą walczyć o realną zmianę. Coś, co przy możliwej estetycznej jakości przedkłada treść dokumentalną. Moja praktyka artystyczna będzie żywym przykładem.

  • Autor: Piotr Grzywacz
  • Opublikowano: 04.08.2025, 12:02
  • Ostatnia edycja: 30.07.2025, 19:03