Data: 09.04.2025 (środa)
Godzina: 19:00
Lokalizacja: UAP, budynek C, plac Wielkopolski 9, sala kinowa 204 (2 piętro)
Copy wydarzenia:
DKF Interwaves wspólnie z Intermedia Cinema zaprasza na kolejne spotkanie Dyskusyjnego Klubu filmowego Interwaves.
Pharmacy (2001)
A Woman and Circles (2004)
IN NI (OTHERS) (2005)
Moment Musical (2006)
Witch’s Cradle (2015)
W nieobecności historii istnieje rodzaj ciemnej materii wartej odkrycia. Podczas gdy wiele awangardowych filmów zniknęło z powodów politycznych lub zniszczeń związanych z wojną, fakt, że już nie istnieją, tylko wzmacnia ich znaczenie.
Bruce Checefsky (ur. 1957, Jessup, Pensylwania) uczęszczał do Kutztown University i uzyskał tytuł MFA w Cranbrook Academy of Art. Jest laureatem trzech nagród Ohio Arts Arts, stypendium Creative Workforce Fellowship i czterech stypendiów CEC ArtsLink Fellowships. Checefsky prezentował swoje filmy krótkometrażowe w muzeach i na festiwalach filmowych na całym świecie, w tym w MOMA NYC, National Gallery of Art, Lincoln Center for the Performing Arts, Elizabeth Foundation for the Arts, Anthology Film Archives, Filmmakers Co-operative, Walker Art Center, Wexner Center for the Arts, Berkeley Art Museum i Pacific Archives, Węgierskej Galerii Narodowej, Tate Modern, Centrum Sztuki Współczesnej w Tel Awiwie, MOMA Warszawa, Centrum Sztuki i Mediów ZKM, Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie, Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto, Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cleveland i wielu innych.
Jego prace filmowe i fotograficzne znajdują się w stałych kolekcjach Cleveland Museum of Art, Akron Museum of Art. w Cleveland, Akron Museum of Art, Museum of Modern Art, Whitney Museum of American Art, Brooklyn Museum of Art.Allen Memorial Art Museum, Minneapolis Institute of Arts i Jane Voorhees Zimmerli Art Museum. Mieszka i pracuje w Cleveland, Ohio.
Organizatorzy: Short Waves Festival, Katedra Filmu Eksperymentalnego Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Fundacja Edukacji Kulturalnej AdArte, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu.
Pharmacy (2001), 5’ /35mm/b&w/niemy
“Pharmacy” to eksperymentalny film zrealizowany w 1930 przez Stefana i Franciszę Themersonów przy uzyciu zaprojektowanego przez nich “stołu trikowego”. Apteka była pierwszym filme, w którym wykorzystano statyczną technikę fotogramu, wcześniej zarezerwowaną wyłącznie dla fotografii, co czyni dzieło kamieniem milowym w polskim kinie eksperymentalnym.
A Woman and Circles (2004), 9’38 /35mm/b&w/dźwięk
Ten abstrakcyjny film powstał na podstawie scenariusza awangardowego poety Jana Brzękowskiego, opublikowanego w 1930 roku w krakowskim piśmie literackim „Linia” i francuskim „Cercle et Carré”. Scenariusz był ilustracją teorii filmu abstrakcyjnego Brzękowskiego. Koncepcji tej Brzękowski nigdy nie zrealizował.
IN NI (OTHERS) (2005), 20’43 /Beta cam/color, b&w/Polskie i angielskie napisy/dźwięk
W 1958 roku twórca polskiego filmu ekseprymentalnego Andrzej Pawłowski napisał scenariusz na podstawie pamiętnika sporządzonego w 1941 roku przez pacjenta szpitala psychiatrycznego w Kobierzynie pod Krakowem. Na początku lat 50. dyrektor szpitala przekazał Pawłowskiemu pamiętnik, który opisuje codzienne okrucieństwa popełniane przez nazistów w ramach operacji „Życie niegodne życia”. Pawłowski złożył scenariusz do Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Warszawie, ale nie udało mu się zrealizować filmu przed śmiercią w 1986 roku. Film nakręcono w Warszawie.
Moment Musical (2006) 6’ /16mm/b&w/recorded sound.
Moment Musical to remake krótkiej reklamy zrealizowanej przez Stefana i Franciszkę Themersonów w 1933 roku dla firmy Wandy Golińskiej zajmującej się handlem galanterią. Reklamowane produkty zostały przez twórców zrealizowane, zwracając szczególną uwagę widza na tańczące cienie i efekty świetlne, które tworzyły iluzję lekkości i płynności kształtów korespondujących z towarzyszącą filmowi melodią Maurice’a Ravela. Moment Musical uznaje się za zaginiony.
Witch’s Cradle (2015)
to tajemniczy i mroczny film, który łączy elementy magii z psychologiczną głębią. Śledzimy losy bohaterki wkraczającej w świat pełen niejasnych zagrożeń, gdzie rzeczywistość miesza się z iluzją. Film wciąga atmosferą i fascynującymi postaciami.
DKF Interwaves together with Intermedia Cinema invites you to the next meeting of the Interwaves Film Discussion Club.
Date: 09.04.2025 (Wednesday)
Time: 19:00 Location: UAP, building C, square Wielkopolski 9, cinema room 204 (2nd floor)
Programm:
Pharmacy (2001)
A Woman and Circles (2004)
IN NI (OTHERS) (2005)
Moment Musical (2006)
Witch’s Cradle (2015)
In the absence of history, there is a kind of dark matter worth exploring. While many avant-garde films have disappeared for political reasons or war-related destruction, the fact that they no longer exist only reinforces their importance.
Bruce Checefsky (b. 1957, Jessup, Pennsylvania) attended Kutztown University (BS degree) and received his MFA from Cranbrook Academy of Art. He is a recipient of three Ohio Arts Council Individual Excellence Awards, a Creative Workforce Fellowship, and four CEC ArtsLink Fellowships. Checefsky has screened his short films at museums and film festivals worldwide, including at MOMA NYC, the National Gallery of Art, Lincoln Center for the Performing Arts, The Elizabeth Foundation for the Arts, Anthology Film Archives, Filmmakers Co-operative, Walker Art Center, Wexner Center for the Arts, Berkeley Art Museum and Pacific Archives, Hungarian National Gallery, Tate Modern, Tel Aviv Center for Contemporary Art, MOMA Warsaw, ZKM Center for Art and Media, International Film Festival Rotterdam, Toronto International Film Festival, Cleveland International Film Festival, and many others. His film and photography works are in the permanent collections of the Cleveland Museum of Art, the Akron Museum of Art, the Museum of Modern Art, the Whitney Museum of American Art, the Brooklyn Museum of Art, the Allen Memorial Art Museum, the Minneapolis Institute of Arts, and the Jane Voorhees Zimmerli Art Museum, among others. He lives and works in Cleveland, Ohio.
Organizers: Short Waves Festival, Department of Experimental Film at the University of Arts in Poznań, AdArte Foundation for Cultural Education, Intermedia UAP, University of Arts in Poznań
Pharmacy (2001) 5’ /35mm/b&w/silent
Pharmacy is an experimental film made in 1930 by Stefan and Franciszka Themerson using a “trick table” of their design. Pharmacy was the first film to use the static photogram technique, previously reserved exclusively for photography, making the film a landmark in Polish experimental cinema. The film was lost or destroyed in the Second World War.
A Woman and Circles (2004), 9’38 /35mm/b&w/sound
This abstract film is based on a script by the avant-garde poet Jan Brzękowski, published in 1930 in Krakow’s literary magazine “Linia” and the French magazine “Cercle et Carré.” The script was an illustration of Brzękowski’s theory of abstract film. He never realized this concept.
IN NI (OTHERS) (2005), 20’43 /Beta cam/color, b&w/Polish with English subtitles/sound
In 1958, Polish experimental filmmaker Andrzej Pawlowski wrote a script based on a diary written in 1941 by a patient at a psychiatric hospital in Kobierzyn, near Krakow. In the early 1950s, the director of the asylum gave the diary to Pawlowski, which chronicles the daily atrocities committed by the Nazis under the operation “Life Unworthy of Life.” Pawlowski submitted his script to the National Film Board in Warsaw but failed to produce the film before he died in 1986. Filmed in Warsaw.
Moment Musical (2006) 6’ /16mm/b&w/recorded sound.
Moment Musical is a remake of the short commercial produced by Stefan and Franciszka Themerson in 1933 for Wanda Golińska’s company trading in accessories. The advertised products were attractively animated by the artists, drawing the viewer’s attention to the dancing shadows and light effects, which produced the illusion of lightness and fluidity of shapes corresponding to the melody by Maurice Ravel that accompanies the film. Moment Musical is considered lost.
Witch’s Cradle (2015), 10’22 /digital video/original soundtrackW 1943 roku Maya Deren (1917-1961) współpracowała z Marcelem Duchampem nad filmem Witch’s Cradle. Nakręcony w galerii Peggy Guggenheim Art of This Century w Nowym Jorku, Witch’s Cradle był choreograficznym zestawem ruchów między postaciami a kamerą. Film miał być eksploracją magicznych właściwości przedmiotów w galerii Guggenheim, przestrzeni, w której Duchamp również wystawiał swoje prace. Witch’s Cradle pozostaje niedokończony i jest uważany za zaginiony.