Galeria Duża Scena UAP, ul. Wodna 24
wernisaż: 5.02.2025, godz. 18:00
5.02 – 2.03.2025
Kurator: dr Tomasz Drewicz
Wystawa Body in the Interface słowackiej artystki Łucji Čarneckiej zaprasza widzów do refleksji nad transformacjami rzeźby w erze cyfrowej. Artystka redefiniuje tradycyjne medium, przechodząc od namacalnych form materialnych do przestrzeni wirtualnej i performatywnej. Wykorzystując technologie takie jak wideo-hologramy, skany 3D i rzeczywistość wirtualna, bada granice tożsamości, pamięci kulturowej oraz interakcji między ciałem a technologią.
Čarnecká czerpie inspiracje zarówno z archeologii, jak i współczesnych narzędzi cyfrowych, zestawiając pierwotne materiały, jak glina z Pezinok, z niematerialnymi obrazami cyfrowymi. Prace takie jak Podobieństwo i Obcy z Jerycha eksplorują relacje między fizyczną tożsamością a dziedzictwem kulturowym – od rodzinnych rysów twarzy po reinterpretacje starożytnych praktyk funeralnych. Jednocześnie artystka stawia pytania o status rzeźby w kontekście dynamicznie rozwijających się technologii, takich jak druk 3D czy sztuczna inteligencja.
Wystawa akcentuje także feministyczną krytykę historii sztuki. Praca Ręka Čarneckiej podważa brak reprezentacji artystek wizualnych w kanonie, prezentując cyfrowy odlew własnej dłoni jako kontrast wobec klasycznych artefaktów. W serii Action Two Hands Model artystka uwypukla choreografię gestów podczas rzeźbiarskiego procesu, które – odarte z pierwotnego kontekstu – stają się niemal rytualnym tańcem, skłaniającym do kontemplacji nad znaczeniem pracy twórczej.
Body in the Interface to opowieść o napięciu między tradycją a innowacją, materialnością a ulotnością, cielesnością a cyfrową abstrakcją. Čarnecká konfrontuje widza z pytaniami o to, kim jesteśmy w erze, w której granice między człowiekiem a technologią stają się coraz bardziej płynne.
dr Tomasz Drewicz – kurator wystawy