Otwarcie wystawy 09.12.2024 o g. 18:00
Galeria AT (UAP) ul. Solna 4, Poznań
Wystawa czynna do 20.12.2024 w g. 15-18
Tomasz Drewicz (ur. 1982); w latach 2004 – 2009 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Od roku 2009 pracuje na stanowisku adiunkta w Pracowni Rzeźby i Działań Przestrzennych w UAP, w Poznaniu. Był laureatem stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” w roku 2010 oraz Stypendium Artystycznego Miasta Poznania w roku 2011. Swoje prace artystyczne prezentował na wystawach indywidualnych m.in. – “Tie-Break” w MOS Gorzów Wielkopolski, „Zdӕrzenie losowe” w BWA Ostrowiec,„Break point”, „Rozbrojenie jaźni” w BWA Olsztyn, „Komfort termiczny” w MCSW „Elektrownia” w Radomiu oraz brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Tomasz Drewicz zajmuje się w sztuce przede wszystkim instalacją, obiektami rzeźbiarskim i działaniami typu performance, w których wchodzi bardzo często w bezpośrednią reakcję z publicznością, prowokując ją do przekraczania wewnętrznych oporów czy stereotypowych zachowań. W działalności twórczej i badawczej artysta podejmuje zagadnienia związane z nowymi technologiami oraz nowymi formami komunikacji i ich wpływem na strukturę współczesnego społeczeństwa. Badając współczesną kulturę stara się odnaleźć właściwe miejsce dla sztuki i form jej prezentacji. Swoje realizacje nazywa „zdӕrzeniami”, a do ich współtworzenia często zaprasza odbiorców. W ostatnich pracach rozpatruje zagadnienia związane z fenomenem wolności i wolnej woli, jak również pojęcia równowagi i impasu.
W pracy „Podważenie” prezentowanej obecnie w Galerii AT Tomasz Drewicz, stawia przed widzem pytanie o delikatność równowagi, jaką codziennie podejmujemy, balansując pomiędzy tym, co przeminęło, a ciężarem odpowiedzialności, który nieustannie niesiemy. Praca oscyluje między dosłownością a metaforą: choć obiekt zdaje się „ważyć” przemijanie i poświęcenie, Drewicz w subtelny sposób zadaje pytanie o granice wytrzymałości i o to, jaką wagę naprawdę jesteśmy w stanie unieść. W “Podważeniu” przemijanie pojawia się nie tylko jako akt fizycznego niszczenia, lecz także jako ciągły proces utraty i kruchości pamięci. Artysta zaprasza do refleksji nad brzemieniem wspomnień – tych, które, choć często zdają się zbyt ciężkie, bywają równie efemeryczne i ulotne. Istnieje tu gra na granicy możliwości; Drewicz zwraca uwagę na to, jak wiele gotowi jesteśmy poświęcić, by utrzymać iluzję kontroli nad czasem, a jednocześnie zmusza do zadania pytania: czy to, co niesiemy, jest naszą siłą, czy obciążeniem? Praca subtelnie oscyluje pomiędzy żartem a refleksją, ukazując ironiczne napięcie między tym, co istotne, a tym, co łatwo może się nam wymknąć. W tej instalacji artysta prowokacyjnie “mówi”, że choćbyśmy nawet znaleźli idealną równowagę, prawda o przemijaniu zawsze znajdzie sposób, by wymknąć się spod kontroli. Wystawa „Podważenie” jest trzecim pokazem twórczości Tomasza Drewicza w Galerii AT. („Zaraz wracam”, 2015, „Ciepłem”, 2018)