Przejdź do treści

The Animal is Present

otwarcie wystawy: 25.11.24 godz. 18.00

czas trwania wystawy: 26.11.2024 – 07.01.25

miejsce: Galeria Duża Scena UAP


program performatywny:

Zakład Zwierząt Doświadczalnych

czas: TBA


Osoby artystyczne: a_bona_ment +48444, Dawid Dzwonkowski, Pussy Fanny, Kasia Goździak, AbrilGracia Arrondo, Ewa Greszta, Zuza Koprowska, Martyna Przybyło, Maria Strze, Agnieszka Topolska, Adrian Woźniak, Damla Ünlü, Maksymilian Zdanowski

opieka kuratorska: III Pracownia Intermediów na Wydziale Animacji i Intermediów UAP: Karolina Kubik, Marek Wasilewski

wsparcie produkcyjne, aranżacyjne, plakat: Dawid Dzwonkowski

konsultacje międzygatunkowe: pies Oreo


Jak pisał Peter Singer: „Nasze odosobnienie się skończyło… mamy nową świadomość tego, kim jesteśmy i z kim jesteśmy spokrewnieni, tego, że różnica między nami i innymi gatunkami jest niewielka oraz, że granica między „nami” a „nimi” wytyczana jest w dość przypadkowy sposób.”

Wystawa III Pracowni Intermediów jest podsumowaniem dwuletniego cyklu zajęć, seminariów, spotkań i badań terenowych poświęconych relacjom zwierzęco-ludzkim. W trakcie tych badań artystycznych podjęliśmy próbę uznania podmiotowości osób nieludzkich i rozpoznania ich relacji z nami. Ilekroć ludzie wchodzą w interakcje z innymi ludźmi, zwierzętami lub technologią – zawsze w grę wchodzi dynamika władzy. W tym projekcie szukamy innego rodzaju współbycia zastanawiając się nad tym, co nas łączy oraz czy prawdą jest, że to rośliny stworzyły zwierzęta, żeby przenosiły nasiona. Nie możemy dłużej utrzymywać arbitralnie wyznaczonego przez kulturę podziału między nią a naturą.

Marina Abramović w 2010 roku podczas performance The Artist is Present przez 700 godzin spotykała się twarzą w twarz z drugim człowiekiem. Wpatrywanie się w obecną po drugiej stronie osobę stawało się niezwykłym, wyzwalającym emocje doświadczeniem. Wystawa The Animal is Present (Zwierzę jest Obecne) nawiązując do tytułu tego słynnego działania przekierowuje uwagę z antropocentrycznej koncepcji umieszczenia w centrum uwagi człowieka na rzecz uważnego spojrzenia w oczy zwierzęcia. W słynnym eseju „Why Look at Animals” John Berger pisał:
Oczy zwierzęcia, gdy patrzą na człowieka, są uważne i ostrożne. To samo zwierzę może patrzeć na inne gatunki w ten sam sposób. Nie rezerwuje specjalnego spojrzenia dla człowieka. […] Człowiek uświadamia sobie, że odwzajemnia spojrzenie. Z w i e r z ę p r z y g l ą d a m u s i ę p r z e z w ą s k ą o t c h ł a ń n i e zr o z u m i e n i a .

Na tej wystawie, uznając otchłań niezrozumienia, intensywnie staramy się zobaczyć zwierzę w naszym życiu, naprzeciw nas i w nas. Donna Haraway w „The Companion Species Manifesto” pisze o dwóch ważnych skalach czasowo-przestrzennych współtworzonych przez ludzi, zwierzęta i agencje nieożywione – o czasie ewolucyjnym, planetarnym i czasie wyznaczanym przez śmiertelne ciała i indywidualne życia, o czasie spędzanym twarzą w twarz. Właśnie ten uchwycony na różny sposób face to face time, jest przedmiotem naszej szczególnej uwagi. Wystawa pokazuje różne rodzaje relacji ludzko-zwierzęcych, które rozgrywają się zarówno na poziomie symbolicznym, emocjonalnym, jak i czysto praktycznym i estetycznym.

Wystawie towarzyszy bogaty program performatywny Zakład Zwierząt Doświadczalnych (Department of Laboratory Animals).

Specjalne podziękowania dla Remigiusza Kozińskiego i poznańskiego ZOO. 

Grafika w tle: Zuza Koprowska, Wilcze obserwacje, wideo, 2023

  • Autor: Michał Jaborski
  • Opublikowano: 13.11.2024, 10:28
  • Ostatnia edycja: 14.11.2024, 16:46