02.12.2024, godz. 3:00
Duża Scena UAP, ul. Wodna 24, Poznań
Więzienne tradycje tatuażu, który w rosyjskim systemie penitencjarnym jest formą wyrazu tożsamości, hierarchii i oporu, staje się sposobem na odznaczenie się, identyfikację z określoną grupą, a także na ukazanie swojej „prawdziwej” natury – często tej wyjętej poza społeczne normy. Można tu zderzyć symbolikę cierpienia z konformizmem, zadając pytanie, jak różne formy społecznej opresji kształtują tożsamość i postrzeganie siebie. Tatuowanie może być pokazane jako symboliczne przypisanie „rangi” do jednostki, podobnie jak w systemie więziennym, gdzie tatuaż nie tylko jest oznaką przynależności, ale także statusu.
Świńska skóra stanowi mocną alegorię człowieka, zwłaszcza w odniesieniu do tematów dehumanizacji, kontroli, przemocy systemowej i wykorzystywania jednostki w szerszym kontekście społecznym. Przez skórę świni, poszukuję głębszych odniesień do kondycji ludzkiej, ukazując, jak jednostka bywa programowana i manipulowana przez zewnętrzne siły.
Ukrzyżowanie jest także głęboko osadzone w teologii ofiary – w kontekście chrześcijańskim jest symbolem odkupienia przez mękę i śmierć Jezusa. W performansie, gdzie skóra świni staje się obiektem przybicia na krzyż, pojawia się pytanie o to, w jaki sposób „ofiarowanie” jednostki w imię „wyższej sprawy” (np. władzy, ideologii, ekonomii) może być interpretowane w społeczeństwie. Kto jest współczesnym Jezusem? Kto ponosi ciężar tej ofiary?
Wydarzenie jest częścią programu performatywnego Zakład Zwierząt Doświadczalnych towarzyszącemu wystawie The Animal is Present, Duża Scena UAP [25.11.24-07.01.2025]