wernisaż: 4.10.2024, g. 18.00
miejsce: Słodownia +1, Stary Browar, ul. Półwiejska 42
Czas trwania wystawy i godziny otwarcia: 04 – 13.10.2024
Galeria jest czynna codziennie w godzinach 12.00 – 20.00
dr Tomasz Ryszczyński, dr Martyna Stachowczyk, dr Marta Wyszyńska, mgr Krzysztof Cicheński, mgr Karolina Grzeszczuk, mgr Dorota Kuźniarska, mgr Kinga Ludek, mgr Krzysztof Urban
Inspace_Exspace — wystawa zorganizowana z okazji 20-lecia istnienia kierunku Scenografia na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu — ukazuje wieloaspektowe, interdyscyplinarne i wrażliwe na ciągle zmieniającą się rzeczywistość podejście do kreowania przestrzeni i relacji człowieka/„aktora” ze światem/„sceną”. Kierują się nim zarówno artystki i artyści prowadzące i prowadzący zajęcia w ramach autorskich pracowni wchodzących w skład Katedry Scenografii i Katedry Ubioru, jak i osoby studiujące, których prace także znajdują się na wystawie. Prezentowane dzieła ukazują autonomiczny status scenografii, kostiumu i ubioru, wykraczający poza słownikowe definicje i pola zastosowania. Niektóre z nich są związane z teatrem, współistnieją z dramaturgią i potencjalną akcją sceniczną, inne stwarzają własny kontekst, daleki od sztuk performatywnych i fikcji – stanowią odpowiedź na osobiste i kolektywne doświadczanie codzienności. Projektowanie przestrzeni i ubioru stanowi więc w pewnym sensie kreowanie warunków istnienia rzeczy i bytów, realnych i konkretnych czy abstrakcyjnych i wyobrażonych. Różnorodność stosowanych przy tym narzędzi, form i środków artystycznego wyrazu – niekiedy wychodzących poza intuicyjnie wyczuwany i instytucjonalnie określony zestaw przynależny sztukom wizualnym – wzmacnia siłę indywidualnego i niezależnego charakteru pracy każdej z osób współtworzących kierunek Scenografia.
Choć głównym celem wystawy jest próba uchwycenia momentu, w którym obecnie się znajdujemy — tego, jakie problemy nas dotyczą i w jaki sposób na nie reagujemy — spoglądamy także w przeszłość, przywołując wybrane dokonania osób niegdyś związanych z kierunkiem i przez wiele lat tworzących jego charakter i atmosferę. Ekspozycja rozpoczyna się więc od przypomnienia postaci profesorów i nauczycieli, którzy odcisnęli za życia trwały ślad na programie Scenografii i ukształtowali kierunek wielu pracowni i przedmiotów – prof. dr hab. Wojciecha Müllera, prof. dr hab. Henryka Regimowicza, prof. dr hab. Ireneusza Domagały, prof. dr hab. Jarosława Maszewskiego i Lecha Raczaka.
Zasadniczą część wystawy tworzą dzieła kadry wchodzącej w skład Katedry Scenografii i Katedry Ubioru. Tytuł Inspace_Exspace, złożony z angielskiego, wieloznacznego słowa, określającego „przestrzeń” (a także obszar, odstęp, pustkę, …kosmos?) połączonego z intuicyjnie stosowanymi w wielu językach przedrostkami, sugerującymi ruch do wewnątrz (np. inspirację) i na zewnątrz (np. ekspresję), jest próbą metaforycznego scalenia naszych twórczych poszukiwań (a znak podkreślenia nie tylko łączy te słowa, ale też zwraca uwagę na to, co jest „polem” naszego działania…). Otaczająca przestrzeń, zorganizowana bądź chaotyczna, bliska jak tkanina ciału, czy przytłaczająca jednostkę swoim ogromem, fizyczna i konkretna lub wirtualna i efemeryczna, architektoniczna i organiczna – jej interpretacje multiplikują się, gdy prace wchodzą we wzajemny dialog, łączą zawarte w nich doświadczenia autorek i autorów z odbiorem publiczności. Oryginalne dzieła, szkice i rysunki oraz dokumentacje pracy artystycznej w głównej części wystawy prezentują: prof. dr hab. Sławomira Chorążyczewska, prof. dr hab. Bohdan Cieślak, prof. dr hab. Katarzyna Podgórska-Glonti, dr hab. Anna Regimowicz-Korytowska prof. UAP, prof. dr hab. Piotr Tetlak, dr Zyta Kaleta, dr Ewa Mróz-Pacholczyk, dr Tomasz Ryszczyński, dr Martyna Stachowczyk, dr Marta Wyszyńska, mgr Krzysztof Cicheński, mgr Karolina Grzeszczuk, mgr Dorota Kuźniarska, mgr Kinga Ludek i mgr Krzysztof Urban.
Ponadto na trzech ekranach ukazane są kolejno prace osób prowadzących przedmioty na kierunku Scenografia oraz studiujących w pracowniach przypisanych Katedrze Scenografii i Katedrze Ubioru. Pierwsze zestawienie ukazuje charakter pracy specjalistek i specjalistów w swoich dziedzinach, które i którzy swoim doświadczeniem wskazują potencjalne ścieżki rozwoju kariery przyszłych absolwentek i absolwentów Scenografii. Kolejne dwa pozwalają odkryć twórczy potencjał prób artystycznych, oryginalnych idei, które w większości nie miały wprawdzie szans i warunków na realizację, ale dzięki temu zachowują pewien ożywczy idealizm i – paradoksalnie – są inspirujące dla osób prowadzących pracownie i zajęcia na Scenografii. Aspekt wzajemnej wymiany – pomysłów, doświadczeń, poglądów i wiedzy – wciąż ożywia wspólnotę zrodzoną z tych studiów. W centrum wystawy swoje miejsce znalazła instalacja będąca właśnie efektem takiej pracy — dzieło, powstałe w wyniku fakultatywnych warsztatów scenograficzno-kostiumowych, dla których impulsem wywołującym dyskusje i skojarzenia było pojęcie non-human, zawierające w sobie wiele aspektów współczesnej (i przyszłej) cywilizacji.
Do współtworzenia wystawy zaprosiliśmy także artystki i artystów z Lwowskiej Narodowej Akademii Sztuki. Zaprezentowane na dziesięciu manekinach formy kostiumograficzne zostały stworzone we współpracy osób uczących i studiujących, będąc tym samym inspirującym nas przykładem kolektywnej, międzypokoleniowej wymiany, która znajduje swój rezultat w twórczym działaniu i spójnej wizji artystycznej.
https://kulturaupodstaw.pl/ubieranie-przestrzeni-przestrzen-ubioru/