Wernisaż: 11.07.2024, g. 18.00
Galeria Curators’Lab UAP, ul. Nowowiejskiego 12
12.07 – 03.10.2024
Aleksander Bajorek, Gabriel Jasiński, Mikołaj Kaczmarski, Maciej Karkoszka, Danuta Kobylacka, Stanisław Korycki, Katarzyna Lem, Urszula Niklas, Olga Ormańczyk i Anka Rynarzewska, Katarzyna Paczewska, osoby z Pracowni Projektów i Badań Transdyscyplinarnych
Kuratorki: Izabela Kowalczyk, Justyna Ryczek
Wystawa prezentuje wybrane realizacje, które powstały w pracowniach Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa oraz pracę studentek edukacji artystycznej stworzoną w innej pracowni. Jest kontynuacją namysłu nad nauczaniem sztuki oraz związkami sztuki i teorii, który został zapoczątkowany przez publikację Myśleć sztuką (red. A. Paradowska, M. Szeląg).
Przewodnim tematem jest edukacja artystyczna. Dlatego też ekspozycja została stworzona jako swego rodzaju klasa, bądź laboratorium, odnosząc się nie tyle do nauczania sztuki, ile do nauczania – poprzez sztukę – myślenia o otaczającym nas świecie. Prezentowane prace poruszają ważną problematykę tradycji, pamięci i współczesności. Mówią również o związkach sztuki z różnymi dziedzinami kultury (literatura, mitologia), jak i nauki (biologia, językoznawstwo czy historia). Wiedza nie jest tu jednak czymś danym odgórnie i bezdyskusyjnie przyjmowanym. Jest poddawana krytycznemu namysłowi. Dlatego wystawa stawia między innymi pytania o to, jakiej wiedzy potrzebujemy?; czy sztuka może dawać wgląd w rzeczywistość podobnie jak nauka? A może trzeba chronić się przed nimi?
Edukacja artystyczna uczy krytycznego myślenia, daje prawo do pomyłek, a także prowokuje do dyskusji. Mamy nadzieję, że tak też zostanie odebrana niniejsza wystawa. Dlatego dajemy głos młodym osobom artystycznym, ukazując zarówno ich wypowiedzi artystyczne, jak również komentarze odautorskie, zamieszczone poniżej.
Grafika: Gabriel Jasiński, Najtrudniejsze polskie łamańce językowe, 2024