Wystawa indywidualna w Galerii Sztuki Kraska
ul. Uniwersytetu Poznańskiego 6, Poznań
Czas trwania wystawy: 25-12.07.2024
Kuratorki: Natalia Brzezińska, Magdalena Kasprzak
Stare dyski HDD to synonim marności. Przy każdym kolejnym podłączeniu do komputera czuję w ciele wszystkie ich chrupnięcia i chrząknięcia. Przeraża mnie możliwość utraty gromadzonych przez lata danych. Ciągły backup nie jest w stanie mnie uspokoić. Rozumiem doskonale, że przerzucam pliki z jednego obumierającego bytu na kolejny. Cały czas muszę żyć w napięciu, że moje życiodajne dyski stracą zdolność odtwarzania moich ulubionych danych.
Nie pamiętam zupełnie co na nich mam, ale za każdym razem znajduję jakiś bezcenny skarb. Stare dyski HDD to skarbnica momentów z przeszłości, które zapisałam za pomocą fotografii, filmu czy obrazowania cyfrowego. To także źródło mojego malarstwa, zakorzenionego tak silnie w obrazach z ekranu. Ja z przeszłości zostawiłam dla siebie z przyszłości ogrom obrazów. Okazuje się, że im gorsze pliki, tym lepsze. Czas ujawnia, że wszystkie naprawdę dobre obrazy powstały przez przypadek i miałam dobrą intuicję, żeby je zachować. W końcu się przydały.
Na wystawie zaprezentowane zostaną prace malarskie powstałe na przestrzeni lat, które swoje źródło mają w tytułowych starych dyskach. Korzystam z prywatnego archiwum składającego się z wielu źródeł wizualnych związanych z obrazowaniem cyfrowym, do których należy: fotografia cyfrowa, zeskanowana fotografia analogowa, screenshoty z gier, screenshoty ze streamów, filmy, własne obrazy cyfrowe 2D oraz 3D, statyczne i dynamiczne. Za sprawą tych źródeł inspiracji prezentowane prace można zaliczyć do malarstwa postcyfrowego. Treść archiwum z punktu widzenia postronnej osoby mogłaby zostać uznana za efekt cyfrowego zbieractwa i typowego dla współczesnej kultury nadmiaru obrazów. W moim odczuciu archiwum to jest ważnym narzędziem do przetwarzania przeze mnie treści wizualnych i rozszerzeniem mojej percepcji, co ma bezpośredni wpływ na moją twórczość malarską. Wgląd w dyski to wgląd w bardzo prywatną sferę wizualną. Ukazany zbiór tworzy autoportret poprzez pliki – częściowo prawdziwy, a częściowo fikcyjny.
Istotnym aspektem wielu prezentowanych prac jest kruchość medium, jakim są urządzenia do przechowywania danych. W tytule odnoszę się do dysków HDD, które obecnie są wypierane przez szybsze i trwalsze dyski SSD. Dla moich rozważań istotne jest to, że dyski HDD są bardzo podatne na uszkodzenia mechaniczne ze względu na obecność w ich konstrukcji ruchomych części. To one wydają wspomniane na początku dźwięki. Dźwięk odczytu cyfrowych danych znajduje przedłużenie w lęku rozrastającym się w moim ciele.
Urodzona 1999 roku artystka wizualna zajmująca się malarstwem oraz obrazowaniem cyfrowym. Absolwentka studiów licencjackich oraz magisterskich na Wydziale Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. W 2023 roku obroniła pracę magisterską o tytule “Cyfrowe praktyki unikania malarstwa”. Obecnie pracuje na macierzystej uczelni. Zdobywczyni Grand Prix w dziedzinie artystycznej w 43. edycji Konkursu im. Marii Dokowicz. Dwukrotna finalistka ogólnopolskiego konkursu malarskiego Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie. W swojej pracy interesuje się wpływem obrazowania cyfrowego na malarstwo, ikonosferą cyfrową, nowymi mediami oraz pamięcią.