Uniwersytecka Galeria im. Prof. Andrzeja Niekrasza
Ul. Nowy Świat 28-30
Wydział Pedagogiczno – Artystyczny w Kaliszu
Wernisaż: 14.05.24 godz. 12:00
Wystawa czynna: 15.05-14.06.2024
Wynalazki zmieniają świat. To banał, ale zawartość tego stwierdzenia ciągle zadziwia, np. warzywa. Ich nazwa pochodzi od warzenia co w dzisiejszej polszczyźnie oznacza gotowanie.
Aby cokolwiek ugotować jest potrzebny ogień, naczynie i woda.
Woda ze strumienia, ogień z burzy, ale skąd naczynie? Pierwsze naczynia były z całą pewnością ceramiczne; z gliny i wypalone w ogniu. Ceramika nie jest tożsama z gliną. Jest wynikiem użytych materiałów, inwencji, technologii i osobistych cech garncarza.
Jak mówili starożytni; użytkowość naczynia tkwi w jego pustym wnętrzu. Ale zewnętrze jest miejscem dla twórcy; dla umysłu, ręki, gdzie ich synergia zostawi trwały na tysiąclecia ślad.
A gdyby zostawić tylko powierzchnię, która jak niezniszczalny przez czas papier zachowa list z przeszłości?
W takim miejscu na krawędzi współczesności znajduje się Piotr Mastalerz. Z wykształcenia technik plastyk w specjalności ceramiki artystycznej a obecnie kierownik Pracowni Ceramiki w Architekturze Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Mając w „małym palcu” technologię tak aby przekazać ją studentom, korzysta z niej swobodnie do materializacji własnych wyobrażeń, wizji, światów osobistych.
Wystawa „Odnalezione w podróży” to pamiętnik metafor, doświadczeń, zdarzeń, skrawków życia, które zaskakują swoją nie oczywistością przefiltrowanych przez doświadczenie i wiedzę. Jest tym co zostaje w pamięci, gdy jesteśmy u celu. Podróżując odkrywamy miejsca, ludzi, przedmioty, zapachy i smaki. Idąc plażą doświadczamy skrzypiącego piasku pod stopami, wiatru muskającego skórę. Dotykając szorstkiej ściany odczuwamy jej chropowatości, która bywa nieprzyjemna, drażniąca, ale też miła i pociągająca.
Tworząc, kształtujemy przestrzeń, której cytatem jest forma. Przywołując zapamiętane obrazy nadajemy jej kształt emocji i wspomnień. Często powierzamy jej tajemnicę. W przeciwieństwie do malarzy kubistów, którzy przestrzeń chcieli zredukować do dwóch wymiarów Piotr Mastalerz nadaje ceramicznym kształtom mnogość wymiarów podróży: widoków, zapachów, dźwięków, znaczeń obcych słów. Ale nie chce byśmy rozsiedli się wygodnie i tkwili w miejscu w oczekiwaniu na ciąg dalszy. Przez otwartą na poznanie furtkę naszego umysłu, zrozumienie i doświadczanie zabierają nas w podróż poprzez dotyk (jednak delikatny i ostrożny by nie igrać z kruchością przedmiotów) możemy doświadczać dalekich podróży i poznawać ich piękno we fragmentach, detalach i okruchach spojrzeń.
Kurator
dr hab. Beata Kotecka prof. UAM
//eng
Inventions transform the world. It’s a cliché, but the meaning of this phrase still amazes us, to take vegetables, for example. Their name comes from brewing which in the contemporary Polish language means cooking.
To cook anything you need a fire, a vessel and water.
Water from a stream, fire from a storm, but where did the vessel come from? The first vessels were certainly ceramic; made of clay and fired in a fire. Ceramics are not the same as clay. They are the outcome of the materials, ingenuity, technology and the personal qualities of the potter that have been applied to the process.
As the Ancients said; the utility of a vessel lies in its hollow interior. But the outside is the place for the creator; for the mind, the hand, where their synergy will leave a lasting mark for millennia.
What if only the surface was left, which, like time-proof paper, would preserve a letter from the past?
In such a place, on the edge of modernity, is where you will find Piotr Mastalerz. Trained as a plastic technician specializing in artistic ceramics he currently heads the Studio of Ceramics at Architecture at the Magdalena Abakanowicz Poznan University of Arts. Knowing the technology that he passes on to his students inside out, he confidently uses it to materialize his own ideas, visions and personal worlds.
The exhibition “Found on a Journey” is a diary of metaphors, experiences, events, scraps of life that surprise with their non-obviousness filtered through experience and knowledge. It is what stays in the memory once we have reached our destination. When we travel we discover places, people, objects, smells and tastes. Walking by the beach, we experience the creaking sand underfoot, the wind brushing against our skin. Touching a rough wall, we feel its roughness, which can be unpleasant, irritating, but also pleasant and appealing.
When we create, we shape the space, which is referenced by the form. Recalling images we have remembered, we put the shape of emotions and memories into it. We often give it mystery. Unlike Cubist painters, who wanted to reduce space to two dimensions, Piotr Mastalerz gives ceramic shapes a multitude of dimensions of travel: sights, smells, sounds, meanings of foreign words. But he doesn’t want us to sit comfortably and be stuck waiting for things to unfold. Through the gateway of our mind, open to exploration, understanding and experience we are taken on a journey through touch (but gentle and careful not to play with the fragility of objects) we can experience distant journeys and recognize their beauty in fragments, details and snippets of glimpses.
Piotr Mastalerz jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Ukończył studia na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych, uzyskując dyplom w pracowni prof. Jacka Jagielskiego. W 2013 roku obronił tytuł doktora w macierzystej uczelni.
W latach 1994–1999 uczył się w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Zduńskiej Woli, gdzie zdobył tytuł technika plastyka w specjalności ceramika artystyczna. Następnie od roku 1999 do 2000 uczęszczał do Studium Technik Teatralno-Filmowych w Łodzi. W latach 2000–2002 studiował w Kaliszu na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2006–2008 prowadził warsztat ceramiczny na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Od 2014 roku był asystentem w Pracowni Ceramiki w Architekturze UAP pod kierunkiem prof. Ewy Twarowskiej-Siody. Od 2022 roku pełni obowiązki kierownika w Pracowni Ceramiki w Architekturze Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.