Przejdź do treści

Jakub Matusewicz | Składniki – Oprowadzania kuratorskie

06.03.2024, g. 14.00

Galeria Duża Scena UAP, ul. Wodna 24 

„Alegoria i symbol stanowią pojęcie ramowe, w którego horyzoncie z dawien dawna mieści się charakterystyka dzieła sztuki. Sam ów jedyny element w dziele, który objawia coś Innego, który umożliwia zetknięcie z czymś Innym, stanowi pierwiastek rzeczowy w dziele sztuki. Wydaje się nieomal, że pierwiastek rzeczowy w dziele sztuki jest jak podwalina, w której i nad którą nadbudowane jest to Inne i właściwie. A czy ten pierwiastek rzeczowy dzieła nie jest tym, co artysta właściwie tworzy w swym rzemiośle?

Chcielibyśmy napotkać bezpośrednio i pełną rzeczywistość dzieła
sztuki, bo tylko w ten sposób odnajdziemy w nim również rzeczywistą sztukę. Musimy zatem przyjrzeć się najpierw pierwiastkowi rzeczowemu dzieła sztuki.”

Martin Heidegger, „O źródle dzieła sztuki”
.
.
.
Co to jest obraz?
To jedno z pytań nieodłącznych dla teorii sztuki współczesnej. Status obrazu przez wiele wieków był wiadomy i utożsamiany był z malarstwem sztalugowym. Jednak definicja ta została na wiele sposobów zakwestionowana. Obraz dziś pozostaje pojęciem pojemnym, bez jednoznacznych ram pojęciowych.

Wystawa Składniki odnosi się do części składowych obrazów Jakuba. A są to:
– krosno,
– płótno,
– farba,
– pędzel,
– lustro,
– aparat,
– hologram,
– obecność;

Można je podzielić na pierwiastki rzeczowe (płótno, krosno) i artystyczne, które coś wyrażają (hologram, fotografia) oraz odrębną wobec tamtych Obecność. Paradoksalnie jednak wszystkie te składniki, nawet pojedyncze, surowe, mogą stać się obrazem, ponieważ w opinii Jakuba wszystko co widzimy, jest obrazem. Jakub Matusewicz akademicką hermeneutykę obrazu przetwarza na swój język sztuki.

Poprzez prezentację obiektów złożonych z elementów krosna, płócien lub obrazów zawierających w sobie dialog pomiędzy hologramem a obrazem olejnym-imitującym hologram lub lustro, widz może na nowo zastanowić się wraz z malarzem, czy pojedynczy „składnik” dzieła może okazać się wystarczający aby dzieło sztuki zaistniało, i było nośnikiem przekazu. Ponadto, Jakub chce w ten sposób przybliżyć warsztat twórczy odbiorcom, pokazać świat swoich obrazów „od kuchni”.

Odbiorca, nawet nie mając pewności, jak definiuje obraz, może dzięki wystawie partycypować w sztuce samym tylko zmysłowym doświadczaniem dzieł sztuki na ekspozycji.

  • Autor: Michał Jaborski
  • Opublikowano: 04.03.2024, 12:12
  • Ostatnia edycja: 04.03.2024, 12:12