Oprócz wystaw prac artystycznych odbędą się ważne wykłady związane ze sztuczną inteligencją i rzeczywistością wirtualną. Co najważniejsze 8.Pracownia Rysunku, naszego Wydziału WMiR, I Katedry zaprezentuje cyfrowe realizacje.
Sztuka Numeryczna ‘23
SZTUKA NUMERYCZNA – (POST)CYFROWE TRANSFORMACJE
Międzynarodowy projekt artystyczno-badawczy
Druga edycja SZTUKI NUMERYCZNEJ odbywa się w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku /PATIO oraz w różnych miejscach na terenie miasta Gdańska. W dniach od 23 – 28 października 2023 r. odbędzie się cykl realizacji i interwencji artystycznych, otwartych wykładów, warsztatów, projekcji filmowych, paneli dyskusyjnych, spotkań z artystami i teoretykami sztuki.
termin: 23 – 28.10.2023
miejsce: PATIO, Mała Zbrojownia
Plan wydarzeń – pobierz (84 KB) docx
termin: 28.10.2023 godz. 15.00
miejsce: PATIO
więcej informacji – pobierz (17 KB) docx
wernisaż: 23.10.2023, godz. 19:00
wystawa czynna: 23.10 – 15.11.2023
miejsce: Przestrzeń Sztuki WL4, Mleczny Piotr, Stocznia Cesarska
Instagram – przejdź do strony
wernisaż: 24.10.2023, godz. 14:00
wystawa czynna: 24.10 – 30.10.2023
miejsce: Mała Zbrojownia, Wydział Rzeźby i Intermediów ASP Gdańsk
wiecej informacji – pobierz (18 KB) docx
wernisaż: 26.10.2023, godz. 17:00
wystawa wirtualna czynna od: 26.10.2023
miejsce: monitory ASP w Gdańsku Wielka Zbrojownia
wernisaż: 26.10.2023, godz. 17:30
wystawa czynna: 26.10 – 20.11.2023
miejsce: Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna, Targ Rakowy 5/6
więcej informacji – przejdź na stronę
Cyfrowe ekologie i transformacje kulturowe
Sztuczna Inteligencja i post-cyfrowa perspektywa sztuki
Warszawa: Grzegorz Rogala, Joanna Krzysztoń
Łódź: Maciej Ożóg
Szczecin: Zbigniew Romańczuk, Aleksandra Łukaszewicz, Radek Nagay, Andreas Guskos, Arkadiusz Marcinkowski
Poznań: Andrzej Banachowicz, Katarzyna Kujawska-Murphy, Filip Wierzbicki-Nowak
Ostrawa: Tomáš Koudela
Orlean: Rafał Borkowski
Białystok/Kutaisi: Paweł Dudko
Lizbona: José RevezGdańsk: Filip Ignatowicz, Robert Kaja, Adam Przybysz, Tomasz Skórka, Robert Turło, Piotr Wyrzykowski, Aleksandra Godlewska, Adriana Majdzińska
Projekt SZTUKA NUMERYCZNA 2023 skupiony jest na krytycznym podejściu i rozumieniu współczesnej kultury wizualnej ukształtowanej przez technologie cyfrowe w odniesieniu do zjawisk społecznych, ekologicznych i kulturowych. Centralnym miejscem tegorocznej edycji SZTUKI NUMERYCZNEJ 2023 jest PATIO i Audytorium Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Ponadto w różnych miejscach w Gdańsku odbędą się wydarzenia artystyczne.
Wiodącym tematem tegorocznej edycji SZTUKI NUMERYCZNEJ 2023: (POST)CYFROWE TRANSFORMACJE jest transformacja środowisk i praktyk artystycznych w znacznej mierze określonych przez rozwój sztucznej inteligencji, a także świadomość twórczą jaka wyłania się na początku XXI wieku.
Cyfrowe ekologie to cyfrowe środowiska, które stanowią przestrzeń aktywności wielu osób w zakresie pracy zawodowej, życia towarzyskiego i uczestnictwa w kulturze. Mają one transwersalny charakter względem środowisk fizycznych, łącząc się z nimi tworzą nowe przestrzenie znaczeń, sensów i wrażeń.
Cyfrowość stanowi nie tylko narzędzie pracy, ale także środowisko pracy, w tym pracy twórczej, która przechodzi znaczącą transformację kulturową. Tę transformację do pewnego stopnia można opisać za pomocą kategorii wywodzących się z benjaminowskiej teorii kultury, podkreślającej rewolucyjną rolę materialnych środków produkcji artystycznej względem praktyki twórczej oraz w odniesieniu do rodzaju powstających dzieł, a także statusu artysty/ artystki.
Niepokoje, analogiczne względem tych, które pojawiły się w związku z wynalezieniem aparatu fotograficznego, mającym stanowić koniec nie tylko malarstwa, ale też sztuki tworzonej przez artystów, pojawiają się wokół Sztucznej Inteligencji i programów tworzących obrazy. Prowadzi to do stawiania pytań o kreatywność algorytmów i robotów działających na ich bazie, a także o to, czy artyści i artystki są nadal potrzebni.
W ramach spotkań podczas tegorocznej edycji SZTUKI NUMERYCZNEJ 2023 chcemy krytycznie przyjrzeć się tym zagadnieniom, a także zastanowić się nad perspektywą sztuki, którą nazywamy post-cyfrową, rozumiejąc ją jako sztukę nie tylko wykorzystującą narzędzia cyfrowe, ale sztukę, która odnosi się do świadomości, życia i świata ukształtowanych przez cyfrowość, a która może być i cyfrowa, i fizyczna jednocześnie.
Projekt SZTUKA NUMERYCZNA ma w swoim założeniu element poznawczy, a coroczne spotkania artystów/artystek teoretyków/teoretyczek sztuki, naukowców/naukowczyń i badaczy/badaczek współczesnej kultury wizualnej mają na celu refleksję nad wpływem technologii cyfrowych na współczesną praktykę artystyczną i naszą rzeczywistość.
Zbigniew Romańczuk, Aleksandra Łukaszewicz
Międzynarodowy projekt artystyczno-badawczy
Projekt dofinansowany przez Gdańską Fundację Rozwoju Gospodarczego, ASP w Gdańsku
To działanie jest częściowo realizowane w ramach projektu CAPHE, który otrzymał dofinansowanie z programu badań i innowacji Unii Europejskiej Horyzont 2020 na podstawie umowy grantowej nr 101086391. Wyrażone poglądy i opinie są wyłącznie poglądami autorki i niekoniecznie odzwierciedlają stanowisko Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencja Wykonawczej ds. Badań Naukowych. Ani Unia Europejska, ani organ przyznający nie mogą ponosić za nie odpowiedzialności.
Autorzy koncepcji: Zbigniew Romańczuk, Aleksandra Łukaszewicz
Koordynacja i organizacja projektu: Adriana Majdzińska
Motyw graficzny: Irek Kuriata
Projekty graficzne: Karolina Borkowska
Inicjatorzy projektu: Izabela Borkowska, Rafał Borkowski
Organizatorzy: WL4 Przestrzeń Sztuki ASP Gdańsk
Partnerzy: Akademia Sztuki w Szczecinie, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, ESAD Orléans, Ostravská Univerzita, Universidade de Lisboa, Uniwersytet Łódzki, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku
Wydarzenie na fb – przejdź do strony
Instagram – przejdź do strony
#wl4mlecznypiotr #wl4 #wl4przestrzensztuki #stoczniacesarska #imperialshipyard #nowehistorie #newstories #contrmporaryart @stoczniacesarska @rzezbaaspgdansk @aspgdansk #welove4 @gdansk_official #asszczecin #uniwersytetartystycznywpoznaniu