Przejdź do treści

Piotr Szwiec | Biżuteria Uwięziona

ALMA MATER Galeria Sofijskiego Uniwersytety “St. Kliment Ohridski” 

15 Tsar Osvoboditel Blvd., Sofia, Bułgaria

Czas trwania wystawy: 16-10.11.2023

Tytuł wystawy: Biżuteria Uwięziona 

Seria projektów i realizacji biżuterii unikatowej Biżuteria może być cenna w sposób prosty – wartością swego kruszcu. Gdyby to było jedyne kryterium, to najwartościowsze byłyby sztaby na łańcuchach. Dla biżuterii wartość artystyczna i jakość rzemiosła zawsze były ważne, a w czasach masowej produkcji stały się jeszcze bardziej istotne. Cenne znaczy wartościowe: ręcznie zrobione, unikatowe, jedyne, niepowtarzalne. To było hasło pierwszej biżuterii z ręcznie obrabianych na wzór kamieni paleolitycznych krzemieni–narzędzi, które były tak cenne, jak dzisiaj biżuteria. Wymagały ręcznej pracy i wielkiej sprawności technologicznej twórcy. W wykonanych prototypach, krzemień – dziś kamień bezwartościowy, ponownie został podniesiony do rangi cennego. Jego wartość podkreśla miękki srebrny oplot, otaczający twarde, kanciaste elementy krzemienne. We wrześniu 2015 r. na indywidualnej wystawie z cyklu: SZTUKA DO WAS PUKA – PIOTR SZWIEC w Galerii Nowotomyskiej, w Nowotomyskim Ośrodku Kultury zaprezentowałem znaczący zestaw biżuterii unikatowej z serii: Paleolit. Następna seria – biżuteria ekologiczna wykonana z elementów odzyskanych, znalezionych, pochodzenia biologicznego, prezentowana była na wyniesionych na kolumny, ceramicznych popiersiach w instalacji: Świątynia… w bolestraszyckim Arboretum. Przez cały rok ulegała ona destrukcyjnemu działaniu środowiska. Jeden z tych elementów został ponownie użyty, tym razem jako indywidualne, cenne, pojedyncze dzieło sztuki – eksponowane w sposób honorowy w szklanej gablocie – w listopadzie 2017 roku, podczas wystawy zbiorowej: Praktiker w Galerii Duża Scena UAP. Realizacja ta w całym swoim założeniu była głosem w dyskusji o wartości i unikatowym pięknie akceptowanej starości. Ponieważ odpad został wyróżniony, był to też gest wynikający z przemyśleń dotyczących problemu Zero Waste. Jak napisał we fragmencie tekstu kuratorskiego Maciej Kurak: Piotr Szwiec natomiast wykorzystuje przedmioty zniszczone, zachowując ich naturalnie zmieniony urok. Biżuteria wykonana jest z materiałów podatnych na zmiany środowiskowe. Poprzez upływ czasu 10 tworzywa naturalne nabierają nowych estetycznych wartości, które artysta wydobywa, tym samym podkreślając ich znaczenie. Przedmioty uznane za bezużyteczne, pokryte patyną czasu, zostają przywrócone do życia w nowej atrakcyjnej, efektownej formie. Doświadczenia z materiałem naturalnym pozyskanym w trakcie realizacji prac artystycznych i podczas uczestnictwa w prowadzonych badaniach naukowych, zaowocowały powstaniem serii wzorów biżuterii wykonanej z kopalnego drewna czarnego dębu oraz zestawień czarnego dębu z drewnem kontrastowym w barwie i strukturze, a połączonych ze srebrem.

W 2016 powstały projekty i realizacje biżuterii unikatowej z serii wykonanej z kopalnego drewna czarnego dębu ze srebrem: Amulety, Książęce płaszcze, Wiedźmy; z serii wykonanej z kopalnego drewna czarnego dębu oraz zestawień czarnego dębu z drewnem kontrastowym w barwie i strukturze, a zestawionych ze srebrem: Słowiańskie skarby, Pokutne krzyże. W tym też roku dotychczas powstałe wzory zostały zaprezentowane na wystawach: Interpretacje przestrzeni 2016, w Arboretum w Bolestraszycach i w kwietniu na wystawie: Piotr Szwiec; Srebro – krzemień – drewno, w Galerii Arboretum w Bolestraszycach. W styczniu następnego roku prezentowane były na wystawie: Biżuteria w Galerii Look w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2017 roku miały miejsce kolejne wystawy: Sztuka polska – artyści w kręgu Arboretum w Bolestraszycach, w Galerii w pałacu w Sninie, w Słowacji; Interpretacje przestrzeni 2017 w Arboretum w Bolestraszycach; Czarno-białe – biżuteria Piotra Szwieca w Muzeum Historycznym miasta Tarnobrzega (w Zamku Tarnowskich w Dzikowie). 

Od 2017 roku do teraz powstały liczne wzory, niektórym z nich nadałem nazwy wywodzące się od inspiracji, które poprzedziły ich powstanie, serie: Ordery i Groty, Spirale srebrne, Labirynty, Bramy świątyni, Czarne wieże, Czarownice swobodne (kontynuacja Wiedźm z roku 2016), Czarne kubiki, Relikwiarze lub Obramione oraz Pontos amissos i Pierwsza Rzeczpospolita. Te dwie ostanie wykonane z antycznych greckich i przedrozbiorowych monet uchwyconych bez uszkodzeń w ramki srebrne. Cechą wielu ludzi jest zbieractwo i gromadzenie, chowanie i kolekcjonowanie przedmiotów cennych, które często ukryte, uwięzione – dostępne tylko właścicielowi, ściśle jego prywatne – w jego szkatule. U podstaw stworzenia serii: Pontos amissos i Pierwsza Rzeczpospolita legło moje przekonanie, że zabytkowe, cenne monety można nosić przy sobie. W odpowiedniej oprawie, jak kamień szlachetny, mogą być amuletem, wisiorem noszonym na piersi. Można je wyeksponować w mikroramach, na małej prywatnej, osobistej wystawie. Istotne było też nawiązanie do kiedyś ważnych i popularnych relikwiarzy osobistych, dziś przedmiotów zapomnianych. Powstała seria biżuterii kolekcjonerskiej – osobiście cennej.

  • Autor: Michał Jaborski
  • Opublikowano: 09.10.2023, 16:42
  • Ostatnia edycja: 27.10.2023, 13:49