DOWÓD
Jestem Białorusinką. Kraj mój od dawna walczy o uznanie i niezależność, a rozrywana między Wschodem a Zachodem, białoruska tożsamość narodowa jest zacierana pod wpływem rusyfikacji oraz sentymentu do byłego Związku Radzieckiego.
Wskutek polityki prowadzonej przez przywódcę oraz władze w Mińsku, narodowa tożsamość Białorusinów staje się „tożsamością trwania” zawieszoną w czasie dawno martwego ZSRR.
W nadziei na odrodzenie kultury Białorusi powstał projekt DOWÓD. Składa się on z 12 wideo-performance’w umieszczonych w przestrzeni internetu, stronach social mediów oraz Tik Toku. Dla jak największego zwrócenia uwagi oraz popularyzacji białoruskiej tożsamości narodowej. Każdy performance przedstawia po jednej z pieśni obrzędowych białoruskiego roku kalendarzowego, pochodzących z różnych regionów Białorusi. Zostały one nagrane podczas ekspedycji etnograficznych na przełomie XIX-XX wieku. Nagrania, odwzorowane w sposób szczegółowy: przekazują intonację, technikę śpiewu oraz dialekt językowy przedstawianych regionów, odzwierciedlają w różnych formach białoruską tożsamość narodową.
Jest to DOWÓD – który niczym legitymacja, dokument tożsamości, na którym wpisane są pewne kwestie przedstawiające osobowość jego właściciela – tu jest DOWODEM narodu.
To nie folklor. To tożsamość narodowa.
To nie manifest. To DOWÓD.
Artystka intermedialna białoruskiego pochodzenia. Stypendiantka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski. Studentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.W Białorusi ukończyła kierunek Folklor. Jako
członkini zespołu białoruskiego śpiewu archaicznego GUDA przedstawiała kulturę białoruską na międzynarodowych festiwalach kultury ludowej.
Teraz z historii i tradycji, symboliki ludowej oraz własnych doświadczeń i przeżyć, czerpie inspiracje do swoich prac.