Galeria Design UAP, ul. Wolnica 9
Wernisaż: 23.05, godz. 18.00
do 4.06
Impulsem do realizacji była analiza i obserwacja środowiska osób po amputacji, która wykazała, że pomimo wysokiego rozwoju techniki, wciąż istnieją obszary protetyki, które nie zostały zagospodarowane przez żadne rozwiązanie. Uprawianie sportów wodnych wymaga od człowieka balansu, koordynacji ruchowej oraz zaangażowania całego układu mięśniowego. U osób po amputacji nogi poniżej linii kolana można zaobserwować znaczące utrudnienia w koordynacji pracy nóg podczas pływania. Obecnie oferowane rozwiązania protetyczne nie zapewniają zgięcia podeszwowego stopy, które jest niezbędne do komfortowego pływania. Założeniami projektu było opracowanie koncepcji, która będzie prosta w budowie, co ma przełożyć się na dostępność projektowanego wyrobu, zaproponowanie mechanizmu, który umożliwi sprężysty ruch stopy oraz wspomniane zgięcie podeszwowe. Zakres projektu został ograniczony do protezy podudzia, opracowania koncepcji stawu skokowego i stopy protezowej. Leje protezowe nie wchodziły w zakres opracowania, ze względu na poziom zindywidualizowania. Poszukiwania zasady działania, która mogłaby umożliwić sprężystość stopy znalazły główną inspirację w mechanizmie wibroizolatora, który w różnych formach jest wykorzystywany do stabilizowania drgań maszyn przemysłowych. W założeniu gumowe tuleje dobierane są według parametrów fizycznych użytkownika, tak aby dobrać optymalną siłę tłumienia protezy. Mechanika zmiany kąta pochylenia zawarta została w prostej konstrukcji mechanizmu wielowypustowego, który zapewnia pewną i niezawodną blokadę. Do wykonania stopy protezowej wskazano kompozyty, takie jak włókno węglowe lub włókno szklane. Akcesorium uzupełniającym protezę jest gumowa, antypoślizgowa osłona. Dzięki niej, możliwe jest poruszanie się w przestrzeniach, takich jak basen, plaża czy jezioro.
BIO
Jestem absolwentem kierunku Wzornictwo przemysłowe na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. W trakcie studiów byłem uczestnikiem programu Erasmus+ w Bratysławie na kierunku Transport Design. Doświadczenia zebrane na wymianie wzmocniły we mnie chęć rozwijania się w projektach dotyczących środków transportu. Obecnie, jako projektant wzornictwa, specjalizuję się w projektowaniu z zakresu automotive, e-mobility oraz elektroniki użytkowej. Współtworzę firmę Hazay Bikes, która produkuje rowery cargo typu Long-John. Realizuję się również na ścieżce akademickiej jako wykładowca na macierzystej uczelni. Prywatnie pasjonuję się kolarstwem szosowym, motoryzacją oraz historią architektury.