Wystawa Pracowni Sztuki w Perspektywie Międzykulturowej
21-26.05.2023
Aula UAP
Aleje Marcinkowskiego 29, Poznań
wernisaż
20.05.2023, godz. 19.00
zespół kuratorski
dr hab. Sonia Rammer, prof. UAP
mgr Aleksander Radziszewski, asyst.
artystki i artyści
Marta Balcer, Michalina Buba, Michalina Chwalisz, Maria Czerniak, Alicja Czerwińska, Julia Graczyk, Dorota Jakubiak, Dominika Jaśkowiak, Alicja Jóźwiak, Oliwia Karapuda, Katsiaryna Kardash, Krzysztof Kędzierski, Gosia Kępa, Aneta Koźlarek-Ciesielska, Kacper Kokociński, Katarzyna Lamenta, Małgorzata Markiewicz, Tadeusz Niziołek, Anka Rynarzewska, Mikołaj Thiel, Anna Tuzimek, Zofia Wiewiórowska
tekst do wystawy
W ostatniej scenie filmu Dyktator, Charlie Chaplin, grający jednocześnie postać żydowskiego fryzjera oraz Hynkla – przywódcy państwa Tomania; wygłasza – jako fryzjer, przez pomyłkę obsadzony w roli dyktatora – płomienną mowę. „Wypędźmy z serc bariery narodowe, wypędźmy chciwość, nienawiść i brak tolerancji. Walczmy o mądry świat, w którym nauka i postęp dadzą nam wszystkim szczęście. W imię demokracji, zjednoczmy się!” – krzyczy bohater, by chwilę później zamilknąć. Jego twarz zmienia się, a uśmiech 1 znika zastąpiony grymasem przerażenia. Tłum wiwatuje, reaguje tak samo jak na wystąpienie prawdziwego dyktatora, tłum słyszy to, co chce usłyszeć – przesłanie siły i zjednoczenia. Ostatnia scena, nie jest zatem tak optymistyczna jak można by sądzić. Jest przewrotna, niejednoznaczna i zawiera w sobie potencjał różnorodnej interpretacji.
Podobnie hasło Let’s unite. Z jednej strony może być rozpatrywane w kontekście pozytywnych zrywów społecznych, kiedy grupa działa w imię istotnych wartości takich jak np. pomoc uchodźcom; z drugiej w kontekście zrywów ideologicznych, zawierających treści ksenofobiczne czy nawołujące do przemocy. Oczywiście powyższe zdanie jest dużym uogólnieniem i uproszczeniem; to co pozytywne, może stawać się po czasie negatywne i odwrotnie; może też nie być ani takie, ani siakie.
W świetle psychologii społecznej, należałoby pamiętać, że jednoczenie się w obrębie grupy zawsze obciążone jest ryzykiem występowania takich zjawisk jak: myślenie grupowe, czy polaryzacja grupy. W tym sensie umniejszanie wartości członków należących do innej grupy staje się wysoce prawdopodobne. Dyktator Chaplina, choć jest obrazem sprzed ponad 80-lat, niepokojąco nie traci na aktualności. Zwraca uwagę nie tylko na demagogiczną postać dyktatora, mechanizmy manipulacji władzy, bezmyślność a właściwie jednomyślność tłumu, ale także wskazuje na pułapki systemu demokratycznego.
Choć powyższy opis wskazuje na upolitycznienie tematu, zachęcaliśmy osoby studiujące do różnorodnej interpretacji i do czerpania inspiracji również spoza obszaru nauk politycznych i społecznych. Hasło Let’s unite można przecież odnieść do współpracy pomiędzy: kilkoma jednostkami, np. w parze miłosnej, grupie artystycznej, rodzinie; poszczególnymi komórkami, czy elementami organizmów żywych; ekosystemami; członkami określonej kultury. W końcu Let’s unite dotyczy każdego/każdej z nas, jako istoty społecznej, szukającej bliskości czy grupy odniesienia w procesie kształtowania tożsamości. Let’s unite może zatem wskazywać na rozmaite procesy, także na konieczność dostrzeżenia prostego faktu, że nie jesteśmy jedynymi mieszkańcami planety, że funkcjonujemy jak składowe większej, kosmicznej całości. Prace przedstawiane na wystawie pokazują w jak bardzo różnorodny sposób osoby studiujące zinterpretowały hasło. Pojawiają się wątki międzykulturowe, międzypokoleniowe, religijne, rodzinne i intymne – prywatne. Cieszy nas, że osoby studiujące miały okazję, niejednokrotnie, opowiedzenia ważnej dla siebie historii, a hasło Let’s unite okazało się pojemne.
1 The Great Dictator, USA, 1940, reżyseria i scenariusz Charlie Chaplin