Ernest Borowski
19. 05 – 06. 06. 2023
Wernisaż: 19.05.2023 godz. 18:00
Kuratorka: Aleksandra Zhuchko
Ekonomia uwagi próbuje utrzymać stały poziom niepokoju. Paski powiadomień migają, nieustanne FOMO. Pamiętasz jak miałxś fidget spinnera? W 2017 roku. Po bokach ekranu widzę reklamy – zgodne z poprzednimi wyszukiwaniami, z algorytmicznym obrazem mnie, w binarnej ekonomii ciał. Ciało, a wraz z nim jego konteksty są jednak nieobecne. W momencie pojawienia się – fidget spinnery miały pomagać osobom neuroróżnorodnym w zarządzaniu uwagą, działać odstresowująco i wspomagać skupienie. (Jednocześnie pozostając dziwnie satysfakcjonującą rozrywką.) Formuła zabawki, jej prosty design i bezpośrednia funkcjonalność (bądź jej praktyczny brak) sprawiają, że targetem jest potencjalnie każdx – pojawiły się w szkołach, korporacyjnych biurowcach i urzędach. Parę miesięcy później spinnery wylądowały na kulturowych, jak i tych całkowicie realnych, wysypiskach.
Postrzegając uwagę jako ostatni zasób, który jesteśmy w stanie uwolnić, Jenny Odell proponuje robienie niczego1 – przejęcie własnej uwagi, przeskalowanie jej, samodzielne wybranie gdzie ją skierować. Nie czuję zmęczenia – wyłączyłxm receptory, próbuję nadążyć. Ukrywam swoje obrzydliwe płyny, plamy, kształty. One się nie spieszą, mają własne intencje. Niekontrolowane – budzą strach. Jak do nich dołączyć, squeerować algorytm, odpocząć? Kategorię strachu zastępuję ciekawością. Zauważam własną materialność – punkt wspólny z innymi istnieniami. Wydłużam czas.
Spotykam niesamowite ciała. Łączą się w dziwne konstrukcje, komunikują niejasne symbole. Uważnie się im przyglądam, szukam zmiennych znaczeń. Ich imiona są śliskie i elastyczne, materialność bezgraniczna i dziwna. Wypełniają niekończące się sekundy odpoczynkiem. Gdy ich forma zanika, rozpoznajemy siebie w czymś innym.
Ernest Borowski (1998) – queerowy artysta intermedialny, producent i DJ. W poszukiwaniu nowych języków do wyrażania złożoności świata, w którym żyjemy, wykorzystuje queerowe i nowomaterialistyczne narzędzia, aby rzucić wyzwanie kapitalistycznym narracjom. Bada relacje między naturokulturą i technologią oraz systemowe praktyki wykluczania mniejszości, szukając możliwości queerowania podmiotu.
Ernest stosuje spekulatywne metody zarówno w tworzeniu dźwięku, jak i wizualnym opowiadaniu historii, aby wyobrazić sobie świat, w którym ludzie i istoty więcej-niż-ludzkie współistnieją i dzielą się swoją wiedzą i wrażliwością. Czego możemy nauczyć się z bagien? Czy możliwe jest lepsze zrozumienie antyproduktywności naszych własnych ciał poprzez taniec, w przeciwieństwie do czytania wyłącznie teorii? Co szumią do nas maszyny? Poszukiwanie odpowiedzi poza instytucjonalnym środowiskiem akademickim i własnym ludzkim doświadczeniem staje się metodą praktyki artystycznej – eksperymentem myślowym pełnym cielesności. Bawiąc się różnymi mediami, intensywnościami i teksturami, tworzy niepokojące, ale uwodzicielskie pejzaże dźwiękowe i wizualne. ,,nic” będące niczym jedynie w kategoriach kapitalistycznego kultu produktywności; Jenny 1 Odell, How to Do Nothing: Resisting the Attention Economy, Melville House 2019