Autorki i autorzy projektu Risoteka:
Risoteka to zestaw 54 grafik przygotowanych przez 54 autorów i autorki. Odzwierciedlają się w nich najróżniejsze wrażliwości artystyczne i preferencje estetyczne, a łączy je to, że zrealizowane zostały na powielaczu cyfrowym Riso SF 5350, czyli tzw. risografie. Co ważne, większość uczestników i uczestniczek projektu nie miała wcześniej kontaktu z risografią, co wpisało się w nasze dążenie do zdystansowania się wobec związanych z nią konwencji estetycznych. Zaproszeni artyści i artystki nie zawsze świadomi ograniczeń risografu działali czasem wbrew jego możliwościom, dokonując oczekiwanego przekroczenia wymiaru technologicznego, a tym samym rozpoznania risografii jako medium. Niektórzy z nich próbowali „przetłumaczyć” wypracowany w innych mediach język artystyczny, a dla innych udział w projekcie stał się okazją do eksperymentu i przekroczenia charakterystycznych dla siebie środków wyrazu. Na poziomie ikonograficznym nie zabrakło nawiązań do geopolityki, ale również poczucia humoru, wydarzyło się też kilka niespodziewanych zbieżności tych samych motywów pomiędzy różnymi autorami.
Prezentowane grafiki sytuują się na granicy tego, czym jest risografia w swoje „popularnej” formie, znanej z niezależnych wydawnictw typu zin. Charakterystyczny dla niej błąd druku czyli tzw. glitch jest tu akceptowany, ale nie staje się samoistnym środkiem wyrazu czy bezrefleksyjnie powielanym ozdobnikiem, ale ogranicza się do niedoskonałości bezbłędnego powtórzenia zarówno w stosunku do oryginału jak i poszczególnych kopii tworzących nakład. Właśnie on sprawia, że klasyczny podział na projekt-oryginał i jego kopie traci zasadność. Każda grafika złożona jest z drukowanych osobno kolorów i jest kompletna dopiero po zestawieniu ich wszystkich razem. Właśnie dlatego pierwszy wydruk czyli kopia spełnia kryteria oryginału, a biorąc pod uwagę unikalność każdego wydruku, wynikającą z „chimeryczności” powielacza, to pojęcie oryginału rozciągnąć można na wszystkie wydruki, zwłaszcza że wszystkie prace są ręcznie sygnowane przez autorów i autorki.
Chcielibyśmy, aby Risoteka nie była tylko katalogiem (wystawy), ale wystawą w formie teki. Punktami odniesienia stały się dla nas przedsięwzięcia kuratorskie z latach 60., takie jakie Xerox book Siegelauba czy współczesne książki-wystawy Sebastiana Cichockiego, gdzie nośnik „posłużył jako przestrzeń”. Chcielibyśmy, żeby forma luźnych kart inspirowała do komponowania z nich prywatnych wystaw, których potencjał zamknięty jest w tece.
–
Mamy też nadzieję, że dzięki udziałowi w projekcie Risoteka, technika druku na powielaczu cyfrowym stanie się bardziej rozpoznana i inspirująca do dalszych, indywidualnych poszukiwań artystycznych. Spodziewamy się też, że przynajmniej niektórzy uczestnicy, powrócą jeszcze do riso, czego życzymy także i sobie.
Autorzy projektu Risoteka
Natalia Czarcińska
Marcin Lorenc
Jerzy Muszyński
Dorota Tarnowska-Urbanik
Nakład: 98 szt.
Papier: Munken Lynx 170 g/m²
Kolory: crimson, black, blue
Poznań 2023
Contemporary Art Museum ISE (Japonia)
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu (Polska)
Herbarium Riso (Niemcy)
Kolekcja UAP (Polska)
Muzeum Drukarstwa w Cieszynie (Polska)
Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie (Polska)
The Polish Museum of America (USA)
Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu (Polska)
Zinteka (Polska)